خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

کسی از کارنامه مناطق آزاد خبر ندارد/ محرومیت کارگران مناطق ویژه از کوچکترین تحرک صنفی

یک فعال صنفی کارگری با اشاره به ارائه لایحه تشکیل هفت منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی توسط دولت، تاکید دارد که دولت ابتدا کارنامه عملکردش در سایر مناطق آزاد را از حیث برداشتن موانع اشتغال، تسهیل سرمایه‌گذاری و رونق صنعت ارئه دهد.

 «فرامرز توفیقی» در گفتگو با ایلنا با انتقاد از عملکرد دولت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: دولت به جای آنکه لوایح تشکیل مناطق آزاد و ویژه جدید را ارائه دهد ابتدا روشن کند که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکنون چه دستاوردی در خصوص ایجاد اشتغال، تسهیل سرمایه گذاری و رونق صنعت داشته‌اند.

توفیقی با تاکید بر اینکه بی‌قانونی در مناسبات روابط کار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سبب ساز سودجویی از کارگران شده است، تصریح کرد: هم اکنون به جای تقویت اشتغال، مناطق آزاد تبدیل به جولانگاهی برای دور زدن قوانین مالی و معاف شدن فعالیت‌ها تولیدی و صنعتی از شمول قانون کار شده است.

این فعال صنفی کارگری افزود: هم اکنون بی‌قانونی، هرج و مرج و سودجویی صاحبان سرمایه موجب عدم ثبات در روابط کار شده است که کفه سود کارفرمایان را در جهت زیان کارگران و طبقه فرودست سنگین‌تر کرده است.

توفیقی با تاکید بر اینکه ابتدایی‌ترین حقوق کار و قوانین حمایتی به ظالمانه‌ترین شکل ممکن از کارگران سلب شده است، اظهار داشت: کارگران این مناطق حتی حق برگزاری یک تجمع صنفی و انجام کوچکترین تحرک صنفی در چارچوب قانون اساسی را هم ندارند که البته این دردی مشترک میان تمامی کارگران در سطح کشور است. از طرفی کارگران مناطق آزاد برخلاف سایر کارگران کشور با دریافت ۱۵ روز حقوق بازنشست می‌شوند و در سال می‌توانند ۲۰ روز مرخصی داشته باشند.

این فعال صنفی کارگری ادامه روند تضییع حقوق کارگران را مشکلی اساسی در راه پیوستن ایران به مقاوله نامه ۸۷ و ۹۸ سازمان بین المللی کار دانست و افزود: این مقاوله نامه‌ها حق ایجاد تشکل‌های صنفی و عضویت در آن‌ها و برگزاری اجتماعات صنفی را به رسمیت شناخته و سازمان بین المللی کار در سال‌های گذشته در این خصوص به ایران تذاکرات لازم را داده است.

کد خبر : ۳۹۱۷۲۴