خبرگزاری کار ایران

شیری در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

کاهش حوادث ناشی از کار در استان قم/ انتقاد از لایحه اصلاح قانون کار

سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم، با بیان این که تا چند سال پیش، استان قم همواره در رتبه های اول یا دوم حوادث ناشی از کار کشور قرار داشت، گفت: با اقدامات انجام شده، حوادث ناشی از کار به صورت چشمگیری کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، عباس شیری، شامگاه شنبه در نشستی خبری که به مناسبت فرا رسیدن ۲۹ آبان سالروز تصویب قانون کار کشور و در محل سالن اجتماعات خانه کارگر قم برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱هزار کارگر ساختمانی در استان قم، کارت مهارت فنی و حرفه ای را دریافت کرده اند که از این تعداد، بیش از ۱۹هزار نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفته اند و مابقی نیز در حال بازرسی هستند و انشاءا... تا پایان سال، همه کارگران ساختمانی استان قم، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در طول ماه های اخیر و با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان قم و همینطور اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، به برخی چهارراه های سطح شهر قم که کارگران ساختمانی در آن مکان ها تجمع می کنند و یا در سر برخی پروژه های ساختمانی حاضر شدیم و تعداد ۶۰۰ نفر از کارگرانی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار نداشتند را ثبت نام و پس از ارائه کارت مهارت فنی و حرفه ای، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم، در ادامه سخنانش به بحث حوادث ناشی از کار اشاره کرد و گفت: در طول سال های اخیر، استان قم در میان تمامی استان های کشور، رتبه اول یا دوم بود، اما با اقدامات انجام شده در خصوص مباحث ایمنی و بهداشت کارگران، که به همت کانون کارگران ساختمانی استان قم و با همکاری ادارات مربوطه همچون اداره کل فنی و حرفه ای و ... صورت گرفت، حوادث ناشی از کار در استان قم به شدت کاهش یافت و خوشبختانه در حال حاضر در میان ۱۲ استان آخر قرار گرفته ایم.

وی با بیان این که قانون پیشنهادی ایمنی و بهداشت کارگران توسط کانون کارگری قم تدوین و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است، گفت: کانون کارگران ساختمانی استان قم یکی از کانون های کارگری فعال در سطح کشور است و به جرأت می توان گفت که اگر فعالیت های این کانون نبود، شاید امروز بیمه کارگران ساختمانی تا این اندازه پیشرفت نمی کرد.

شیری با بیان این که بیش از ۵۰درصد حوادث ناشی از کار کشور مربوط به کارگران ساختمانی است، گفت: با تدابیر اتخاذ شده در استان قم، آموزش های ایمنی برای کارگران اجباری شده و کارفرمایان موظف به انجام آن هستند.

عضو هیئت مدیره کانون کارگران ساختمانی استان قم در پایان سخنان خود، با انتقاد از لایحه اصلاح قانون کار که اخیرا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، گفت: باید مسئولان مربوطه اقداماتی را اتخاذ کنند تا امنیت شغلی و معیشت کارگران به نحو مطلوبی تأمین شده تا در نهایت شاهد افزایش بهره وری نیروی کار کشور باشیم.

کد خبر : ۴۳۰۴۷۵