خبرگزاری کار ایران

عضو کارگری شورای عالی کار:

این دولت لایحه اصلاح قانون کار را به مجلس فرستاد/ وزارت کار از خود سلب مسئولیت نکند

کد خبر : ۴۱۶۳۲۴

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید: حتی اگر لایحه معیوب اصلاح قانون کار در دولت گذشته نوشته شده باشد، مسئولیت ارسال این لایحه برعهده دولت کنونی است و در موقعیت حساس کنونی نفع مشترک کارگران و کارفرمایان در بازگرداندن این لایحه از مجلس است.

«علی خدایی» در گفتگو با ایلنا با اعلام این مطلب اظهار داشت:‌ لایحه‌ای که از سوی دولت برای اصلاح قانون کار به مجلس ارسال شده است، هرگز قابلیت بررسی در مجلس را ندارد زیرا براساس نظر مشترک تشکل‌های کارگری و کارفرمایی محتوای این لایحه مورد تایید هیچ کدام از شرکای اجتماعی نیست.

خدایی با اشاره به اظهارات روز گذشته وزیر کار مبنی براینکه بررسی لایحه اصلاح قانون کار در مجلس آغاز خواهد شد، تصریح کرد: ظاهرا وزیر کار قصد سلب مسئولیت از مجموعه تحت مدیریت خود و دیگر همکارانشان در دولت یازدهم دارند که اینطور مسئولیت لایحه معیوب اصلاح قانون کار را به گردن دولت گذشته انداخته‌اند.

وی ادامه داد: از فردی که خود را نماینده کارفرمایان، کارگران و جویندگان کار می‌داند و مدام به داشتن عقبه کارگری خود افتخار می‌کند انتظار نمی‌رفت که اینطور نسبت به نارضایتی مشترک تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از لایحه اصلاح قانون کار بی‌تفاوت بماند.

این فعال صنفی کارگری یادآور شد: مثل روز روشن است که نمی‌توان مسئولیت ارسال این لایحه را به گردن دولت قبلی انداخت چرا که طبق مستندات موجود این لایحه ابتدا در 14 تیر ماه 95 به هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد و در ادامه همین گردش کار به تاریخ 3 مرداد 95 برای بررسی تخصصی به کمیسیون‌ اجتماعی مجلس ارجاع داده شد.

خدایی ادامه داد: وقتی در سه سال گذشته بخش قابل توجهی از برنامه‌های دولت یازهم در جهت جبران اشتباهات دولت قبلی بوده است جای تعجب است که چرا در مورد مسائله حیاتی مانند اصلاح قانون کار هنوز اصرار به ادامه سیاست‌های اشتباه قبلی وجود دارد.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار بابیان اینکه مجموعه نهادهای صنفی کارگری به اتفاق هم هرگز موافق حتی یک بند از مفاد لایحه معیوب اصلاح قانون کار نبوده اند، گفت: همین شب گذشته بود که نمایندگان کارگری و کارفرمایی برای چندمین بار در شورای سه جانبه ملی نسبت به لایحه معیوب اصلاح قانون کار معترض و خواستار بازپسگیری آن از مجلس شدند، حالا چگونه شخصی مانند آقای ربیعی با انداختن مسئولیت تدوین و ارسال این لایحه به گردن دولت قبل این‌طور به صورت منفعلانه با این ماجرا بسیار مهم برخورد می‌کند

خدایی بررسی لایحه کنونی اصلاح قانون کار در کمیسیون اجتماعی مجلس را خلاف روح سه جانبه گرایی دانست و افزود: با توجه به سرعت بالایی که همواره در نمایندگان مجلس برای بررسی لایحه ها و طرح‌های مختلف وجود دارد خیلی خوش خیالی است که تصور می‌کنیم می‌توان با دادن مشاوره و راهنمایی و انجام مذاکره جلوی تحریف حقوق کارگران را گرفت.

وی ادامه داد: به صورت کلی همین بس کلیات این لایحه نه به نفع کارگران و نه به نفع کارفرمایان است و اگر چنین نبود امروز جامعه کارفرمایی نیز در کنار کارگران خواستار بازپسگیری این لایحه از مجلس نمی‌شد.

عضو هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای  اسلامی کار افزود: هرگونه اقدامی برای بررسی لایحه اصلاح قانون کار در مجلس تنها بر تنش‌های روابط کارگری و کارفرمایی می افزاید.

این فعال صنفی کارگری به ماده 73 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: این ماده قانونی برای دولت تکلیف کرده است که با رعایت سه جانبه گرایی قانون کار را در جهت منافع شرکای اجتماعی اصلاح کند اما بررسی این لایحه معیوبی که در این دولت برای اصلاح قانون کار به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال شده است نه تنها ناقض ماده تکلیف مقرر در قانون برنامه توسعه بوده است بلکه مصداق نقض حقوق بنیادین کار و ضدیت با منافع کارگران و کارفرمایان تلقی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز