خبرگزاری کار ایران

کارگران پارس‌خودرو خواستار شدند:

افزایش مزایای فو‌ق‌العاده نوبت‌کاری در پی افزایش تولید

به دنبال افزایش دوباره فعالیت‌های روزانه کارخانه پارس خودرو، جمعی از کارگران این واحد خودروسازی خواستار آن شدند تا بار دیگر مزایای فوق‌العاده نوبت کاری آنها افزایش یابد.

تعدادی از کارگران این واحد صنعتی در تماس با ایلنا افزودند: از ابتدای فصل تابستان تاکنون فعالیت‌های روزانه ما افزایش یافته است و این درحالی است که با وجود افزایش فشار کاری هنوز برای افزایش مجدد مزایای فوق‌العاده نوبت کاری اقدامی صورت نگرفته است.

آنها یادآور شدند: به دنبال رکود اقتصادی که از ابتدای دهه 90 بر محیط‌های صنعتی حاکم شد، مدیریت وقت کارخانه پارس خودرو تصمیم به اجرای سیاست‌های ریاضتی مالی گرفت و در همین راستا از سال 92 مزایای مربوط به فوق‌العاده نوبت کاری کارگران از بیست و دو نیم درصد به 10 درصد تقلیل یافت.

برپایه این اظهارات کارفرمای این کارگران، اقدام سیاست تعدیلی یاد شده را بدون در نظر گرفتن شرایط عرف کارگاه (موضوع ماده 26 قانون کار) اجرایی کرده است چنانچه همان زمان کارشناسان اداره کار استان تهران در گزارش خود به این مسئله اشاره کرده‌اند.

مطابق ماده 26 قانون کار هر نوع تغییر عمده در شرایط کار که بر خلاف عرف معمول کارگاه و یا محل کار باشد پس از اعلام موافقت کتبی اداره کار و امور اجتماعی محل، قابل اجرا است.

این کارگران که تا این لحظه برای پیگیری خواسته صنفی خود از طریق نهادهایی صنفی همچون اتحادیه کارگران صنایع خودرو و تشکیلات خانه کارگر و نیز مراجعه به وزارتخانه‌های صنعت و کار اقداماتی را انجام داده‌اند؛ افزودند: حالا که در دوران پسا برجام میزان تولیدات کارخانه پارس خودرو بار دیگر رو به افزایش است انتظار داریم که مدیریت کارخانه نیز نسبت به افزایش مجدد مزایای مربوط به فوق‌العاده نوبت‌کاری  اقدام کند.

به گفته آنها در نتیجه پیگیری‌های انجام شده حتی سهامدار عمده این واحد خودروسازی در مکاتبات خود از انجام گفتگو برای افزایش مزایای فوق‌العاده نوبت کاری استقبال ضمنی کرده است اما در عمل مدیران پارس خودرو تا این لحظه حتی حاضر نشده‌اند تا به این اندازه از خود انعطاف به خرج دهند.

آنها تاکید دارند: اگرچه گفته شده است که مدیریت پارس خودرو حاضر شده است تا در صورت استمرار وضعیت مطلوب تولید، مزایای یاد شده را تا سقف 15 درصد افزایش دهد اما از نظر ما افزایش بیش از 100 درصدی تولید روزانه آن هم برای مدتی بیشتر از سه ماه حاکی از بهبود وضعیت مالی شرکت است و به همین دلیل نیز خواستار افزایش دوباره مطالبات مزدی خود هستیم.

این کارگران در عین حال تاکید کردند: خواسته صنفی ما افزایش 15 درصدی مزایای مربوط به نوبت کاری نیست  بلکه ما خواهان بازگشتن به همان شیوه پیشین یعنی افزایش بیست و دو نیم درصدی مزایای یاد شده هستیم.

آنها با بیان اینکه خواسته آنها استرداد حقوق مکتسبه‌ای است که به دلیل شرایط اقتصادی سنوات گذشته از آنها دریغ شده است، افزود: شاید در دوران رکود اقتصادی که مصداق بارزآن کاهش فعالیت‌های روزانه تولید بود، تصمیم کارفرما برای اجرای سیاست‌های تعدیلی توجیه پذیر بود اما حالا که با از سرگیری مراودات این کارخانه با شرکت‌های معتبر خودروسازی  ساعات کاری کارگران افزایش یافته است، دیگر تداوم این سیاست توجیهی ندارد.

به گفته این کارگران در شرایطی که آنها از یکسو برای تامین معاش خانواده‌های خود در مورد  ریال به ریال دستمزدهایشان برنامه ریزی کرده‌اند و از سوی دیگر به دلیل افزایش تولید فشار کاری آنها نیز افزایش یافته است، بازبینی در نحوه محاسبه مزایای مربوط به فوق‌العاده نوبت کاری آنها یک حق به جای صنفی تلقی می‌شود.

کد خبر : ۴۱۵۵۴۸