خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

به رای گذاشتن کلیات لایحه اصلاح قانون کار بی‌توجهی به خواسته جمعی کارگران است

علی خدایی معتقد است: در شرایطی که همه گروههای کارگری با با لایحه معیوب اصلاح قانون کار مشکل دارند، اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر به رای گذاشتن این لایحه، نادیده‌گرفتن خواسته جمعی کارگران است.

علی خدایی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفتگو با ایلنا با تعجب برانگیر خواندن اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس  مبنی براینکه تاکنون سه جلسه برای بررسی لایحه اصلاح قانون کار برگزار شده است، گفت: تا به این لحظه کارگران تنها در یک جلسه با نمایندگان مجلس ، دولت و کارفرمایان در مورد لایحه اصلاح قانون کار  صحبت کرده‌اند.

وی باطرح این پرسش که معلوم نیست مبنای شمارش رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد جلسات مربوط به لایحه اصلاح قانون کار چیست،  گفت: قطع نمی توان یقین نشست‌های خبری و یا حضور در شبکه‌های اجتماعی را جزء جلسات رسمی  بررسی لایحه اصلاح قانون کار به حساب آورد.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: در حالی که موضوع لایحه اصلاح قانون کار جزء معدود مواردی است که کلیه گروه‌های کارگری، چه رسمی و چه غیر رسمی، بر سر آن توافق دارند و قاطعانه با این لایحه مخالفند و طبق اظهارات قبلی همین نمایندگان مجلس نیز  این متن پیشنهادی، دارای نقایص جدی است، این که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بگوید به احتمال زیاد کلیات  لایحه اصلاح قانون کار در کمیسیون اجتماعی به تصویب برسد؛ جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: باید از آقایان مجلس نشین پرسید که این همه اصرار برای بررسی و تصویب یک لایحه معیوب برای چیست؟ رای دادن به کلیات یک لایحه، یعنی لایحه از نظر کلی مورد قبول است و فقط ایرادات جزئی دارد؛ درحالیکه لایحه اصلاح قانون کار، ناقص و ابتر است و به هیچ وجه شرایط رسیدگی ندارد.

خدایی افزود: اگر اسناد قانونی لازم‌الاجرا را هم معیار سنجش فرض کنیم، باید بگوییم این لایحه نه تنها با الزامات برنامه پنجم توسعه همخوانی ندارد؛ بلکه در موارد بسیاری مغایر با این الزامات هم هست.

این فعال کارگری با تاکید بر این که رای دادن به کلیات این لایحه معیوب، یعنی بی توجهی به خواسته  جمعی کارگران و نادیده‌گرفتن مطالبات کلیدی آنها؛ افزود: ما کارگران برای مجلس تعیین تکلیف نمی کنیم اما به وضوح شاهد نادیده گرفته شدن توسط نمایندگان مجلس هستیم.

وی ادامه داد: حمایت از کارگر با شعار صورت نمی گیرد و  این که نمایندگان در صحبت های خود گاه به گاه به حق و حقوق کارگران اشاره می‌کنند، نمی‌تواند دردی را دوا کند؛ چرا که کارگران نه به شعارها بلکه به عملکرد و فعالیت نمایندگان نظر دارند و بدون شک، به موقع واکنش لازم را بروز خواهند داد.

عضو کارگری شورای عالی کار در ادامه بحث با بیان این که ما بارها به طرف مقابل اعلام کردیم بندی در این لایحه نشان دهید که تامین کننده منافع کارگران باشد یا این که وفق برنامه پنجم توسعه تدوین شده باشد؛ افزود: نمی توان تحت لوای شعارهایی از قبیل این که ما منافع کارگران را لحاظ می کنیم؛ ذهن ها را برای تصویب این اصلاحیه معیوب آماده کرد و کارگران را در مقابل عمل انجام شده قرار داد.

این فعال صنفی کارگری با یادآوی اینکه در هفته‌های اخیر شاهد آن هستیم که از اتاق بازرگانی گرفته تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی همه دچار دغدغه توجه به کارگران شده‌اند، افزود: کارگران خام این ژست‌گیری  نخواهند شد  چراکه محتوای تمامی این موضعگیری‌ها حذف حداقل مقررات حمایتی و به جان هم انداختن کارگران شاغل و بیکار است.

خدایی در پایان تصریح کرد: مجلس نه تنها در قانونگزاری حامی کارگران نیست، بلکه توانمندی لازم برای نظارت بر اجرای قوانین مصوب را هم ندارد. این آقایان که این همه از تامین منافع کارگران دم می زنند، چرا این همه سال شاهد ساکت بی قانونی در بازار کار بوده اند و چرا پاسخگوی عدم اجرای قانون کار در سالهای گذشته نیستند.

کد خبر : ۴۳۸۸۰۵