خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ایمنی کار با اشاره به انفجار خط لوله گاز گچساران:

حضور کارشناسان ایمنی کار در زمان برشکاری الزامی‌است

asdasd
کد خبر : ۳۷۴۰۲۴

یک کارشناس ایمنی کار می گوید که در تمامی مدتی که عملیات برشکاری سرد بر روی لوله های نفت و گاز انجام می‌شود، حضور تیم حفاظت فنی کارگاه (HSE) مجهز به دستگاه های تست فشار گاز در کنار اعضای تیم عملیاتی ضروری است.

«غلامحسین عشقی» در گفتگو با ایلنا با تاکید بر اینکه در حوادث انفجار لوله های گاز باید نقش کارفرما و تیم حفاظت فنی با واسواس خاصی بررسی شود، اظهار داشت: در حین عملیات برشکاری سرد کارفرما موظف است که نسبت به ایزلاسیون (بستن خط لوله بالا دست)، کاهش فشارگاز در خطوط پایین دست و خنثی سازی محل انجام عملیات جوشکاری با گاز نیتروژن اقدام کند.

این در حالی است که در روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه براثر وقوع یک مورد انفجار در حین انجام عملیات برشکاری سرد بر روی قسمتی از خطوط گازی منطقه گچساران، هفت کارگر کشته و زخمی شدند و به دنبال وقوع این حادثه روابط عمومی این شرکت مناطق نفت خیز جنوب دلیل این حادثه را انباشت گاز داخل لوله محدوده اجرای عملیات برش کاری اعلام کرد.

در این باره عشقی افزود: نظارت بر رعایت این اصول بر عهده مسئولین حفاظت ایمنی (HSE )کارگاه ها است و در این شرایط باید دقت داشته باشیم که چقدر وقوع این اتفاق به تخلف احمالی کارفرما، پیمانکار و یا عدم رعایت ضوابط ایمنی توسط تیم حفاظت ایمنی باز می‌گردد.

این کارشناس ایمنی کار ادامه داد: در حین انجام عملیات برشکاری سرد حضور تیم حفاظت ایمنی کارگاه، تیم آتش نشانی و دستگاه های تست گاز ضروری است. ضمن اینکه به غیر از اعضای تیم برش کاری وسایر افرادی که حضور آنها غیر مجاز است باید از محل دور شوند.

عشقی در خصوص اینکه اداره کار چه وظایفی در این خصوص دارد اظهار داشت: اداره کار موظف است که قبل از حادثه با بررسی صلاحیت پیمانکار، تخصص وی را مورد راست آزمایی قراردهد و در عین حال پس از وقوع حادثه نیز کارشناسان اداره کار موظف هستند تا در مورد علت وقوع حادثه تحقیقات کارشناسی انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز