خبرگزاری کار ایران

تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران معادن زغال سنگ کوهبنان و زرند کرمان

با گذشت بیش از دو ماه از شروع سال جدید، هنوز کارگران بخش خصوصی معادن زغال سنگ مناطق کوهبنان وزرند استان کرمان بابت باقیمانده مطالبات مزدی مربوط به سال 94 و دستمزد وعیدی سال 95 طلبکارند.

منابع خبری ایلنا در کرمان با اعلام این خبر گفتند: بیش از 5 هزار کارگر معدنچی در مناطق معدنی زرند و کوهبنان استان کرمان در معادن زغال سنگ «همکار»، «هشتونی»  تونل‌های شماره «چهار، دوازده و چهارده»، «باب شکوه»، «پابدانا جنوبی»، «سراپرده»، «گله توت» و «چشمه پودنه» به صورت خصوصی و دولتی کار می‌کنند.

به گفته آنان؛ ٰکارگران شاغل در معادن بخش خصوصی که بیش از نیمی از کارگران را در اختیار دارند؛ از دی ماه سال قبل دستمزد دریافت نکرده و عیدی سال 95 آنان پرداخت نشده است.

منابع خبری همچنین گزارش داده‌اند که کارگران بخش دولتی نیز عیدی سال 95 خود را دریافت نکرده‌اند و افزایش دستمزد سال 95 آنان هنوز عملیاتی نشده است.

به همین دلیل کارگران می‌گویند طی دو روز گذشته (چهارم و پنجم خرداد ماه) جمعی از همکارانشان در بخش دولتی  شاغل در دو معدن «تونل 4» و «همکار» بصورت جداگانه در اعتراض به این موضوع دست به اعتراض صنفی زده‌اند.

به گفته کارگران؛ پیش از این همکارانشان در این دو واحد معدنی معادل دو ماه مزد معوقه نیز از کارفرمای خود طلب داشته‌اند که با تجمع کارگران حقوق یک ماه مربوط به فروردین ماه آنان پرداخت شده است.

این کارگران در خاتمه درباره وضعیت کارگران معادن کرمان در  مناطق کوهبنان و زرند می‌گویند: طی یک سال گذشته بیش از هزار کارگر با تعطیلی کامل دو  واحد معدنی «چشمه پودنه» و «معدن جو» بیکار شده‌اند.

کد خبر : ۳۷۴۴۵۲