خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاددان مطرح کرد؛

خلع ید از پیمانکاران با ایجاد تعاونی‌های اقتصادی کارگری

یک اقتصاددان تاکید دارد که کارگران می‌توانند از ظرفیت مغفول تعاونی‌ها برای دموکراتیک‌سازی فضاهای کارگری و خارج کردن امورات خود از زیر نظر شرکت‌های پیمانکاری بهره جویند.

«ابراهیم رزاقی» کارشناس اقتصادی، در گفتگو با ایلنا با اشاره به تخلفات شرکت‌های پیمانکاری در جهت تضییع حقوق کارگران، اظهار داشت: شرکت‌های اقتصادی تعاونی کارگری این ظرفیت را دارند که به وسیله خلع ید پیمانکاران که تخلفات آشکاری درخصوص پرداخت معوقات مزدی کارگران و فراهم نکردن امنیت شغلی کارگران دارند، امورات کارگران را در جهت تامین منافع آنان اداره کنند.

رزاقی شرایط فعلی را بهترین زمان برای ایجاد شرکت‌های تعاونی‌های کارگری دانست و افزود: در قانون تجارت به ساختار و نحوه تشکیل و سلسله مراتب سازمانی شرکت‌ تعاونی‌های کارگری اشاره شده است، اما در سال‌های گذشته به این ظرفیت چه از جانب دولت و چه از جانب تشکل‌های کارگری پرداخته نشده است.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که معیشت و امنیت کارگران در تهدید است و انواع هجمه‌ها به قانون کار در جهت به حداکثر رساندن سود بخش خصوصی با حمایت دولت صورت گرفته است، بهترین زمان برای تشکیل شرکت تعاونی‌های اقتصادی کارگری است.

وی در خصوص مصادره کردن توان شرکت‌های تعاونی کارگری به نفع جریان‌های رانت‌جو در بخش خصوصی و دولت هشدار داد و افزود: در گذشته شرکت تعاونی‌های تولید، توزیع، مصرف و مسکن مورد بهره‌برداری در جهت انباشت سرمایه قرار گرفت و کوچکترین سودی از این جهت نصیب اعضا نشد و حتی با متخلفان نیز آنطور که باید برخورد نشد.

این اقتصاددان در پایان صحبت‌های خود از تشکلات کارگری خواست که در این خصوص هوشیارانه عمل کنند و اجازه بهره‌برداری از این تعاونی‌ها را به «نااهلان» ندهند.

کد خبر : ۴۰۰۵۱۶