خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

با خرج کردن از کیسه خالی کارگران کم‌کاری‌ها را نپوشانید/ نیروی کار کالا نیست

یک فعال صنفی کارگری معتقد است: اظهارات معاونت اشتغال وزارت کار مبنی بر لزوم ارزان‌سازی نیروی کار، خرج کردن از کیسه کارگران به نفع کارفرمایان و با هدف جلب رضایت گروه‌های خاص انجام می‌شود.

«علی خدایی»، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در واکنش به اظهارات معاونت اشتغال وزارت کار در نشست اتاق بازرگانی ایران که روز سه‌شنبه (12 مرداد) برگزار شد، گفت:  مسئولان وزارت کار حق ندارند برای جلب رضایت یک عده خاص و خوش‌خدمتی، از  حقوق کارگران هزینه کنند.

وی ادامه داد: دست‌اندازی به حقوق کارگران تا حدی پیشرفت کرده که شخصی به عنوان نماینده دولت اعلام می‌کند می‌توانیم نیروی کار ارزان به بازار ارائه کنیم. این اظهارات تاسف‌برانگیز، ذهنیت کالایی‌سازی نیروی کار را تداعی می‌کند.

خدایی با تاکید بر اینکه نیروی کار کالا نیست که دولتی‌ها بخواهند آن را قیمت‌گذاری کنند، افزود: این روندی که شاهد هستیم خطرناک است و جامعه کارگری بدون تردید با به‌کارگیری همه ابزارها از حق خود دفاع خواهد کرد.

این عضو کارگری شورای عالی کار در ادامه گفت: این نوع اظهارات فرافکنی است و مدتهاست که حوزه اشتغال وزارت کار با این نوع فرافکنی‌ها قصد دارد کاستی‌های خود را بپوشاند.

وی افزود: اولین بار نیست که مسئولان این حوزه می‌خواهند با خرج کردن از کیسه خالی کارگران ضعف‌ها و کاستی‌های اقتصاد را بپوشانند و سوال اینجاست که اگر آقایان قصد حمایت از تولیدکنندگان واقعی را دارند، چرا به جای تلاش برای ارزان‌سازی نیروی کار، تسهیلات بانکی و نرخ مالیات را ارزان نمی‌کنند؟

خدایی در ادامه به آمارهای خود وزارت کار مبنی بر سهم زیر 7 درصدی دستمزد در قیمت تمام شده کالاها و خدمات اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته سهم دستمزد و قدرت خرید کارگران سیر نزولی داشته ولی با این وجود هیچ رونقی در تولید ملی نداشته‌ایم و این  شاخص‌های واضح اقتصادی، معکوس اظهارات فراقانونی و بدون بن‌مایه آقایان را نشان می‌دهد.

این فعال کارگری در پایان تصریح کرد: جامعه کارگری اجازه گسترش این نگاه‌های خطرناک و تسری آن به نهادهای دولتی را نمی‌دهد و تمام‌قد از حقوق اولیه خود از جمله بحث حداقل دستمزد و ماده 41 قانون کار دفاع خواهد کرد.

کد خبر : ۳۹۷۳۲۵