خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

استمرار سیاست‌های غلط اقتصادی به ورشکستگی تعاونی‌ها می‌انجامد

asdasd
کد خبر : ۳۷۲۰۱۷

یک فعال کارگری معتقد است: سیاست های غلط اقتصادی که در سالهای اخیر با واردات گسترده کالاهای خارجی باعث تعطیلی واحدهای تولیدی صنعتی شده بود امروز در حال سرایت به بخش تعاونی‌های توزیعی کالا در کشور است.

«مازیار گیلانی نژاد»، فعال کارگری در گفتگو با ایلنا با اشاره به واردات بی رویه سالهای اخیر گفت: با توجه به اتخاذ سیاست های اقتصادی جدید که به ورود روز افزون شرکت‌های بازرگانی خارجی منجر شده است، بیم آن می رود که نرخ تعطیلی و ورشکستگی بنگاه‌های ایرانی از واحدهای صنعتی به فروشگاههای ملی و به خصوص تعاونی ها سرایت پیدا کند.  

وی افزود: با بسته شدن قراردادهای بازرگانی با ترکیه و فعال شدن فروشگاههای زنجیره ای ترکیه ای با نام هایی از قبیل «جامبو»، این فروشگاهها با داشتن اندوخته های نجومی به بازار مصرف ایران حمله ور شده و با عرضه محصولات خود به قیمتی بسیار کمتر از بهای فروش کالاهای مشابه موجود در خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌های تعاونی کارمندی و کارگری زمینه انحلال این بخش از اقتصاد کشور را فراهم کنند.

این فعال فلزکار مکانیک ادامه داد: برای نمونه،  تعاونی مصرف کارگران کشور یا همان اتحادیه امکان که یک تعاونی مادر است چند سالی است که به دلیل مشکلات اقتصادی نوعی سیاست انقباضی در پیش گرفته است، چنانچه در ابتدای راه اقدام به محدود کردن فعالیت‌های خود کرد و در ادامه این مسیر از مدتی به دلیل استمرار وضعیت نامطلوب اقتصادی در برخی از نقط کشور شعب فروشگاهی خود را تعطیل و واگذار کرده است.

گیلانی نژاد با بیان این که اتفاقی که افتاده است باعث وارد آمدن لطمات جبران ناپذیر به چرخه توزیع  منصفانه کالا در میان اقشار مزدبگیر و آسیب پذیر  شده است، افزود: در نهایت این جابجایی به سود مافیای مالی است که می خواهد جریان توزیع کالا را به صورت هدفمند دنبال کند.

وی ادامه داد: برای همین است که امروز  کلیه فروشگاههای زنجیره ای قدرتمند مانند فروشگاههای قدس متعلق به شهرداری، اتکا متعلق به نیروهای مسلح، فروشگاههای فرهنگیان و اتحادیه امکان به مرز ورشکستگی کشیده شده‌اند.

گیلانی نژاد با اشاره یادآوری شعارهایی که مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون در خصوص حمایت و توسعه تعاونی‌ها داده‌اندع گفت: در شرایط کنونی بیش از این تعلل برای حمایت نکردن از تعاونی های قابل تاب آوری نیست.

این فعال کارگری در پایان تصریح کرد: اگر این سیستم توزیع جای پایش را در ایران محکم کند، هیچ ضمانتی وجود ندارد که پس از چندی کالاهای بی کیفیت ترکیه ای را به خورد مردم ایران ندهند و کارخانه های ما را به تعطیلی نکشاند و موجبات بیکاری بیش از پیش کارگران را فراهم نیاورند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز