خبرگزاری کار ایران

جمعی از کارگران خودروساز:

جای نهاد صنفی در صنعت خودرو همچنان خالی‌ست/ نقش موثر فعالیت‌های صنفی در حفظ قوانین حمایتی

asdasd
کد خبر : ۴۲۲۱۷۳

جمعی از کارگران شاغل در صنایع خودروسازی خواستار آن شدند تا در راستای تضمین گسترش چتر حمایت‌های اجتماعی از نیروی کار و حفظ حقوق صنفی بنیادین مزدبگیران ، امکان انجام فعالیت‌های علنی و فراگیر صنفی کارگری در واحدهای تولیدی مرتبط با این صنعت فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا گروهی از کارگران شاغل در واحدهای مختلف خودرو سازی در تماس های جداگانه با بخش کارگری ایلنا مخالفت خود را با هرگونه جرح وتعدیل در مقررات حمایتی کار و به طور مشخص لایحه اصلاح قانون کار اعلام کردند.

این کارگران در عین حال با یادآوری این که با وجود فراوانی فرصت‌های  شغلی موجود در صنعت خودرو کشور از امکان انجام فعالیت‌های صنفی فراگیر، علنی و رسمی در محیط‌های خودروسازی جلوگیری شده است، افزودند: هرچند اخیرا در کارخانه‌های خودروسازی حرکت‌هایی در جهت سازماندهی فعالیت‌های صنفی کارگری در قالب انتخاب نماینده کارگر و یا راه اندازی اتحادیه کارگران خودروساز آغاز شده است اما همچنان جای خالی نهادهای صنفی کارگری در این محیط‌ها محسوس است.

 

این کارگران افزودند: اگر قرار است هیچ نوع تشکیکی در عملکرد جریان صنفی به راه افتاده به وجود نیاید و حسن نیت متولیان آن محقق شود، بهتر است این نهادها در اسرع وقت اقدام به برگزاری مجمع عمومی نموده و به کارگران شاغل در بخشهای مختلف خودروسازی میدان دهند که به کنشگری بپردازند.

کارگران مذکور با طرح این مطلب که خلا نشانی از نبود نهادصنفی کارگری در واحدهای خودروسازی در سالهای گذشته بر فشار کاری آنها و دیگر همکاران شاغل آنها در بخش‌های مختلف این صنعت افزوده است، یادآور شدند: تبعات رکود اقتصادی نیز مزید بر علت شده و بنابراین شرایط کاری آنها و دیگر همکارانشان در حال حاضر دوچندان دشوار شده است.

کارگران یاد شده با تاکید براینکه تا این لحظه سهم آنها و دیگر همکارانشان از رونق اقتصادی چیزی جز افزایش استرس و فشار شغلی و بالا رفتن احتمال آسیب پذیری در مقابل حوادث کار نبوده است، افزودند: به منظور تضمین حمایت‌های اجتماعی از نیروی کار و تغییر شرایط در جهت بهبود وضعیت شغلی کارگران خودرو سازی، خواهان فراگیر شدن فعالیت‌های صنفی کارگری  و به طور مشخص خواستار تشکل‌یابی از پایین هستیم.

آنها با یادآوری این واقعیت که در نتیجه شرایط حاکم در بازار کار کشور بسیاری از جنبه‌های حمایتی مربوط به نیروی کار در معرض حذف و نادیده گرفته شدن توسط شرکای دولتی و کارفرمایی است، افزودند: اگر در کارگاه‌های خودرو سازی امکان انجام فعالیت‌های صنفی کارگری قانونی وجود می‌داشت امروز قطعا شرایط شغلی کارگران این صنعت در موقعیت بهتری بود .

این کارگران خودروسازی در ادامه افزودند: با توجه به فراوانی کارگران شاغل در صنعت خودرو، وضعیت به سامان صنفی این کارگران می تواند تاثیر مثبتی بر فعالیت‌های صنفی سراسری و کلان کارگران کشور گذاشته و باعث ارتقاء توان چانه زنی جامعه کارگری در گفتگو با طرف‌های کارفرمایی و دولتی بشود.

آنها در پایان تصریح کردند: تنها فراهم آوردن امکان کنش صنفی فراگیر و همگانی می تواند مشکلات کارگران خودروساز را مرتفع کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز