خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد ایمنی مطرح کرد؛

اجرای بخشنامه ارتقا ایمنی کار به خواست مدیران بسته‌است/ علت اصلی بیشتر حوادث کار کتمان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۰۱۱۱۳

یک کارشناس ارشد ایمنی کار می‌گوید بخشنامه‌ای که به تازگی از سوی وزیر کار در خصوص ارتقاء بازرسی و ایمنی کار صادر شده است، در صورتی وجهه‌ای عملی به خود می گیرد که مدیران ارشد خواستار اجرایی شدن آن باشند.

یکی از کارشناسان ایمنی در خصوص بخشنامه‌ای که به تازگی از سوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص «ارتقاء بازرسی و ایمنی کار» صادر شده است به ایلنا گفت: این بخشنامه در صورتی وجهه ای عملی به خود می گیرد که مدیران ارشد خواستار اجرایی شدن آن باشند. 

«رضا فخرپور » ادامه داد: «با وجود آنکه مفاد بخشنامه از عزم مدیران ارشد بر الزام رعایت قوانین ایمنی در تمام کارگاه های صنعتی اشاره دارد، اما در سایت های بزرگ صنعتی (نفتی) مدیران بر کتمان دلایل بروز حوادث کاری تمایل دارند». 

بنا به اظهارات این کارشناس ایمنی، در سایت های بزرگ صنعتی به وفور مشاهده می شود، حوادثی که ناشی از قصور صد در صد کارفرما است به معلول نامربوط دیگری ربط داده می شود. به طور نمونه کارگری  به دلیل نداشتن کمربند ایمنی از ارتفاع سقوط می کند، اما کارفرما در گزارش رسمی علت حادثه را «کمین کارگر حادثه دیده برای گرفتن کبوتر» یاد می کنند و یا مرگ بر اثر برق گرفتگی را معلول «بروز مشکلات قلبی» کارگران تعبیر می کنند. 

به گفته فخرپور بازرسی ها در سایت های بزرگ صنعتی کم  یا ضعیف است و مدیران برای رد کردن و یا پنهان کردن دلیل اصلی بروز حوادث کاری از وسعت عمل بالایی برخوردارند. حال اگر کارگروه های «تحلیل حادثه» و مراکز نظارتی بر ایمنی و بهداشت کار خارج از بدنه اصلی سازمان تا حصول به نتیجه شکل گیرد، مفید خواهند بود. 

این کارشناس ایمنی افزود:در مناطق صنعتی چون عسلویه بازوهای نظارتی بر ایمنی و بهداشت کار همچون شورای عالی حفاظت فنی،  شورای عالی و کانون های صنفی ایمنی کار «منفعل و صوری» هستند.

فخرپور افزود: طبق قوانین موجود ایمنی، گزارش تحلیل حادثه تیم بررسی حوادث کاری طبق دستورالعمل باید کمتر از 24 ساعت با آنالیزی درست و آماری  واقعی به دست مدیریت ارشد برسد که عملاً چنین نبوده و با تأخیرات بسیار همراه است. 

بنا به اظهارات فخرپور، مصداق این سخن فقدان «انجمن ایمنی استان» در منطقه صنعتی عسلویه است و برای راه اندازی چنین انجمنی حتی از سوی اداره کار این منطقه بارها سنگ اندازی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز