خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران خباز:

دولت کسری دستمزد کارگران خباز را جبران کند

asdasd
کد خبر : ۴۳۲۴۸۴

یک فعال صنفی کارگران خباز می‌گوید: از سال 93 دستمزد خبازان افزایش نیافته درحالیکه هزینه های زندگی بالا رفته و این برعهده دولت است که این کسری را جبران کند.

عبدالـله بلواسی، عضو انجمن صنفی کارگران خباز مریوان و سروآباد در گفتگو با ایلنا با بیان این که کارگران خباز همچنان با دستمزد سال 93 کار می کنند، گفت: توافق عرفی این است که افزایش دستمزد خبازان منوط به افزایش قیمت نان است. این توافق غیرقانونی، کم کم به صورت یک قانون متعارف درآمده و کارفرمایان و دولت بر علیه کارگران از آن استفاده می کنند.

بلواسی با بیان این که طبق ماده 41 قانون کار، دستمزد کارگران بایستی سالانه براساس نرخ تورم و هزینه‌های سبد معاش افزایش یابد؛ گفت: گویی از دیدگاه دولتی‌ها و مسئولان، کارگران خباز، کارگر محسوب نمی شوند و الزامات قانونی شامل حال آنها نمی شود؛ چرا که هیچ تلاشی برای افزایش دستمزد خبازان در دستور کار مسئولان نیست.

این فعال صنفی خبازان در ادامه افزود: همه هزینه‌های زندگی از سال 93 افزایش یافته، حتی سازمان تامین اجتماعی نیز هرساله حق بیمه کارگران را افزایش می دهد؛ این بدان معناست که کارگران خباز بابت دستمزدی که افزایش نداشته بایستی حق بیمه افزایش یافته بپردازند و این پرداخت حالت نوعی جریمه را دارد.

بلواسی با بیان این پرسش که آیا مسئولان خودشان می توانند با دستمزد دو سال قبل زندگی کنند؛ تصریح کرد: اگر توقع دارند کارگران شاغل در نانوایی ها، با این شرایط بسازند، بهتر است خود مسئولان مدتی ریاضت و بی پولی را تجربه کنند تا به کنه ماجرا پی ببرند.

این فعال صنفی در پایان گفت: درواقع با توجه به یارانه‌ای بودن قیمت نان و دخالت مستقیم دولت در نرخ‌گذاری‌ها، باید گفت کارفرمای اصلی خبازان، خود دولت است و این وظیفه دولت است که کسری دستمزد کارگران خباز را جبران کند؛ یک مثال کوچک از این جبران می تواند دادن بن های کارگری به خبازان باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز