خبرگزاری کار ایران

کارگران یک شرکت در بندرعباس مطرح کردند؛

قرارداد شغلی نداریم/ اضافه کار اجباری داریم

کارگران شرکت ساخت کارخانه گندله‌سازی مادکوش در بندرعباس می‌گویند: شرایط شغلی ما بسیار سخت و خلاف قانون کار است.

جمعی از کارگران شرکت ساخت کارخانه گندله‌سازی بندرعباس در تماس با ایلنا از اوضاع شعلی خود انتقاد کردند.

به گفته این کارگران، کارفرمای شرکت پیمانکاری مسئول ساخت کارخانه که ظاهرا باید طرف قرارداد با کارخانه گندله‌سازی باشد،‌‌ همان مالک کارخانه است و هیچ نظارت و مدیریتی بر عملکرد کارگران پیمانکاری این شرکت اعمال نمی‌شود.

این کارگران از ساعات طولانی کار در این کارخانه انتقاد کردند و گفتند: مجبور به اضافه کاری اجباری هستیم. روزهای معمولی ۱۳ ساعت و در ماه رمضان ۱۲ ساعت کار می‌کنیم. حتی روزهای تعطیل هم، تعطیلی نداریم.

این کارگران می‌گویند: پرداخت‌ها هم ضابطه‌مند نیست. برای این ساعات کار طولانی پرداخت قانونی اضافه کار انجام نمی‌شود و حتی تعدادی از ۴۰۰ کارگر این کارخانه با وجود شرایط سخت و ساعات کار طولانی، حداقل بگیر هستند که این دستمزد حداقلی معمولا با تاخیر هم پرداخت می‌شود.

ظاهرا کارگران شرکت در حال حاضر قرارداد هم ندارند و برای سه ماهه اول سال جدید نیز یک قرارداد سفید پس از سه ماه تاخیر به دستشان رسیده که مجبور به امضا بوده‌اند.

کارگران این شرکت می‌گویند: ماه رمضان در گرمای ۴۵ درجه بندرعباس روزی ۱۲ ساعت کار می‌کنیم و هنوز دستمزد اردیبهشت و خرداد را نگرفته‌ایم.

این کارگران با ابراز نگرانی از امنیت شغلی خود گفتند: ما کارگران بدون قرارداد یا در بهترین حالت قرارداد موقت، حق هیچ اعتراضی نداریم و درصورت بروز هر نوع اعتراض، به سادگی اخراج می‌شویم.

کد خبر : ۳۸۵۰۸۶