خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد ایمنی کار:

ضرروت بررسی برای روشن شدن علت آتش سوزی بوعلی

asdasd
کد خبر : ۳۸۸۱۸۰

یک کارشناس ارشد ایمنی می‌گوید اگرچه تا زمان خاتمه بررسی‌های کارشناسی نمی‌توان در مورد چرایی حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا اظهار نظر کرد اما صفر بودن تلفات انسانی در این حادثه بسیار حائز اهمیت است.

«محمد مقیاسی» یک کارشناس ارشد فرایند ایمنی کار با ویژه قلمداد کردن حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا در تشریح علت احتمالی وقوع این حادثه به ایلنا گفت: از آنجایی که این واحد پتروشیمی به نسبت به دیگر واحدهای پتروشیمی از قدمت بیشتری برخوردار است می‌توان احتمال داد که شرایط محیطی (دمای هوا) در کنار انجام تعمیرات و عیب یابی قسمت‌های مستهلک این حادثه را رقم زده باشند».

این کارشناس ایمنی پتروشیمی که تاکید دارد از منظر علمی هرگونه اظهار نظر قطعی در مورد حادثه پتروشیمی بوعلی سینابدون انجام بررسی‌های کارشناسانه امری ناممکن است؛ گفت: « به صورت کلی در بروز چنین حوادثی نوع عملکرد نیروهای انسانی و فنی، وضعیت تجهیزات و فرایند کار (عوامل فرایندی) و انجام کارهای تحقیقاتی احتمالی می‌توانند در وقوع چنین حوادثی نقش داشته باشند».

این کارشناس ارشد ایمنی با به موقع خواندن اقداماتی که پس از وقوع این حادثه در جهت تخلیه نیروی انسانی مستقر در پتروشیمی بوعلی صورت گرفت، گفت: از نظر اصول ایمنی در زمان بروز چنین حوادثی باید کل نفرات غیر ضروری از سایت خارج شوند؛ به طور مثال در اتاق کنترل 20 نیرو موجود است در چنین حالتی با 3 نفر نیز  کارها انجام می شود و باید 17 تن دیگر را مرخص کرد.

مقیاسی ادامه داد: «در صورت وقوع حوادثی نظیر آنچه که در پتروشیمی بوعلی اتفاق افتاد تنها باید نیروهای حراست (جهت کنترل رفت و امدها) و نیروهای HSE (برای مهار آتش) و نیروهای محدود دیگری چون بهره بردارها برای انجام اموری چون، کنترل و باز و بسته کردن شیرها، تغییر مسیر سیالات، در محل حادثه حضور داشته باشند، اما وقتی که در ادامه حادثه احتمال خطر انفجار نزدیک می‌شود که خوشبختانه در ماجرای پتروشیمی بوعلی سینا اتفاق نیفتاد؛  باید کل سایت تخلیه و رها شود».

وی در عین حال تا زمان خاتمه بررسی‌های کارشناسی هرگونه اظهارنظر در خصوص دلیل بروز این حادثه را «نظراتی غیردقیق» اعلام کرد و افزود: باید همه پتانسیل های بروز حادثه را در نظر گرفت؛ «مثلا اگر حادثه ناشی از نشتی گاز باشد باید بالا بودن دمای منطقه، میزان خود اشتعالی گاز (مثلاً این درجه در گازهای هیدروژنی به اندازه جرقه الکتریسیته ساکن است) و منبع جرقه یا کارهای تعمیرات از نوع کار گرم بوده است یا خیر که منجر به آتش سوزی شده باشد، مورد بررسی قرار گیرد».

وی در پایان افزود: «پتروشیمی بوعلی سینا در این حادثه به دلیل کمترین تلفات نیروی انسانی از شانس خوبی برخوردار بود چرا که تعداد نفرات کمی در حول و حوش آنجا بوده است».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز