خبرگزاری کار ایران

یک تشکل صنفی دانشجویی:

برخورد قضایی با کارگران تبدیل به رویه نشود

یک تشکل صنفی دانشجویی دانشگاه شیراز با صدور بیانیه‌ای نسبت به صدور احکام شلاق برای فعالان صنفی و رسیدگی به اختلافات روباط کار در بیرون از محاکم تخصصی ادارات اعتراض کرد.

به گزارش ایلنا، انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز در اعتراض به صدور حکم شلاق برای کارگران معدن طلای آق دره بیانیه ای صادر کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: اما متاسفانه هر بار که این اتفاقات رخ می دهد شاهد برخوردهای غیر قانونی و غیر اخلاقی با اعتراضات صنفی هستیم؛ نمونه دیگر از این دست برخوردها صدور حکم زندان و شلاق برای 4 نفر از کارگران پتروشیمی رازی در سال 93 بود. برخورد قضایی با کارگران و متهم‌ کردن آنها به ارتکاب اعمالی  چون «ممانعت از کسب و کار» به رویه‌ای تازه تبدیل شده و این در حالیست که چنین اتهام های جزایی به هیچ وجه در حیطه روابط کار جایگاهی ندارند و قانون گذار تنها به صرف برخورد با اراذل و اوباش چنین عناوینی را در قوانین مجازات پیش بینی کرده است و بر اساس قانون کار، مرجع رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما، هیات های حل اختلاف هستند و کارفرما حق شکایت به مقامات قضایی را ندارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: حتی پس از بروز واکنش های اعتراضی بسیار نسبت به مورد معدن آق دره، حال به جای مشاهده حرکتی مثبت، شاهد تکرار این مورد در خصوص ۹ تن از کارگران معدن سنگ آهن بافق یزد هستیم.

در پایان این بیانیه آمده است: انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز وظیفه انسانی و اخلاقی خود می‌داند تا در قبال چنین رفتارهایی موضع رسمی خود را در حمایت از تمامی فعالین مدنی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌نمایند اعلام نماید. همچنین این انجمن از مجلس شورای اسلامی انتظار دارد تا نقش خود را به عنوان نهاد قانون گذار و ناظر بر اجرای قوانین در جهت بهبود وضعیت موجود ایفا کند و تلاش در جهت تحقق ارزش های والای انسانی را به عنوان ماهیت خود بشناسد.

کد خبر : ۳۷۸۸۷۷