خبرگزاری کار ایران

انجمن‌ صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد:

نمایندگان استان کردستان به تبعیض بین کارگران ساختمانی و سایر اقشار رسیدگی کنند

انجمن‌ صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد با ارسال نامه‌ای از نمایندگان استان کردستان در مجلس خواستند به «مشکلات بیمه‌ای» و «وجود تبعیض» بین کارگران ساختمانی و سایر اقشار جامعه رسیدگی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا؛ در این نامه که به امضای «میکائیل صدیقی» نایب رئیس کانون استانی، مشاور کانون کشوری و رئیس این انجمن صنفی رسیده است، با یادآوری اینکه از سال ۸۹ پس از یک پروسه چندین ساله کارگران ساختمانی در «کمال مظلومت» توانستند از بیمه کارگران ساختمانی برخوردار گردند، آمده است: برای هیچ بیمه شده‌ای در سطح کشور سهمیه مشخص تعریف نشده است و هر متقاضی می‌تواند بدون صرف زمان از بیمه برخوردار گردد. این  در حالی است که بعضی از کارگران ساختمانی که متقاضی بیمه می‌باشند بیش از ۳ الی ۴ سال در لیست انتظار بیمه کارگران ساختمانی می باشند و هنوز بیمه نشده‌اند.

در ادامه این نامه با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی از غرامت دستمزد ایام بیکاری برخوردار نیستند و از دریافت این غرامت مستثنی شده‌اند از نمایندگان استان کردستان خواسته شده است که ترتیبی اتخاذ گردد که با تاییدیه پزشک معتمد تامین اجتماعی کارگران از غرامت دستمزد ایام بیماری برخوردار گردند.

انجمن‌ صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد در بخش‌های دیگر نامه به تبعیض‌های بین کارگران ساختمانی و سایر اقشار جامعه اشاره کرده و این پرسش را مطرح کرده است که در شرایطی که کارگران کشور با ۳۰ سال سابقه‌ای بیمه‌پردازی و ۵۰ سال بازنشسته می‌شوند، چرا کارگران ساختمانی با توجه به اینکه کارشان سخت و زیان‌آور است با ۳۵ سال بیمه‌پردازی و ۶۵ سال بازنشسته خواهند شد؟

در بخش دیگری از این با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی همانند سایر بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی 7 درصد بیمه سهم کارگر را می‌پردازند از برخوردار نشدن آنان از مزایای بیمه تامین اجتماعی از قبیل کمک‌های هزینه کفن و دفن، ازدواج، از کارافتادگی انتقاد شده است.

در  پایان این نامه از نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی خواسته شده تا با بازرسی موارد «تبعیض ناروا» بر کارگران ساختمانی که خلاف بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی است، از تضییع حقوق آنها جلوگیری کنند و مراتب روند رسیدگی خود را به اطلاع انجمن‌های صنفی برسانند.

کد خبر : ۴۰۱۹۷۸