خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران خباز کشور :

چراغ سبز تامین اجتماعی برای تحریف بیمه‌ کارگران خباز تهرانی

asdasd
کد خبر : ۴۲۱۴۱۲

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران خباز کشور می‌گوید: خودداری بازرسان سازمان تامین اجتماعی از مراجعه سرزده به واحدهای نانوایی مستقر در استان تهران، به زیان منافع کارگران خباز تهرانی تمام شده است.

«علی یزدانی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: از سال 84 تاکنون کارفرمایان خباز تهرانی جلوی بازرسی سزده تامین اجتماعی را از نانوایی‌های مستقر در استان تهران گرفته‌اند.

وی بابیان اینکه این ممانعت به استناد توافقی است که ظاهرا میان صنف کارفرمایان خباز با سازمان تامنی اجتماعی انجام شده، ادامه داد: با این وضعیت معلوم نیست که در نانوایی‌های استان تهران چه اتفاقی برسر حقوق صنفی کارگران خباز می‌آید؟

این فعال صنفی کارگری افزود: ظاهرا چارچوب حقوقی این ممانعت شرایط پیش بینی شده در ماده 192 قانون کنونی نظام صنفی کشور است که براساس آن انجام بازرسی از چگونگی تنظیم روابط کار در واحدهای صنفی منوط به شکایت کارگر یا کارگران شاغل در آن واحدهاست.

برابرماده 101 قانون تامین اجتماعی واحد بازرسی سازمان تامین اجتماعی موظف است تا با مراعات دوره‌ای سرزده به کارگاه‌های مختلف و بازبینی دفاتر آنها از صحت اجرای مقرارت در مورد همه کارگران بیمه شده مطمئن شود و برهمین اساس رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری نانوایان کشور عقیده دارد که ماده  192 قانون نظام صنفی جلوی انجام وظیفه سازمان تامین اجتماعی را گرفته است.

این فعال صنفی کارگری در توضیح انتقاد خود از وضع پیش آمده برای کارگران شاغل در نانوایی‌های استان تهران گفت: مشخص است که کارگران نانوایی از ترس اخراج حاضر به شکایت نیستند و با این وضع معلوم نیست که پای بازرسان سازمان تامین اجتماعی در چه زمانی به محیط نانوایی‌ها گذاشته خواهد شد.

یزدانی با طرح این نگرانی که هر آن ممکن است در سایر استان‌ها نیز کارفرمایان نانوا الگویی مشابه هم صنفان تهرانی خود اتخاذ کنند؛ گفت: اگر این اتفاق بیفتد دیگر هیچ سنگ بنایی از حقوق صنفی کارگران صنوف و به ویژه کارگران خباز باقی نخواهد ماند.

این فعال صنفی کارگری با یادآوری اینکه در سراسر کشور هنوز معیار مشخصی برای تعیین و افزایش مزد کارگران نانوا وجود ندارد؛ گفت: جدا از این مسئله حرفه نانوایی از مشاغل سخت و زیان آور است و ما می دانیم که شرایط پیش آمده در نانوایی‌های استان تهران به ابزار سود جویی گروه قابل توجهی از کارفرمایان تبدیل شده است تا به استناد توافق غیر قانونی صورت گرفته سوابق بیمه ای کارگران خباز را تحریف کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز