خبرگزاری کار ایران

شوکت در جمع خبرنگاران:

بدهی دولت به تأمین اجتماعی یک تریلیون و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال شد

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی با بیان این که عمده بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی مربوط به دولت سابق است، گفت: بدهی دولت به تأمین اجتماعی از مرز یک تریلیون گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، اکبر شوکت یکشنبه شب در نشستی خبری به مناسبت فرارسیدن هفته کارگر، با بیان این که اگر در زمینه تولید و یا فعالیت های ساختمانی حادثه ای برای کارگران روی بدهد تامین اجتماعی حقوق کارگر را پرداخت می نماید، اظهار داشت: در حال حاضر دولت مبلغ یک تریلیون و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال ( ۱۱۰ هزار میلیارد تومان) به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است که البته حجم عمده این بدهی مربوط به دولت سابق است.

وی با بیان این که سالانه به دلایل مختلف از جمله سود و دیرکرد بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد ریال به بدهی های دولت به سازمان تأمین اجتماعی اضافه می شود، گفت: در شرایطی که در دولت قبل به لحاظ برخورداری از درآمدهای سرشار نفتی، امکان خوبی برای تسویه حساب با تامین اجتماعی وجود داشت، این اقدام به هیچ وجه انجام نشد و امروز ما شاهد عدم توانایی این سازمان در ارائه خدمات مطلوب به افراد تحت پوشش آن هستیم.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی همچنین با بیان اینکه این نهاد در سال گذشته ماهانه ۴۲ هزار میلیارد ریال حقوق به بازنشستگان خود پرداخت کرده است، افزود: بودجه سال جاری این سازمان ۷۰۰ هزار میلیارد ریال است و این سازمان بدون اینکه کوچکترین دغدغه ای برای دولت ایجاد کند، خدمات خوبی را به افراد تحت پوشش خود ارائه می دهد.

شوکت با اشاره به تجمع ۸۰ هزار نفر از بازنشستگان کارخانه فولاد مبارکه مقابل وزارت تعاون و همچنین مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم پرداخت حقوق ناشی از اشتباهات فاحش صورت گرفته در دولت گذشته تصریح کرد: با توجه به وجود حدود ۳ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی، اگر مشابه این مساله در تامین اجتماعی نیز اتفاق بیفتد غیر قابل کنترل خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت عزم جدی دولت برای رفع مشکلات تامین اجتماعی گفت: به منظور پرداخت بدهی دولت از سوی تامین اجتماعی پیشنهادهایی مانند واگذاری یکی از مناطق آزاد کشور به این سازمان ارائه شده، ولی تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی همچنین با اشاره به تحت پوشش قرار داشتن بیش از ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور تحت پوشش تامین اجتماعی تصریح کرد: از این تعداد ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی هستند که همراه با خانواده های خود جمعیت تحت پوشش این سازمان در کشور را تشکیل می دهند.

شوکت همچنین تعداد جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی در قم را نیز ۷۵۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۲۵۰ هزار نفر را بیمه شده اصلی تشکیل می دهند که بیش از ۱۳۰ هزار نفر از آنها بیمه شده اجباری هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر قم همچنین با بیان اینکه کارگران ساختمانی رکوردار حوادث کار در جهان هستند، تصریح کرد: در حالی که میانگین جهانی حوادث کار در بخش ساختمان در جهان ۱۷ درصد است، این میانگین در کشور ما ۵۰ درصد است.

شوکت با بیان اینکه طبق مواد ۶۰ تا ۶۶ قانون تامین اجتماعی اگر کارگر ساختمانی به هنگام کار دچار سانحه شود، در صورت مقصر بودن کارفرما خسارت باید از طریق آن پرداخت و کارگر صدمه دیده بازنشسته شود، تصریح کرد: در صورتی که کارگر و یا هر دوی کارگر و کارفرما مقصر باشند، هیچ جریمه ای از سوی تامین اجتماعی دریافت نمی شود و کار گر آسیب دیده بازنشسته خواهد شد.

کد خبر : ۳۶۴۷۴۳