خبرگزاری کار ایران

جای حمایت‌های اجتماعی هنوز در عسلویه خالی است

asdasd
کد خبر : ۴۳۹۱۶۱

کارفرمایان اصلی و پیمانکاری حاضر در منطقه ویژه عسلویه در این مناطق علاوه بر درک اهمیت بهبود عملکرد اقتصادی و اجتماعی خود باید التزام به ارتقای استانداردهای زندگی اجتماعی کارگران حاضر در منطقه را در دستور کار خود قرار دهند

به گزارش ایلنا، طرح مسئولیت اجتماعی با شعار «هوای هم را داشته باشیم، مسئولانه زندگی کنیم» در حالی در هفته‌های گذشته توسط دولت مطرح شده است که به گفته شماری از کارگران و کار‌شناسان ایمنی و بهداشت کار در عسلویه، شرکت‌های شاغل در این مناطق علاوه بر درک اهمیت بهبود عملکرد اقتصادی و اجتماعی خود باید التزام به ارتقای استانداردهای زندگی اجتماعی کارگران حاضر در منطقه را در دستور کار خود قرار دهند. 

به طوری که منابع خبری ایلنا در منطقه ویژه عسلویه در همین باره می‌گویند: بسیاری از افراد جویای کار استان‌های همجوار مجبورند در استراحتگاه‌هائی که فاقد امکانات اولیه سالم برای زندگی مانند، آب شرب سالم، آب گرم برای استحمام، تختخواب و پتوی تمیز و حتی غذای سالم که تدارک و در اختیار گذاردن آن‌ها طبق قانون بر عهده کارفرماست، به دور از خانواده‌هایشان زندگی کنند. 

به گفته این منابع که بخشی از آنها از میان کار‌شناسان ایمنی شاغل در پروژه‌های این منطقه هستند، مهم‌ترین قسمت مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی این است که اهداف خود را بر اساس تفکر هم‌زیستی سازنده با جامعه و پیشرفت دو جانبه بنا کنند، اما عملاً در این منطقه ۲۶ روز کاری تعریف شده است و کارگران روزانه از ساعت۳۰: ۶ بامداد تا ۶ عصر و در تابستان‌ها تا ساعت ۳۰: ۱۹ کار می‌کنند، یعنی ۴۲۰ ساعت کارکرد در ماه در صورتی‌که طبق قانون کار حداکثر زمان کار برای کارگران ۱۹۳ ساعت در ماه است. 

آنان ادامه می‌دهند: در روند توسعه اقتصادی و اعتلای صنعت ضرورت ایجاب می‌کند که بالا بردن کیفیت زندگی کارگران و سهیم شدن آنان در رفاه عمومی در اولویت قرار گیرد، اما آیا این مسئله با حقوق ماهیانه پرداختی که حقوق پایه اداره کار بوده و با تأخیرهای بیش از سه ماه و یا در مواردی با حذف عیدی و سنوات و یا پرداخت حق بیمه‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۲۶ روزه آن‌ها سازگار است. 

به گفته این کار‌شناسان نمونه‌هایی از مزایای مستقیم ناشی از مسئولیت اجتماعی در محیط‌های صنعتی عبارتند از: نیروی کار سالم‌تر و ایمن‌تر، مدیریت ریسک و نظارت مؤثر‌تر بر امور شرکت، کارکنان مشتاق، وفاداری مشتری، ارتقای اعتماد.

منابع ایلنا می‌گویند در چنین شرایطی انتشار خبر مربوط به اعطای نشان سه ‎ستاره مسئولیت‌های اجتماعی به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه برای همه آنهایی که در منطقه عسلویه مشغول کارند، بسیار تأمل برانگیز است. 

این اظهارت در حالی است که بنا بر اظهارات «مهدی یوسفی» مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، بیش از ۶۱ هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مشغول به کار هستند که از این تعداد ۱۰ هزار نفر در پالایشگاه‌های گازی، ۲۰ هزار نفر در مجتمع‌های پالایشی و بیش از ۳۰ هزار نفر نیز در پروژه‌های در حال ساخت مشغول فعالیت هستند. از این تعداد ۳۰ درصد معادل ۱۸ هزار نفر از نیروهای بومی منطقه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز