خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری مطرح کرد؛

تبعیض فاحش در شهرداری/ خودکشی کارگر شهرداری نتیجه "استیصال" است

یک فعال کارگری می‌گوید: اگرچه دلیل خودکشی کارگر منطقه 22 شهرداری، مشکلات خانوادگی عنوان شده، اما باید گفت کارگران شهرداری به علت تبعیض آشکار و عدم امنیت شغلی، مستاصل و دچار مشکلات بسیار هستند.

«سیدرحیم میرعبدالله»، بازرس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفتگو با ایلنا؛ در ارتباط با خودکشی کارگر موتورخانه شهرداری منطقه 22 تهران گفت: گرچه علت این حادثه تاسف‌بار مشکلات خانوادگی عنوان شده، اما باید قبول کنیم وقتی کارگر تامین باشد، مشکلات خانوادگی هم کمتر است.

وی ادامه داد: اگر این قبیل حوادث را ریشه‌یابی کنیم به اضطراب‌های شغلی و استیصال کارگران می‌رسیم.

میرعبدالله افزود: یکی از مهمترین مشکلات در شهرداری، وجود تبعیض فاحش بین کارگران و کارمندان این مجموعه است. در حالی که متوسط دریافتی کارمندان شهرداری، سه برابر کارگران رسمی است، کارگران قراردادی، حجمی و پیمانی وضع به مراتب بدتری دارند و نصف کارگران رسمی دریافتی دارند.

این فعال کارگری ادامه داد: در همه مزایای مزدی و غیرمزدی نیز این تبعیض دیده می‌شود و همین باعث ناامیدی و استیصال کارگرانی می‌شود که در این مجموعه بزرگ، مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند.

میرعبدالله در ادامه به عدم امنیت شغلی کارگران در شهرداری به عنوان یک مشکل دیگر اشاره کرد و گفت: کارگری که از فردای خود مطمئن نیست، طبیعی است که  قادر به حل مشکلات شخصی و خانوادگی خود هم نیست و همواره از اضطراب شغلی رنج می‌برد.

رئیس شورای اسلامی کار شرکت واحد اتوبوسرانی مرکز تهران با بیان اینکه شهرداری، کارگران را استثمار می‌کند از رایزنی‌ها و تلاش‌های بی‌نتیجه شوراهای اسلامی کار مجموعه شهرداری با مقامات این نهاد خبر داد و گفت: علیرغم این تلاش‌ها، نه تنها قانون هماهنگ پرداخت در شهرداری اجرا نشده، بلکه روز به روز بر واگذاری‌های غیرقانونی وتعداد قراردادهای پیمانکاری و حجمی افزوده شده است.

میرعبدالله در پایان تصریح کرد: بهتر است مقامات و مسئولان شهرداری تهران به آسیب‌شناسی جدی این نوع وقایع دلخراش بپردازند و امیدوارم روزی برسد که این مسئولان گوش شنوایی برای شنیدن صدای فعالان و دلسوزان داشته باشند.

کد خبر : ۴۰۴۳۴۱