خبرگزاری کار ایران

پس‌لرزه‌های خصوصی‌سازی؛

کارگران اخراجی «آلومینیوم المهدی» معطل بازگشت به کارند

با گذشت ۸ ماه از اخراج دونفر از کارگران کارخانه آلومینیوم المهدی، هنوز کارفرما مطالبه‌های حقوقی و حق سنوات کارگران اخراجی را پرداخت نکرده است. کارگران از زمان اخراج تا کنون پیگیر بازگشت به‌کار خود هستند.

به گزارش ایلنا، نوزدهم اسفند ماه سال گذشته (۹۴) دو نفر  از کارگران  رسمی کارخانه «آلومینیوم المهدی در استان هرمزگان با سوابق ۲۰ سال کار به اسامی «حیدر منفرد» و «رویین‌تن نامجو»، به دلیل عدم نیاز از سوی کارفرما اخراج شدند.

با وجود آنکه از آن تاریخ تاکنون کارگران بیکار شده با طرح شکایت در هیات رسیدگی واحد کار واشتغال منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و پیگیر مطالبات معوقه  و بازگشت به‌کار خود شده‌اند، اما هنوز بلاتکلیفی هستند.

به گفته منابع ایلنا در این  واحد تولیدی، هیات مذکور با این استدلال که «ماهیت کار کارگران معترض در آلومینیوم المهدی دائمی است» و به استناد مطابق ماده ۱۳ مقررات اشتغال نیروی انسانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  که نمی‌توان برای کارگران دارای قرارداد دائم حکم اخراج صادر کرد برای آنها حکم بازگشت به کار صادر می‌کند.

کارگران در ادامه تصریح کردند ، این دو کارگر چند روز بعد با در دست داشتن حکم بازگشت به‌کار  به  کارخانه  مراجعه می کنند اما کارفرما از ورود آنان جلوگیری  کرده  و به استناد به ماده ۳۵ قانون منطقه  ویژه اقتصادی به دیوان عدالت اداری شکایت  می‌کند. این در حالی است که به استناد  ماده ۱۲ قانو کار  اجرای ماده ۳۵ قانون منطقه ویژه برای این دو کارگر  قانونی نیست چرا که قبل از آنکه مقررات کار  منطقه هرمزگان شامل مناطق ویژه بشود  این دو کارگر در کارخانه آلومینیوم المهدی استخدام رسمی شده بودند.

به گفته این منابع، «ماده ۱۲ قانون کار در این زمینه تاکید دارد هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه، از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل، تغییر نوع تولید، ادغام درموسسه دیگر، ملی شدن کارگاه، فوت مالک و امثال اینها، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است موثر نیست و کارفرمای جدید، قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود.»

گفته می‌شود کارگران اخراجی این واحد تولیدی در حال حاضر  نه تحت پوشش بیمه بیکاری هستند و  نه از کارفرمای کارخانه آلومینیوم المهدی حقوقی دریافت می‌کنند با این حال مطالبات معوقه هر یک از این کارگران از کارفرما  بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بر آورد می‌شود.

به گفته کارگران این کارخانه  در مجتمع آلومینیوم المهدی حدود ۱۳۵۰ کارگر مشغول کارند، که از زمان خصوصی‌سازی این واحد صنعتی و جابجایی کارفرما، کارگران احساس می‌کنند که مطالبات صنفی آنها چندان جدی گرفته نمی‌شود.

طبق اظهارات کارگران  کارفرما از بدو ورود در صدد حذف برخی از مزایای مربوط به حق افزایش تولید و پرداختی‌های ویژه اعیاد کارگران است که از بدو تاسیس این مجتمع به آنان پرداخت می‌شده است. علاوه بر آن احتمال اخراج تعداد زیادی از کارگران بخش خدماتی کارخانه برای جبران کمبود منابع مالی کارخانه قوت گرفته است.

کد خبر : ۴۲۷۵۸۲