خبرگزاری کار ایران

یک مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار مطرح کرد؛

تقویت ارتباطات بین بخشی؛ راهی برای کاهش حوادث در کارگاههای کوچک

asdasd
کد خبر : ۴۳۴۳۴۰

یک کارشناس ایمنی معتقد است کاهش حوادث در کارگاههای کوچک، نیازمند تقویت ارتباطات بین اصناف و سازمانهای مسئول و یکسان سازی استانداردها است.

غلامرضا غفوری، مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار، در گفتگو با ایلنا در ارتباط با راهکارهای کاهش حوادث در کارگاههای کوچک، با اشاره به مرگ دو کارگر در سفره‌خانه یافت‌آباد تهران در روزهای گذشته گفت: هرجا که رابطه کارگری- کارفرمایی احراز شود، قانون کار لازم‌الاجراست و کارفرما بر اساس الزام ماده 85 قانون کار، مکلف است تا آیین نامه های حفاظت و بهداشت کار را اجرا کند.

وی افزود: در این آیین نامه‌ها، براساس نوع کارگاه و تعداد نفرات شاغل، الزامات به روشنی بیان شده و وظایف کارفرما مشخص است.

غفوری با بیان این که پس از مقوله تکالیف کارفرما، بحث بازبینی، کنترل و اثربخشی پیش می‌آید؛ گفت: کارگاههای کوچک به تناوب مورد بازرسی وزارت کار قرار می‌گیرند اما برای افزایش تاثیر این بازرسی ها، نیازمند یکسان سازی استانداردها و تقویت ارتباطات بین بخشی هستیم.

وی در تشریح این مطلب اظهار داشت: کارگاههای کوچک معمولا زیرمجموعه یک صنف یا یک اتحادیه کارفرمایی هستند، بنابراین باید مکانیسمی برقرار شود که زمانی که قرار است یک واحد از صنف مجوز بگیرد، اطلاعات و ورودی هایی به سازمان‌های مرتبط از جمله وزارت کار و یا سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی داده‌شود. این ارتباطات باعث می شود که نظارت‌ها قانونمند شده و از حوادث جلوگیری شود.

این کارشناس ایمنی در ادامه گفت: نکته بعدی این است که بخش‌هایی از سازمان آتش‌نشانی که در حوزه ایمنی شهری، در بخش پیشگیری از حوادث فعالیت می‌کنند بایستی علاوه بر الزامات و استانداردهای خودشان، آیین نامه های حفاظت و بهداشت کار را نیز نصب العین قرار دهند و با استناد به این آیین‌نامه ها، در بازرسی‌هایی که انجام می‌دهند از کارفرمایان تکالیف ایمنی بخواهند.

غفوری تاکید کرد: بازرسی های وزارت کار در حوزه کارگاههای کوچک  نیز براساس ورودی های دریافتی از اصناف و اتحادیه ها انجام می شود و لذا اگر ارتباطات بین بخشی به خوبی برقرار شود، کیفیت و اثردهی این بازرسی‌ها هم افزایش می یابد.

 مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار تصریح کرد: وزارت کار نیازمند تقویت ارتباطات بین سازمان‌ها و دستگاههای مسئول و اصناف است و طبیعی است که شهرداری‌ها و سازمان های آتش‌نشانی نیز باید در بازرسی‌ها، الزامات را رعایت کنند.

غفوری در پایان گفت: در مجموع برای کاهش آسیب‌های جانی  در کارگاه‌های کوچک، بایستی استانداردها بدون هیچ ابهامی مشخص باشد و از ظرفیت‌های قانونی به خوبی استفاده شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز