خبرگزاری کار ایران

درخواست کارگران کاشی خزر برای بازگشایی کارخانه/ طلب پرداخت نشده کارگران

در آستانه یکساله شدن تعطیلی کارخانه «کاشی خزر» در استان گیلان، کارگران باسابقه این واحد صنعتی خواستار بازگشایی کارخانه و رسیدگی به وضعیت خود از مسئولان استانی شدند.

منابع کارگری ایلنا در کارخانه «کاشی خزر» گفتند: درحال حاضر حدود 300 نفر از کارگران کارخانه کاشی خزر که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، در انتظار بازگشایی کارخانه ازسوی مسئولان هستند.

کارگران بیکار شده این کارخانه تولید کاشی که در اصل بر بازگشایی و راه‌اندازی مجدد محل کار خود تاکید دارند، می‌گویند؛ باتوجه به شرایط جسمی و سنی هم‌اکنون در بازار نامتعادل کار برای آنها هیچ شانسی برای یافتن فرصت شغلی جدید وجود ندارد اما اگر دولت از بازگشایی این کارخانه تولید کاشی حمایت کند آنها می‌توانند به کار قبلی خود بازگردند و در عین حال از رفاه نسبی برخوردار شوند.

کارگران با بیان اینکه این واحد صنعتی به بهانه غیراقتصادی بودن تعطیل اعلام شد و پیش از تعطیلی توان پرداخت به موقع حقوق کارگران را نداشت؛ در ادامه افزودند: تا پیش از دی‌‌ماه سال گذشته(94) تعداد کارگران کاشی خزر به حدود 375 نفر می‌رسید اما کارفرما قبل از آنکه کارخانه را تعطیل اعلام کند؛ حدود 75 کارگر را بدون پرداخت مطالباتشان از کار بی‌کار کرد.

آنها می‌گویند؛ تاکنون چندین بار به امید بازگشایی کارخانه به نهادهای صنفی و دولتی استان گیلان مراجعه کرده‌اند اما درمورد بازگشایی کارخانه هنوز پاسخی نگرفته‌اند.

کارگران کاشی خزر همچنین درمورد مطالبات معوقه‌ خود می‌گویند؛  به‌صورت مشخص هر کارگر رقمی بین 2تا 10 میلیون تومان از کارفرما طلبکار است.

این کارگران که خواهان بازگشایی دوباره کارخانه هستند، ادامه می‌دهند: صرف‌نظر از تلنبار شدن حجم معوقات مزدی آنها نهادهای دولتی و خصوصی نیز از کارفرمای کاشی خزر طلبکار هستند و این احتمال وجود دارد که این گروه از طلبکاران برای وصول طلب خود؛ اموال کارخانه را توقیف و بدین ترتیب از راه‌اندازی دوباره کارخانه جلوگیری کنند.

کارگران کاشی خزر با تاکید بر اینکه کارگران این مجموعه بزرگ از زحمتکشان به حق جامعه هستند، در خاتمه تصریح کردند: باتوجه به اینکه شرکت کاشی خزر تنها منبع درآمدی و اشتغال دست‌کم 300 کارگر به‌صورت مستقیم است از شما مسئولان تقاضا داریم که درخصوص رفع مشکلات این واحد تولیدی و بازگشت به کارکارگران آن که اکنون در وضعیت بد معیشتی قرار دارند، اقدام عاجل کنید.

کد خبر : ۴۳۸۸۶۷