خبرگزاری کار ایران

وزیر کار در ششمین اجلاس نمایندگان اتاق اصناف ایران:

اصناف نقش موثری در ایجاد اشتغال دارند

asdasd
کد خبر : ۴۱۴۲۰۷

وزیرتعاون،کارروفاه اجتماعی اعلام کرد : اشتغال مهم ترین مساله امروز دولت دکترروحانی است و موضوعات مربوط به صنوف نیز برای دولت یازدهم بسیار مهم است .

به گزارش ایلنا، علی ربیعی امروز در ششمین اجلاس نمایندگان اتاق اصناف ایران گفت : اصناف نه تنها از  ازساحت تولید و توزیع و در اقتصاد بلکه از ابعاد اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی دارای اهمیت فراوانی هستند .

وی با تاکید برتک ساحتی نبودن اصناف افزود : اصناف زنجیره ای در اقتصاد تشکیل می دهد و از واحدهای تولیدی گرفته تا واحدهای توزیعی بر ارتباطات افقی وعمودی درون جامعه وخود اتاق اصناف تاثیرمی گذارد .

ربیعی وجه اقتصاد اجتماعی اصناف را نیز بسیار قوی دانست و گفت : این گروه ازجامعه دردوره های مختلف تاریخی درالگوسازی ورفتارسازی فرهنگی نیز بسیار مهم هستند و نمی توان نقش آنان را در تحولات تاریخ سیاسی ایران نادیده گرفت .

وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی پس از این مقدمه خود را نیز وزیروزارتخانه ای چند ساحتی بیان کرد و گفت : خانواده ها قبل از تولد و پس از فوت اعضای خود با وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی سروکاردارند . اتاق اصناف نیز دربخش های تعاون،روابط کارو اشتغال با وزارتخانه ما درارتباط است .

موضوع اشتغال برای دولت روحانی دردرجه اول اهمیت است

وی موضوع اشتغال را برای دولت  روحانی مهم ترین و درجه اول ترین مساله عنوان واضافه کرد : ما دربخش تامین اجتماعی ،بهره وری وآموزش های فنی و حرفه ای با اتاق اصناف سروکارداریم .بخشی از مالکیت تامین اجتماعی برای اصناف است و اصناف صاحبان تامین اجتماعی هستند .

مشارکت در حوزه خیرجمعی

ربیعی دربخش دیگری از سخنان خود ادامه داد : درحوزه مرتبط دیگری که می خواهم بیان کنم ، اصناف با ما کاری ندارند ، ما با اصناف کار داریم و آن حوزه خیرجمعی است . اصناف همواره پرچمدارخیرجمعی درجامعه بوده اند اکنون نیزکودکان بی سرپرست ، زنان سرپرست خانواروگروه هایی که درجامعه به فرصت های برابر دست پیدا نمی کنند نیازدارند که دستشان گرفته شود .

با تعاون به کاربرسیم و با کار به رفاه

وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی گفت : اشتغال موضوع مهم امروز است وباید کاری کنیم که با تعاون به کار برسیم و با کار به رفاه دست پیدا کنیم . درسال های گذشته اقتصاد ایران کوچک شده بود . قدرت ملی ما به اندازه اقتصاد ماست .

وی تصریح کرد:  بنگاه های غیر رسمی که عمدتا از صنوف تشکیل می شوند سهم بیشتری دراشتغال داشته اند . بنابراین سهم بالای بنگاه های خرد و کوچک دراشتغال باعث شده تا بیکاری را به طور نسبی هضم کنیم . حتی این بخش در تحریم ها هم آسیب کمتری دیده است . جهت گیری اصلی ما نیز بزرگ تر کردن بنگاه های خرد و متوسط و زنجیره ای کردن بنگاه ها و گسترش آن هاست .

براساس اقتصاد مقاومتی نیازمند رشد اقتصادی هستیم

ربیعی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد : براساس اقتصاد مقاومتی نیازمند رشد اقتصادی هستیم و با توجه به تجربه های جهانی به اهمیت نقش بنگاه های کوچک، خرد و متوسط بیشتر پی می بریم .

بنگاه های خرد و کوچک شاه کلید اشتغال

وی بنگاه های خرد و کوچک را شاه کلید اشتغال بیان کرد و گفت : خدمات مولد در حوزه اصناف بیشترین سهم را دارد و ما متعلق به دوره ای هستین که نیازداریم اشتغال را درخدمات و خدمات مولد گسترش دهیم . به عنوان مثال درحوزه های IT و گردشگری تمرکز کرده ایم وتوانسته ایم در کوتاه مدت فرصت ها و ظرفیت های زیادی دربخش هایی مانند حمل و نقل و ...ایجاد کنیم .

حضور بیشتر سازمان فنی وحرفه ای  در کنار اصناف باشد

وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی ، توجه به  مهارت و بهره وری را از نیازهای جامعه امروزدانست و خواستار قرارگرفتن بیشتر سازمان فنی و حرفه ای درکنار اصناف شد و افزود : امروز موضوع صنوف مجازی مطرح شد و معتقدم این امر باید با قاعده های لازم دنبال شود و صنوف مادی و مجازی باید درکنار هم قراربگیرند وزنجیره ای تشکیل دهند اما صنوفی که از قبل نیز پایه های قوی داشته اند .  

پرداخت بیمه به کارگاه های زیر5 نفر نیازمند بازنگری

وی پرداخت بیمه به کارگاه های زیر5 نفر را نیازمند بازنگری دانست و گفت با این که در این زمینه تا کنون حتی یک ریال از دولت دریافت نکرده ایم اما این کارگاه ها را تعطیل هم نکرده ایم .

قاچاق ضربه بزرگ به اقتصاد کشور

ربیعی گفت : قاچاق ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد می کند که امر نیازمند تدبیراست .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه ظرفیت‌های بخش تعاون کشور برای ارائه خدمات صنوف را بالا توصیف کرد و گفت: در این خصوص صندوق سرمایه‌گذاری تعاون و بانک رفاه کارگران در خدمت صنوف خواهند بود.

دولت روحانی دولت فروتن است

وی دولت روحانی را دولت فروتن اعلام کرد و گفت : من به عنوان وزیر چنین کابینه ای درجایی که موضوعی را نمی دانم فروتنانه برای دریافت کمک دست دراز می کنم .وقتی شما رئیس صنف و بنده وزیرشدم هدفمان کمک به زندگی مردم ، کاستن مشکلات مردم و کم کردن غم از چهره های مردم بود وامروز فروتنانه برای دستیابی به این اهداف تلاش می کنیم .

سال سوم دولت ، سال شکوفایی

روحانی سال سوم دولت یازدهم را سال شکوفایی دانست و گفت : برای ادامه تدبیر دولت یازدهم باید تلاش کنیم .

  پیشنهاد های وزیر تعاون،کارورفاه اجتماعی برای همکاری با اتاق اصناف

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود به  زمینه های  گسترش روابط این وزارتخانه با اتاق اصناف اشاره کرد و گفت: اصناف می توانند کمیته ای با معاونت فنی درآمدی ما داشته باشد تا به این ترتیب نقاط اختلاف را با کمک هم برطرف کنیم.

ربیعی اضافه کرد: وزارت کار و اتاق اصناف می توانند با هم تفاهم نامه ای امضا کنند تا اتاق به عنوان بازرس ما ایفای نقش کند و بازرسی ها را اصناف برای ما انجام دهد.

وی با اشاره به فعالیت پنج هزار هیات تشخیص در وزارت تعاون، گفت: اصناف می توانند در همه هیات های تشخیص نماینده داشته باشند.

ربیعی افزود: اتاق اصناف می تواند با روابط کار و تامین اجتماعی تبادل اطلاعات داشته باشد تا بتوانیم به این طریق بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.

اصناف و خیرجمعی

وی درپایان سخنرانی خود دوباره از اصناف خواست تا مانند همیشه درخیرجمعی با وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی مشارکت کنند تا هیچ بچه بدون پدر و مادری بدون شغل نماند ، همان طور که وزارت رفاه برای صاحب مسکن شدن دومعلول به بالا تلاش کرده است ، برای صاحب مسکن شدن تک معلولان نیز تلاش کنند و فضایی پیش آید که با تکیه بر خیرجمعی برای زنان پرغیرت سرپرست خانوار  محیط های پر از امنیت به وجود آورند .

ربیعی همچنین گفت : هریک از شما که از شهرهای دور و نزدیک به این اجلاس آمده اید پس از رسیدن به مقصد شخصی را داشته اید که به او تلفن بزنید و بگویید و رسیده اید اما هستند انسان هایی که هیج کسی را ندارند که به آن ها زنگ بزنند و بگویند رسیده اند یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز