خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی:

در جهت تقویت تولید ملی حرکت می کنیم

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه جهت گیری ما تقویت با شرکای اجتماعی به ویژه کارآفرینان و کارفرمایان است، گفت: در جهت تقویت تولید ملی حرکت می کنیم.

به گزارش ایلنا، منصور اعتصامی در اولین نشست هم اندیشی " تجربه ملی در چارچوب اقتصاد مقاومتی" اظهار داشت: بر اساس ابلاغیه سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال ٩٢ و قبل از آن طرح مسئله در سال ٨٩، در جلسه ای با کارآفرینان، بحث اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به عنوان ادبیات در اقتصاد ایران مطرح شد.

وی افزود: از سال ٩٣ در دانشگاه های سراسر کشور بحث گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را آغاز نمودیم.

وی با بیان اینکه راهبرد جدید ما بر اساس جهت گذاری در تولید ملی است، گفت: تجربه تقویت تولید ملی در چارچوب اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به تولیدات شرکت دانش بنیان که صادرات این کشور را استحکام می دهند گفت: دستگاه هایی مانند سازمان تامین اجتماعی در حوزه خدمات اجتماعی وظیفه دارد از این شرکتها حمایت کند.

وی با بیان اینکه نقاط برجسته کشور را به لحاظ علمی، فنی و تحقیقی باید به مردم بشناسیم، ادامه داد: شعار ما در سازمان تامین اجتماعی بر مبنای دیدگاه مدیریت ارشد سازمان و مسئولان نظام، انتقال تجربیات تولید ملی در چارچوب نظام اقتصاد مقاومتی است.

دکتر اعتصامی افزود: فرهنگ سازی در اقشار مختلف، تفکر تولید، تقویت شرکتهای تولید کننده از جمله دانش بنیان و ترویج علمی از جمله مواردی است که منجر به ایجاد ثروت برای حرکت می شود.

وی با بیان اینکه ارتزاق از مسیر تولید، جزو سخت ترین کارها است، اظهار داشت: شرکت های تولید کننده که توانستند در فشارها و ناهماهنگی های اقتصادی کشور، تولید ملی انجام دهند، کار بسیار ارزشمندی عرضه کرده اند.

اعتصامی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی تولیدی اصل قضیه است و موظفیم مسیر حرکت اینان را تسهیل کنیم چرا که تقویت اینها موجب تقویت سازمان ونظام بیمه ای کشور می شود.

وی با بیان اینکه روش فرهنگ سازی روشی تدریجی است که احساس ورود به آن دیر اتفاق می افتد، گفت: از ٥ /٢ سال پیش این حرکت را شروع کردیم و ارتباط با شرکای اجتماعی برقرار شد.

وی با اشاره به اینکه جریان تولید در کشور نهادینه نشده، تصریح کرد: یکی از تکالیف سازمان تامین اجتماعی ایجاد امنیت اجتماعی است که در جامعه ایجاد می کند. جریان سازی فرهنگی یک ضرورت است که در دانشگاه ها شروع کردیم.

در ادامه این نشست، دکترسید عباس شاهمرادی زواره، اولین تولید کننده نانوسکوپی (AFMمیکروسکوب اتمی) و استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: در سال ٧٨  شرکت آرا پژوهش با هدف ساخت فناوری تجهیزات نانو ساخته شد.

وی اظهار داشت: برای ترویج این فناوری و هدایت محققین به سمت پروژه های نانو، در اختیار قرار دادن ابزار برای آنهاست.

وی بیان داشت: علم وقتی به ثروت تبدیل خواهد شد که کاربردی شود و تبدیل به یک محصول شود.

دکتر شاهمرادی با بیان اینکه مباحث تئوری پایه کار محسوب می شوند، ولی کافی نیستند، اظهار داشت: باید با دو بال علم و عمل پرواز کرد. تئوری ها تنها بسترساز کار عملی هستند و آن چیزی که برای کشور ثروت ایجاد می کند، کار عملی است.

وی با اشاره به اینکه قریب به ١٠ سال طراحی و ساخت پروتوتایپ میکروسکوپ نیروی اتمی به طول انجامید، گفت: سرانجام در سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نمونه اولیه دستگاه رونمایی و پس از دو سال فعالیت به منظور تجاری سازی، فروش دستگاه آغاز شد.

وی ادامه داد: تا امروز موفق به تجهیز ٧٠ مرکز علمی و پژوهشی شده ایم.

شاهمرادی با بیان اینکه عامل اصلی در موفقیت کسب شده را نیروی انسانی می دانم، گفت: نخبگانی که تعداد آنان در شرکت آرا پژوهش طی ٣سال گذشته از کمتر از ١٠ نفر به بیش از ٥٠ نفر افزایش یافت.

وی تشریح کرد: میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) دسته ای از میکروسکوپ های پروب روبشی است که علاوه بر مواد رسانا می تواند از نمونه های زیستی و غیررسانا نیز تصویربرداری کند و خواص مختلف نمونه ها را در مقیاس نانو در اختیار محققین قرار دهد.

وی افزود: کاربرد نانو بسیار گسترده است و این دستگاه در رشته های مختلف علوم پزشکی، داروسازی، زیستی و ... کاربرد دارد.

وی ادامه داد: AFM   مدل های متفاوت دارد و در محیط های مختلف می تواند تصویربرداری کند.

دکتر شاهمرادی کارکرد نسل اول نانواسکوپ نیروی اتمی تولید شده را برای تصویربرداری از ذرات ذکر کرد و اظهار داشت: این دستگاه قادر به اندازه گیری خواص مکانیکی، الکترونیکی و حتی پارامترهای کوانتومی است.

این محقق، کاربرد دستگاه AFM را برای انجام تحقیقات کاربردی نانو فناوری برشمرد و گفت: این دستگاه برای بررسی تغییرات فرایندها کاربرد دارد؛ به عنوان مثال در حوزه پزشکی برای بررسی اثرات دارو بر روی میکروب‌ها و ویروس‌ها و در حوزه فیزیک برای بررسی فرایند شکل گیری کریستال‌ها می‌توان از این دستگاه بهره برد.

وی توپوگرافی از سطح نانو و بررسی خواص مواد در مقیاس نانومتر را از دیگر کاربردهای این دستگاه عنوان کرد و یادآور شد: این دستگاه دارای ١٣ مد (mode) است که از این تعداد چهار مد مربوط به تصویربرداری و ٩ مد برای شناسایی خواص مواد در مقیاس نانو است.

دکتر رنجبر استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز در ادامه این نشست تاکید کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی باید به گونه ای حرکت کنیم که متکی به توانمندی ها و پتانسیل خود باشیم.

وی با بیان اینکه عرصه نانو در ایران طی سال های آتی بسیار کارایی خواهد داشت، گفت: امیدواریم با تیم تخصصی در توسعه کار و تجهیزات مختلف این حوزه گام برداریم.

موسی بیات نیز در ادامه این جلسه گفت: سازمان تامین اجتماعی باید از زیر تفکر دولتی خارج شود تا اینگونه مباحث بیشتر به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه در ایران نگرش و تفکر کاملا دولتی است و بحث خصوصی کاربردی ندارد، افزود: سازمان تامین اجتماعی باید در این زمینه اثرگذار باشد تا بتوانیم سازمان را کارآفرین بدون دخالت دولت ببینیم.

کد خبر : ۴۰۸۰۲۷