خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

هدف اظهارات عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پاک کردن صورت مساله است/ بگویند کجای قانون کار ضد اشتغال است

یک فعال صنفی کارگری معتقد است در حالی که در حال حاضر دو یا سه درصد ظرفیت قانون کار در حال اجراست، اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر ضد اشتغال خواندن قانون کار، پاک کردن صورت مساله است.

ناصر چمنی، رئیس کانون انجمن صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی در گفتگو با ایلنا با انتقاد از اظهارات اخیر یک عضو  هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر لزوم اصلاح قانون کار و  ضد اشتغال خواندن این قانون؛ گفت: در حال حاضر، قانون کار با دو یا نهایت سه درصد از ظرفیت قانونی خود کاربردی شده و بقیه ظرفیت آن به دلیل غفلت و مسامحه بزرگترین کارفرمای کشور یعنی دولت، اجرا نمی شود. حال آقایان باید مشخص کنند، قانونی که اجرا نمی شود، چطور ممکن است ضد اشتغال باشد.

این فعال صنفی با بیان این که اظهارات پورابراهیمی نوعی فرافکنی و پاک کردن صورت مساله است، گفت: برخی نمایندگان مجلس قصد دارند با این نوع استدلالات، شعارهایی را که قبل از انتخاب شدن در مورد رشد اقتصادی داده‌اند و محقق نشده و به طریق اولی، آمارهای موجود خلاف این شعارها را نشان می دهند، به کرسی نشانده تلقی کنند و ادعا کنند، آن چیزی که مانع است، نه مدیریت غلط و نه اقتصاد بیمار، بلکه قانون کار است.

چمنی در ادامه افزود: اگر قرار است قانون کار را تخطئه کنند، بایستی به طور دقیق مشخص کنند، کدام بخش قانون کار ضد اشتغال است و به زعم آقایان، مانع شکوفایی اقتصاد شده؛ این خواسته ای است که بارها فعالان کارگری مطرح کرده و از منتقدان قانون کار خواسته اند که با صراحت و پرهیز از کلی گویی وارد میدان مباحثه شوند و به طور دقیق بگویند مرادشان از ضداشتغال بودن، کدام ماده و یا مواد قانون کار است.

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی با طرح این پرسش که قانونی که این همه ماده و علی‌الخصوص این حجم انبوه از تبصره را دارد، چگونه می تواند ضداشتغال باشد؛ اظهار داشت: این تبصره های قانون کار می توانند قانون را به نفع قدرتمندان تغییر دهند و این همان اتفاقی است که در سالهای اخیر رخ داده؛ مگر چند درصد قانون کار اجرایی می شود، بیش از نود درصد کارگران در بخش کارهای مستمر، قراردادهای موقت یک ماهه و سه ماهه دارند و از آن فاجعه آمیزتر این که شاهد رواج بیش از پیش قراردادهای سفیدامضا هستیم.   

چمنی ادامه داد: و در مقابل آنچه  از جانب دولتی‌ها و مجلس نشینان می‌بینیم ایجاد بیکاری به جای ایجاد اشتغال است و به راستی باید پرسید مگر مسئولان و کاربدستان در سالهای گذشته  شغل ایجاد کرده اند که حالا می گویند قانون کار ضد اشتغال است و بر اساس اظهارات آقای پورابراهیمی با اصلاح دو ماده آن می‌توان دو میلیون شغل ایجاد کرد.   

رئیس انجمن صنفی کارگران پتروشیمی تبریز در پایان تاکید کرد: احتمالا قصد گویندگان این نوع اظهارات در مجلس، یا همدستی با سودجویان و بهره بردن از نیروی کار ارزان است و یا این که قصد دارند عملکرد ضعیف خود و عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی را با انتقاد از قانون کار بپوشانند.

کد خبر : ۴۳۶۷۳۱