خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی:

با وجود تعیین محل درآمد بیمه کارگران ساختمانی 600 هزار نفر از آنها بیمه نشده‌اند

asdasd
کد خبر : ۴۱۵۴۵۴

به گفته یک فعال صنفی کارگران ساختمانی هم‌اکنون در سراسر کشور حدود 600 هزار کارگر ساختمانی بیمه نشده وجود دارد که این تعداد حدود 40 هزار نفر از کارگران ساختمانی استان کردستان هستند.

«میکائیل صدیقی» در گفتگو با ایلنا با تاکید بر اینکه انجمن های صنفی به روند بیمه  کارگران ساختمانی معترض هستند،  اظهار داشت:  یک میلیون چهارصد هزار کارگر که تنها ۸۰۰ هزار نفر از آنها بیمه هستند و ۶۰۰ هزار کارگر دیگر در لیست نوبت دهی بیمه هستند.

وی با بیان اینکه مشخص نیست که درآمد سازمان تامین اجتماعی از محل صدور مجوز  پروانه ساختمان‌ها چگونه هزینه‌می‌شود، افزود: تامین اجتماعی پول مجوز  پروانه ساختمان ها را از کارفرمایان گرفته اما هیج خدمتی در خصوص  تکمیل شمار کارگران مشمول بیمه صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی از محل حق بیمه‌های کارگران سرپا است اما معطل ماندن جمعیت کارگران ساختمانی مشمول بیمه اجتماعی اجباری،  به نوعی شانه خالی کردن سازمان تامین اجتماعی از انجام وظیفه قانونی تلقی شده و یک ضعف بزرگ از دید تشکل‌های کارگری است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد با اشاره به اینکه بیشترین حوادث کار در بین کارگران ساختمانی رخ می‌دهد، تصریح کرد: در سال‌های 90 تا 94 به ترتیب 735، 897،997، 945 و 1200 کارگر براثر حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: در استان کردستان به دلیل نبود کارخانه یا واحد صنعتی دیگر تقریبا 70 هزار کارگر ساختمانی مشغول به فعالیت هستند که تنها نزدیک به 30 هزار نفر  از آنها بیمه شده‌اند.

صدیقی بابیان اینکه برخوردار نبودن 40 هزار کارگر ساختمانی دیگر از شمول حمایت‌های بیمه‌ای مصداق کم توجهی به اهالی یکی از محروم ترین استان‌های کشور است، ادامه داد: کارگران ساختمانی هیچ پشتوانه‌ای به غیر از بیمه ندارند و در شرایطی جان می‌دهند که سازمان تامین اجتماعی اهمیتی به بیمه کردن کارگران ساختمانی حتی از محل درآمدهای پیش بینی شده  نمی‌دهد.

این فعال صنفی کارگران ساختمانی افزود: هر روز شاهد اخباری از حوادث ساختمانی در  تیتر اصلی روزنامه ها کشور هستیم و این تیترها به صراحت مظلومت کارگران ساختمانی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز