خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار:

مدل سازی ارائه خدمات رفاهی به کارگران در دستور کارقرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۳۷۶۰۴۹

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین گردهمایی مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها گفت: فرهنگ هر جامعه ای اساس و پایه رشد و تعالی آن جامعه است و هیچ توسعه ای به معنی واقعی و کامل در جامعه ای تحقق نمی یابد مگر آنکه عنصر فرهنگ را با خود همراه کرده باشد.

به گزارش ایلنا، حیدریان معاون فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: ایجاد بستر لازم در جهت ارتقاء مؤلفه های فرهنگ کار، خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و بهره وری، روحیه کارجمعی و تعاون ، وجدان کاری، انضباط اجتماعی، مسئولیت پذیری، تعهد، رعایت اخلاق دینی، و... در محیط های کار و تولید کشور شامل واحد های تولیدی و صنعتی ، تعاونی ها و...) برای جامعه امری حیاتی است.

حیدریان افزود: این حوزه معاونت به اقتضاء وظیفه ذاتی خود مبنی بر سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت و پایش عناصر، رویکرد ها و رفتار های فرهنگی و اجتماعی مخاطبین در حوزه های تحت پوشش، منشور و سند راهبردی فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در راستای توجه به امر فرهنگ در انجام ماموریت های آن  تهیه و تدوین کرد .

وی تصریح کرد : بدون تردید فرهنگ هر جامعه اساس و پایه رشد و تعالی آن جامعه است و هیچ توسعه ای به معنی واقعی و کامل در جامعه ای تحقق نمی یابد مگر آنکه عنصر فرهنگ را با خود همراه کرده باشد .

حیدریان افزود:امکان عملی و منطقی تفکیک عنصر فرهنگی از دیگر ابعاد توسعه اقتصادی  ، سیاسی و اجتماعی نیز وجود ندارد و جامعه ای که طرح واره های توسعه مورد نظر خود را بدون لحاظ نقش حیاتی فرهنگ تدارک دیده است  ، قطعاً موقعیت لازم را در امر توسعه به دست نیاورده و نخواهد آورد.

وی در ادامه گفت: در منشور تهیه شده باورها و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی وزارت متبوع آورده شده و در سند، علاوه بر تحلیل وضعیت موجود(روندهای اجتماعی وچالش‌های پیش رو وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی) جهت حرکت این وزارتخانه بر مبنای سیاست های کلی نظام در عرصه های فرهنگی و اجتماعی در دو بخش راهبردهای شناختی و موضوعی ترسیم شده است.

وی ابراز امیدواری کرد خانواده بزرگ تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سرلوحه قرار دادن رویکردها و راهبردهای ارزشمند این مجموعه در مسیر خدمت و تعالی جامعه سربلند و موفق عمل نمایند.

 معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار ضمن تبیین نقش بی بدیل ارتقاء فرهنگ کار در دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار کشور به تشریح طرح خانه های فرهنگ کار پرداخت.

وی اظهار داشت: خانه های فرهنگ کار و تلاش ، مراکزی هستند که به منظور رصد مؤلفه های فرهنگ کار و ترویج برنامه های مربوط به آن فعالیت می‌کنند و زمینه‌ساز ترویج سلامت و فرهنگ کار کشور بوده و به این افق چشم دارند که بتوانند فرآیند ارتقاء فرهنگ کار و اهمیت آن در جامعه را با استفاده از دو نهاد خانواده و آموزش تسهیل نمایند.

حیدریان افزود:ترویج فرهنگ کار از طریق آشنایی نیروهای بالقوه و آتی کار با فضای کار و تلاش، رصد برنامه های فرهنگی و هنری مرتبط با حوزه کار و تلاش، ایجاد شبکه های ارتباطی و اطلاع رسانی بین نخبگان کار و تلاش، ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی و کمک در ایجاد فضای بانشاط کاری از جمله وظایف خانه های فرهنگ کار خواهد بود که در شهرک های صنعتی، کارخانجات بالای 500 کارگر، شهرک های مسکونی ویژه کارگران، استراحتگاه ها و زائرسراهای کارگری تأسیس خواهند شد.  

در ادامه حیدریان با ذکر اهمیت مدل سازی و روش سازی ارائه خدمات رفاهی کارگران در واحدهای اقتصادی به بیان جزئیات طرح پرداخت و گفت: شناسایی، استاندارد سازی ، مدل سازی و ترویج ایده های نوین در ارائه خدمات رفاهی کارگران، علاوه بر قدردانی و ارج نهادن به دقت نظر و تلاش کارگران، موجب فرهنگ سازی و ترغیب مدیران در کارگاه‌ها و بنگاه های اقتصادی خواهد شد.

وی افزود: لذا مدل سازی و روش سازی ارائه خدمات رفاهی کارگران در واحدهای اقتصادی (Modeling welfare of workers -  مدل سازی رفاهی کارگران) با اهدافی اعم از شناسایی و معرفی خدمات رفاهی در سه قالب (بی هزینه ‹‹ Without cost ›› – کم هزینه ‹‹ Low cost ›› – هزینه بالا ‹‹ High costs ››) برای واحدهای تولیدی با شرایط اقتصادی متفاوت به جهت ارائه بهترین خدمات رفاهی نسبت به شرایط واحد و تلفیق نگاه آکادمیک و تجربه میدانی در ارائه خدمات رفاهی کارگران و ... در دستور کار اداره کل امور اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز