خبرگزاری کار ایران

شماره ۶۹ آتیه نو منتشر شد

تازه ترین شماره هفته‌نامه آتیه نو، نشریه تخصصی حوزه رفاه و بیمه‌های اجتماعی، امروز یکشنبه ۱۴ تیرماه منتشر شد. این شماره از آتیه نو به صورت ویژه به سمینار منطقه ای ایسا که به میزبانی سازمان تامین اجتماعی در تاریخ ۹ و ۱۰ شهریور ماه برگزار شد، اختصاص دارد.

به گزارش ایلنا، داستان جلد این شماره از هفته نامه تخصصی آتیه نو که مزین به تصویر هانس هورست کنکلوسکی، دبیر کل «ایسا» شده به گفت و گوی اختصاصی این شخصیت جهانی با هفته نامه آتیه نو اختصاص دارد. وی در این گفت وگو با اشاره به بحران های پیش روی صندوق‌های بیمه‌گر تامین اجتماعی دنیا مهم‌ترین مسئله را چالش‌های ساختاری عنوان کرده و گفته است: «اگرچه این موضوع به لحاظ فنی موضوع ساده‌ای است اما به لحاظ سیاسی و اجتماعی بسیار پیچیده است، چراکه اگر به زنی ٥٣ ساله یا مردی ٥٨ ساله که در بخش ساختمانی یا نظافت یا در مدرسه کار می‌کند بگویید باید سن بازنشستگی را به ٦٥ یا ٦٧ سال افزایش دهیم، به لحاظ اجتماعی مشکل خواهد بود. چنین اصلاحاتی کاملا ضروری هستند چراکه باید در سیستم مستمری تعادل برقرار کنیم.»

وی در تشریح  بهترین راه مقاوم‌سازی صندوق‌های بازنشستگی برای مقابله با بحران‌های اقتصادی، بازنگری در سن بازنشستگی و انعطاف‌پذیری شرکای اجتماعی سیستم سه‌جانبه‌گرایی را بسیار مهم دانسته و اظهار کرده است:«در یک ضلع بخش قانون‌گذاری در حوزه تامین‌اجتماعی و سن بازنشستگی وجود دارد که مکانیسمی است که حکومت از طریق آن به مسئله تامین‌اجتماعی ورود می‌کند. در کشورهایی مثل کانادا و کشورهای اسکاندیناوی که دولت از طریق دریافت مالیات منابع تامین‌اجتماعی را فراهم می‌کند (سیستم‌های بوریجی)، شرکای اجتماعی نقش چندانی ندارند؛ اما در سیستمی که تمام سیستم تامین‌اجتماعی مبتنی بر حق‌بیمه‌ای است که از کارفرمایان و کارکنان دریافت می‌شود (سیستم بیسمارکی) آشکار است که باید این شرکا را نقش‌آفرینان عمده به حساب آورید و دولت در این میان صرفا نقش تسهیل‌کننده را دارد. در اینجا نیز دولت با همین چالش‌ها روبه‌روست ولی شرکای اجتماعی هم نقش دارند و این مشکل آن‌ها نیز به حساب می‌آید. شرکای اجتماعی در جایگاه راننده قرار می‌گیرند و دولت به‌عنوان تسهیل‌کننده به دنبال شناسایی راه‌حل‌های قابل‌قبول است.

وی درباره جایگاه و موقعیت صندوق تامین‌اجتماعی ایران نیز گفته است: نظر من درباره تامین‌اجتماعی ایران بسیار مثبت است. به نظر من سازمان تامین‌اجتماعی از طریق اقداماتی که اخیرا صورت داده و با معرفی برنامه راهبردی تا سال ٢٠٢٥ نشان داده است که این سازمان اهداف راهبردی را برای خود مقرر کرده است و در راستای آن قدم برمی‌دارد. چیزی که برای من اهمیت دارد تعهد به رهنمودهای ایسا است. ایسا با بهره‌گیری از تجربیات موفق تمامی کشورها مجموعه رهنمودهایی را در زمینه‌های مختلف تهیه کرده است که می تواند مورد استفاده همه سازمان‌های تامین‌اجتماعی قرار گیرد.

وزیرکار:  ایجاد  مرکز مطالعات و آموزش‌های منطقه‌ای ایسا در تهران پیشنهاد ایران است

به گزارش تامین ٢٤، آنگونه که هفته نامه آتیه نو گزارش کرده است، دکتر علی ربیعی در سمینار فنی منطقه‌ای اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی (ایسا) با تاکید بر اینکه وظیفه و ماموریت اساسی یک نظام تامین‌اجتماعی کاستن از آلام و رنج آحاد مردم است، گفت: « نشست‌های کارشناسی از این دست و آشنایی با جدیدترین تجربیات جهانی در حوزه تامین‌اجتماعی، بیمه اجتماعی و بیمه درمانی، می‌تواند نتایج امیدوارکننده‌ای از حیث رفاه اجتماعی برای همه مردم و به‌ویژه کارگران و لشکریان توسعه داشته باشد.»

دکتر ربیعی با تاکید بر توان سازمان تامین‌اجتماعی و نظام بیمه‌های اجتماعی در زدودن فقر از اقشار محروم جامعه گفت: «برنامه‌ریزی برای هدفمندی تامین‌اجتماعی فراگیر به ساختارهای اقتصادی توسعه‌محور احتیاج دارد و این توسعه‌محوری بدون نظام تامین‌اجتماعی فراگیر ممکن نخواهد شد.»

وی با اشاره به برخی تجربیات جهانی ازجمله بحران ورشکستگی در کشور یونان گفت: «به نظر می‌رسد باید با در نظر گرفتن تجربیات ناشی از کاربست اقسام نظریات توسعه، پیچیدگی ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و روانی کشورهای جهان سوم را در برنامه‌های توسعه بیش از گذشته مورد توجه قرار داد و سیاست‌های رفاهی را بر مبنای واقعیات و ضمن پرهیز از شعارزدگی ترسیم و اجرا کرد.»

دکتر ربیعی با اشاره به اینکه ١١ میلیون نفر در کشور در سال‌های اخیر با سرانه ٣٦ هزار تومان از بیمه سلامت بهره‌مند شده‌اند، گفت: «در کنار توسعه بیمه‌های سلامت، باید به توسعه فراگیری بیمه‌های اجتماعی نیز به‌عنوان نظام خدمات اجتماعی توجه داشته باشیم که این دو مکمل هم هستند و بدون در نظر گرفتن یکی وجود آن دیگری معنای کاملی نخواهد داشت.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در حاشیه این سمینار و در دیدار با هانس هورست کنکلوسکی ایجاد مرکز مطالعات و آموزش‌های منطقه‌ای «ایسا» در تهران را پیشنهاد داد.

تامین‌اجتماعی جامع و فراگیر، ابزار تعمیق امنیت جهانی است

اظهارات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با «هانس هورست کنکلوسکی»، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی (ایسا) نیز در هفته نامه آتیه نو بازتاب داشته است. به نوشته این هفته نامه آیت الله رفسنجانی با ابراز تاسف از گزارش رسمی سازمان ملل که اعلام می‌کند یک میلیارد نفر از مردم کره زمین گرسنه هستند، گفت: «اگر تامین‌اجتماعی در جهان جدی گرفته می‌شد، شاهد این حجم از فقر در سطح بین‌الملل و نیاز به غذای این تعداد انسان نبودیم.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «در اخبار متعدد می‌بینیم که گروه‌های زیادی از مردم کشورهای مختلف برای رسیدن به غذا و تامین امنیت، متاسفانه مجبور به فرار یا مهاجرت از کشورشان می‌شوند و در این راه خطرات فراوان غرق شدن و کشته شدن را به جان می‌خرند.»

وی با خطرناک توصیف کردن عدم توجه به نیازمندان برای جامعه جهانی، گفت: «جوانان عصبانی که به خاطر گسترش ابزار اطلاع‌رسانی، از همه چیز خبر دارند، به خاطر احساس تبعیض، تبدیل به بمب‌های ساعتی در جهت تهدید امنیت جهانی می‌شوند.»

در این دیدار، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی (ایسا) هم با ارائه گزارشی از اهداف سفرش به جمهوری اسلامی ایران، با ابراز رضایت از عملکرد سازمان تامین‌اجتماعی در ایران، گفت: «برای مسئولان بین‌المللی تامین‌اجتماعی، جای خرسندی است که جمهوری اسلامی ایران موضوع توسعه و تعمیم پوشش تامین‌اجتماعی را در قانون اساسی خویش آورده است.»

نیاز نظام تامین‌اجتماعی ایران به استفاده از تجربیات بین‌المللی

به گزارش آتیه نو، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، نیز در دیدار با کنکلوسکی سازمان تامین‌اجتماعی ایران را نهادی پرتوان توصیف کرد و گفت: «سازمان تامین‌اجتماعی نقش فراوان و موثری در ارائه خدمات مطلوب به آحاد جامعه دارد و هم‌اکنون بیش از نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.»

جهانگیری در این دیدار افزود: «نظام تامین‌اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی نیازمند گسترش تعاملات بین‌المللی و استفاده از دستاوردهای نوین جهانی این عرصه است. امیدوارم با حضور دبیرکل ایسا در ایران، بتوان هرچه بیشتر از تجربیات و فرصت‌های بین‌المللی استفاده کرد.»

سایر عناوین مطالب منتشر شده در آتیه نو

در این شماره از هفته نامه آتیه نو علاوه بر اختصاص صفحاتی ویژه به دستاوردهای تامین اجتماعی در سمینار بین المللی ایسا در تهران و درج مطالبی در صفحات تحت عناوین تماشاخانه ، آفرینش ، آدم ها ، پرسش ، زندگی ، چشم انداز ، دیگران ، ورزش و پاتوق، یادداشت هایی از کارشناسان و مسوولان تامین اجتماعی نیز چاپ شده است. عناوین برخی از این یادداشت ها به قرار زیر است:

استانداردهای آکچوئری در تامین‌اجتماعی از علی خسروبیگی

بیمه های اجتماعی ، رویکردی بلندمدت و اجتماعی به قلم فرشید یزدانی

«فرصت ارزشمند حضور دبیرکل ایسا در ایران » از منصور اعتصامی

تثبیت جایگاه بین المللی تامین اجتماعی ایران به قلم رضا کاشف

کد خبر : ۴۰۸۳۲۸