خبرگزاری کار ایران

ادامه مشکل بازنشستگی‌پیش از موعددر بهشت زهرا/ آیین‌نامه‌ای که اجرایی نمی‌شود

کارگران بهشت زهرا می‌گویند با وجود سخت و زیان‌آور بودن وظایف شغلی و علیرغم وعده‌های متعدد مسئولان، همچنان آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور اجرایی نمی‌شود.

جمعی از کارگران بهشت زهرا در تماس با ایلنا از تداوم مشکلات شغلی خود می‌گویند.

به گفته این کارگران علیرغم وعده‌های بسیار مسئولان وزارت کار، تامین اجتماعی و شورای شهر، همچنان آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌اور در بهشت زهرا اجرایی نمی‌شود.

این کارگران می‌گویند: سالهای متعدد در لیست‌های بیمه کارگر ساده بوده‌ایم و اگر قرار باشد از بازنشستگی پیش از موعد استفاده‌کنیم بایستی تمهیداتی لحاظ شود تا سابقه ما در نظر گرفته شود و قانون، عطف به ماسبق شود و بدیهی است که این وظیفه برعهده شهرداری تهران است.

کارگران شاغل در بخش‌های غسالی، رانندگی و امور کفن و دفن معتقدند مهمترین مانع اجرای آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور در بهشت زهرا، واگذاری به پیمانکاران است. چرا که یک کارگر در طول دوران خدمت، ممکن است طرف قرارداد با چندین شرکت پیمانکاری باشد و لذا هنگامی که می‌خواهد از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کند، نه پیمانکاران قبلی و نه کارفرمای مادر مسئولیت پرداخت 4 درصد حق بیمه سخت و زیان‌آور را برعهده نمی‌گیرند.

یکی از کارگران کفن و دفن بهشت زهرا که سالها به صورت کارگر پیمانکاری کار کرده‌است، می‌گوید: عجیب است که مسئولان فقط روی کاغذ قانون وضع می‌کنند و به چگونگی اجرا شدن آن نمی اندیشند. آیا این مسئولان به این که چطور باید آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور را برای کارگران  پیمانکاری اجرا کرد فکر کرده اند و آیا نمی دانند که اصولا سیاستی که مشاغل سخت و زیان‌آور را به پیمانکاران واگذار می‌کند، از ریشه اشتباه است.

کارگران بهشت زهرا با انتقاد از وضعیت شغلی خود می‌گویند: در شرایطی که در اخبار و روزنامه‌ها شاهد بده و بستان‌های کلان مالی شهرداری هستیم،  مقامات شهرداری تهران عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران را پیشه کرده‌اند و حاضر نیستند ثانیه‌ای به یک کارگر غسال یا یک کارگر کفن و دفن و مصائب بیشمار کارکردن در این مشاغل بیندیشند.

کد خبر : ۴۰۷۲۳۷