خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری مطرح کرد؛

نه به تحدید حقوق نیروی کار با توقف مناطق ویژه/ کفه ترازو در مناطق آزاد به سمت سرمایه داری رانتی می‌چربد

asdasd
کد خبر : ۳۹۴۰۲۰

یک فعال صنفی کارگری معتقد است: در شرایطی فعلی با پیش کشیدن بحث گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بدون ایجاد زیرساخت‌ها و برآورده‌نمودن مولفه‌ها تنها نیروی کار متضرر می‌شود.

«علیرضا حیدری»، دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفتگو با ایلنا در ارتباط با طرح لایحه گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: با کمال تاسف باید گفت کفه ترازو در مناطق آزاد اقتصادی به سمت سرمایه‌داری دلالی و رانتی است، چرا که در این مناطق هیچگونه تولیدی نداریم.

وی ادامه داد: قبل از طرح هر گونه بحثی در ارتباط با گسترش این نوع مناطق خارج از شمول قانون کار  باید پرسید که آیا مولفه‌ها و متغیرهای جهانی مناطق آزاد در مناطق آزاد ایران حاکم است یا این مناطق فقط باراندازی برای ورود کالاهاست.

حیدری در تشریح این مطلب گفت: به عبارتی باید از صاحبان امر و نمایندگان مجلس پرسید که آیا فلسفه بنیادین ایجاد مناطق آزاد که رونق فعالیت‌های تولیدی و جلوگیری از بازدارنده‌ها است و بالتبع به سرریز سرمایه و نرخ سودآوری بالا خواهد انجامید، در ایران اجرایی می‌شود یا نه.

این فعال صنفی با بیان این مطلب که واقعیت امر این است که در دو دهه گذشته از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بهره برداری نامناسب شده است، افزود: تنها اتفاقی که با گسترش مناطق آزاد رخ خواهد داد، حذف بیش از پیش قوانین حمایتی نیروی کار است.

وی ادامه داد: قبل از تحدید حقوق نیروی کار باید با جسارت و جرئت ویژگی‌ها و قابلیت‌های مناطق آزاد اقتصادی بررسی و میزان سوددهی آنها برای اقتصاد ملی تخمین زده شود.

حیدری تاکید کرد: مناطق آزاد در چند دهه گذشته کارنامه قابل قبولی نداشته‌اند و به اهداف از پیش تعیین شده نرسیده‌اند و این باعث می‌شود که چشم‌انداز گسترش این مناطق مخدوش باشد، چرا که بدون ایجاد زیرساخت‌ها و بررسی مولفه‌های بنیادین،  تنها اتفاقی که خواهد افتاد رواج بی قانونی و تضییع حقوق کارگران در این مناطق است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز