خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر ساوجبلاغ هشدار داد:

خطر تهدید حقوق کارگران با توسعه مناطق آزاد

asdasd
کد خبر : ۳۹۰۷۶۳

در پی تقاضای دولت از مجلس برای ایجاد مناطق جدید آزاد و ویژه اقتصادی، یک فعال صنفی کارگری نسبت به آغاز موج جدید تضییع حقوق صنفی کارگران هشدار داد.

به گزارش ایلنا، در روزهای اخیر اعلام شد که دولت با ارسال یک لایحه از مجلس برای تاسیس هفت منطقه آزاد تجاری و صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی جدید درخواست مجوز کرده است.

در این خصوص کرمعلی سامانی پور دبیر اجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ گفت: در صورت موافقت مجلس با ایجاد چنین مناطقی بایدشاهد موج جدید تضییع حقوق کارگران باشیم که این بار قرار است به صورت منطقه‌ای و بخشی حقوق صنفی کارگران را تعدیل کنند.

اظهارات این مقام صنفی کارگری از این جهت حائز اهمیت است که در لایحه پیشنهادی دولت از منطقه ساوجبلاغ به عنوان یکی از نواحی که قرار است در آن منطقه ویژه اقتصادی دایر شود نامبرده شده است.

به گفته سامانی پور هنوز معلوم نیست که این منطقه چه مزیت نسبی وجود دارد که دولت می‌خواهد در آن منطقه ویژه اقتصادی دایر کند.

وی بابیان اینکه از چند سال پیش تابلو‌های احداث منطقه ویژه اقتصادی در بیابان‌های اطراف ساوجبلاغ نصب شده بود، افزود: به غیر از مزیت نزدیکی ساوجبلاغ به پایتخت و وجود فرودگاهی که از آن برای امور بازرگانی استفاده می‌شود در این منطقه  نه اثری از مرز آبی و خاکی وجود دارد و نه از ذخایر نفت و گاز خبری هست که بخواهد توجیه کننده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی باشد.

این فعال کارگری گفت: از آنجایی با گذشت بیش از دو دهه از راه‌اندازی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نقاط مختلف کشور، تنها شنونده اخبار گرفتاری کارگران این مناطق بوده‌ایم، در نتیجه کارگران ساوجبلاع  نمی‌توانند نسبت به این تصمیم دولت خوشبین  باشند.

وی گفت: اگر قرار بر ایجاد رونق اقتصادی است پس چرا دولت در مقررات حاکم براین مناطق به جای اعطای معافیت‌های مقررات کار و تامین اجتماعی بر روی گسترش معافیت‌های مالی بیشتر متمرکز نمی‌شود.

سامانی‌پور افزود: حالا که دولت لایحه پیشنهادی خود را برای توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارائه کرده است از مجلس می‌خواهیم تا در بررسی این لایحه از تضییع حقوق کارگران این مناطق جلوگیری کنند.

در صورت موافقت مجلس با لایحه پیشنهادی به دولت اجازه داده می‌شود تا در استانهای گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری، صنعتی را در محدوده هایی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد ایجاد کند.

همچنین در صورت تصویب این لایحه دولت می‌تواند در استانهای فارس (فسا)، یزد (ابرکوه، میبد)، زنجان (زنجان)، کهگیلویه و بویراحمد (گچساران)، آذربایجان غربی (سرو، ارومیه)، خراسان رضوی (خواف، قوچان)، لرستان (خرم آباد)، قزوین (تاکستان) و اصفهان (شاهین شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز (ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز