خبرگزاری کار ایران

عضو کمیته درمان هیات امنای سازمان تامین اجتماعی:

دولت هنگام احتیاج به سازمان تامین اجتماعی آن را دولتی می‌داند

عضو کمیته درمان هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تاکید دارد که دولت هنگامی که به منابع سازمان تامین اجتماعی احتیاج دارد آن را دولتی اما هنگامی که می‌خواهد مستمری بازنشستگان را افزایش دهد آن را نهاد عمومی غیردولتی می‌خواند.

اکبر قربانی با تاکید بر موضوع عدالت در پرداخت مستمری‌ها و اشاره به افزایش 14 درصدی مستمری‌های بازنشستگان برای حداقل بگیران و بالای حداقل بگیران به خبرنگار ایلنا گفت: قطعا با این هزینه‌های زندگی و تورم افسارگسیخته افزایش 14 درصدی مستمری برای حداقل بگبران کمکی به تامین معاش آنها نمی‌کند. از این رو این انتظار از دولت می‌رفت که شیب افزایش مستمری را به سمت حداقل‌بگیران سوق دهد.

قربانی از افزایش 14 درصدی مستمری برای کلیه سطوح مزدی انتقاد کرد و افزود: کسانی که 7 برابر حداقل حقوق دریافت می‌کنند با این افزایش تا 700 هزار تومان به حقوق‌شان افزوده می‌شود اما حداقل‌بگیران و زیرحداقل‌بگیران  شاهد افزایش کمتری در مستمری خود خواهند بود.

قربانی به قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و تاکید کرد: عدم اجرای همسان‌سازی؛ تبعیض بزرگی برای کارگران بازنشسته تامین اجتماعی بود زیرا بازنشستگان کشوری لزوما بیشتر از بازنشستگان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت نکرده‌اند و به صرف اینکه دولت بودجه بیشتری به آنها اختصاص داده؛ مستمری بالاتری دریافت می‌کنند.

قربانی؛ عدم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگانی که مستمری بیشتری دریافت می‌کنند را ناشی از وجود افرادی که به مراکز قدرت نزدیک هستند و از این رانت برای تثبیت حقوق و پاداش‌های خود استفاده می‌کنند، دانست و تاکید کرد:  همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منافع این گروه را به خطر می‌اندازد.

عضو کمیته درمان هیات امنای سازمان تامین اجتماعی به بودجه 16 هزار و 800 میلیاردی درمان سازمان تامین اجتماعی اشاره و آن را با بودجه 12 هزار میلیاردی طرح بیمه سلامت مقایسه کرد و افزود: با در نظر گرفتن این بودجه هنگفت؛ خدمات مراکر درمانی سازمان تامین اجتماعی کیفیت نامطلوبی دارد.

قربانی به خدمات مدیریتی، هتلینگ، پرستاری و پزشکی بیمارستانهای تامین اجتماعی نیز اشاره کرد و کیفیت نامطلوب خدمات آنها را ناشی از نحوه مدیریت سازمان تامین اجتماعی دانست.

دبیر کمیته‌های بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به اختصاص مشوق‌های مالی از سوی سازمان تامین اجتماعی برای پرستاران و پزشکان مراکز درمانی این سازمان اشاره و تصریح کرد: با وجود درنظر گرفتن این مشوق‌های برای پرستاران و پزشکان می‌بینیم بیمارستان‌های سازمان در بخش‌های پذیرش بیمار، بستری، جراحی و اورژانس خدمات مناسب به بیمه‌شدگان سازمان ارائه نمی‌دهند و بعضا شاهد مریض‌دزدی توسط پزشکان در این  بیمارستان‌ها هستیم.

عضو کمیته درمان هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در خصوص اینکه «مریض‌دزدی» به چه شکل در بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود، گفت: بعضی از پزشکان بیمارهایشان را به بیمارستان‌های خصوصی که در آن مشغول به طبابت هستند برای جراحی یا‌ اقدامات پاراکلینیکی ترغیب می‌کنند که در واقع این یک بازریابی مجانی برای پزشکان بیمارستان‌های سازمان است.

قربانی در ادامه با تاکید بر لزوم اجرای قانون الزام درمان تصریح کرد: براساس ماده 89 قانون تامین اجتماعی 2 درصد از مستمری بازنشستگان برای ارائه خدمات درمانی از آنها کسر می‌شود اما آنچه می‌بینیم پرداخت هزینه‌های اضافه ازسوی بازنشستگان در بیمارستان‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی است که همین موجب شده بازنشستگان به استفاده از بیمه‌های تکمیلی روی آورند.

کد خبر : ۳۷۸۶۶۵