خبرگزاری کار ایران

نگرانی دخانیاتی‌ها از بیکاری/نگذارید رانتخوران منتفع شوند

کارکنان شرکت دخانیات ایران از اجرایی شدن طرح مالیات بر سیگار که تولید مشارکتی را هم‌رده تولید داخلی درنظر گرفته ابراز نگرانی کردند و گفتند این تصمیم مساوی‌ست با بیکاری کارگران دخانیات.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران شرکت دخانیات این روزها خیلی نگرانند. از قرار معلوم، در طرح عوارض مالیات بر سیگار که سال گذشته در مجلس تصویب شد، "ابهاماتی" ایجاد کرده‌اند، آن‌هایی که از واردات سیگار نفع میبرند، ظاهرا اجازه نداده‌اند که از تولید داخلی در عرصه دخانیات حمایت شود.

مجلس شورای اسلامی در تبصره هفتم الحاقی لایحه بودجه 1395 در راستای حمایت از تولیدات داخلی و ملّی، عوارض متفاوت برای انواع تولیدات و واردات سیگار را وضع کرد، به گونه‌ای که عوارض تولیدکنندگان خارجی سه و نیم برابر عوارض تولیدکننده داخلی و ایرانی باشد. پس از آن، واردکنندگان و کمپانی‌های خارجی برای فرار از پرداخت عوارضی که به بهانه‌های مختلف از آن طفره می‌روند تمام تلاش خود را بکار گرفتند و نهایت شد آن چیزی که نباید می‌شد.

در شورای نگهبان، سازمان برنامه و بودجه به عنوان مرجع ذیصلاح برای تعیین مصادیق انواع تولید سیگار تعیین شد که در نهایت، کمپانی‌های سیگارهای وارداتی و مشارکتی توانستند با اعمال نفوذ  حرفشان را به کرسی بنشانند و عوارض خود را کاهش دهند. شهریورماه این اتفاق افتاد و همین روزهاست که عملیاتی شود.

کارگران دخانیات می‌گویند اگر قرار باشد رانتخواران واردات سیگار منتفع شوند، درهای شرکت دخانیات ایران با صد سال سابقه به زودی بسته می‌شود و 6000 کارگر آن در سراسر کشور بیکار می‌شوند.

این قضیه بعد دیگری هم دارد: 8000 کشاورز توتون‌کار در کشور داریم که زمین‌هایشان سالها زیر کشت توتون بوده است. اگر مصرف سیگار وارداتی بیش از اینکه هست، افزایش یابد، بیکاری، توتون‌کاران را هم تهدید می‌کند.

این روزها دخانیاتی‌ها دست به دامن نمایندگان مجلس دهم شده‌اند، نامه‌نگاری می‌کنند و می‌خواهند که "در عمل" از تولید داخلی حمایت شود. می‌گویند اگر قرار است شعارهای کلان در عرصه واقعیت معنا پیدا کند، باید در عمل از کارگر ایرانی حمایت شود.

می‌گویند این اتفاقات و تصمیمات راهگشا نیست. نگذارید رانت‌خواران و واردکنندگان عرصه را بر تولیدگران تنگ کنند.....

کد خبر : ۴۲۵۰۵۱