خبرگزاری کار ایران

نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کردند؛

تلاش می‌کنیم کارگران آق‌دره به کار بازگردند/قرائت گزارش تحقیق و تفحص بعد از تصویب بودجه

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در اصلاحیه لایحه قانون کار منافع و حقوق کارگران به دقت مورد توجه قرار گیرد، تصریح کردند: در حکومت اسلامی ما باید شان و آبروی کارگر حفظ شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه انجام تحقیق و تفحص از نحوه برخورد با کارگران معترض معدن آق‌دره، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکیدبر اینکه باید در اصلاحیه لایحه قانون کار منافع و حقوق کارگران به دقت مورد توجه قرار گیرد، تصریح کردند: در حکومت اسلامی ما بایدشان و آبروی کارگر حفظ شود.

قرائت گزارش تحقیق و تفحص بعد از تصویب بودجه

                                   54

«سلمان خدادادی» رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اعتراض به اتفاق آق دره به ایلنا، گفت: در شهرستان تکاب دو معدن طلا وجوددارد که یکی از این معادن در آق دره و متعلق به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اعتصاب و تحصن ۱۷ نفر از کارگران پس از اتمام دوره کاریشان در این معدن افزود: براساس شکایت کارفرمای بخش خصوصی ۱۷ نفر از کارگران به این دلیل که محرک جریان تحصن سایر کارگران بودند دادگاه می‌شوند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس به تشکیل پرونده در دادگاه و محکوم تلقی شدن این تعداد از کارگران افزود: در خصوص چند تن از کارگران حکم شلاق به اجرا در می‌آید.

وی ادامه داد: با مطلع شدن مسوولان استان از این اتفاق از اجرای حکم شلاق برای تعداد دیگر از کارگران ممانعت به عمل می‌‌اید افزود: باتوجه به پیگیری کارفرما و حکم دادگاه ۱۷ نفر از کارگران اخراج می‌شوند.

به گفته رییس کمیسیون اجتماعی مجلس قضیه آق دره در کمیسیون مجلس در حال پیگیری است و فراکسیون کارگری مجلس و بسیار از نمایندگان دیگر نیز موضوع کارگران آق دره را پیگیری می‌کند تا از اجرای حکم شلاق کارگران ممانعت به عمل آید.

خدادادی با اشاره به اینکه حکم شلاق در خصوص ۷ تا ۸ نفر از کارگران به اجرا درآمده است، افزود: پیگیری‌ها ادامه دارد تا حکم شلاق در خصوص سایر کارگران به اجرا در نیاید.

وی تصریح کرد: با پیگیری کمیسیون اجتماعی مجلس و فراکسیون کارگری ۱۱ نفر از ۱۷ نفر کارگر محکوم شده به کار مجددا به کار خود بازگشتند.

وی با اشاره به اینکه هنوز ۶ نفر از کارگران به کار خود بازنگشته‌اند افزود: همچنان پیگیری‌ها و تلاش‌ها برای بازگشت این شش کارگر به فعالیت کاری اشان در معدن طلای آق دره ادامه دارد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به پیگیری این موضوع در کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی افزود: مراحل تحقیق و تفحص در خصوص حادثه آق دره ادامه دارد و گزارش آن پس از بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه و برنامه سال ۹۶در صحن علنی مجلس قرائت خواد شد.

وی با اشاره به اینکه تهیه گزارش تحقیق و تفحص طبق برنامه مجلس شش ماه به طول می‌انجامد افزود: پس از اتمام این فرصت اگر نیازمند زمان پیگیری بیشتری باشد شش ماه دیگر نیز تهیه تحقیق وتفحص ادامه می‌یابد اما با توجه به حساسیت موضوع کارگران تاکید ما در کمیسیون اجتماعی مجلس تهیه هر چه سریع‌تر گزارش تحقیق و تفحص در خصوص موضوع اق دره بوده است.

به گفته خدادادی خلاقیت صورت گرفته در خصوص تحقیق وتفحص از شلاق خوردن کارگران اق دره این بوده که زمان تهیه گزارش و بررسی این موضوع را به حداقل برسانیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مراحل رسیدگی و شکل اداری تحقیق وتفحص از این موضوع به اتمام رسیده و تحقیق تفحص اعمال قانونی خود را طی می‌کند و امیدواریم پس از بررسی برنامه ششم و برنامه سال ۹۶ گزارش آن قرائت شود.

خدادادی با تاکید بر اینکه کارگران قشر محروم جامعه محسوب می‌شوند افزود: ما خود را بدهکار این قشر زحمتکش می‌دانیم و بدنبال مطالبات قانونی آن‌ها هستیم.

به گفته رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در بررسی لایحه اصلاح قانون کار نیز تلاش ما این است تا قانونی به تصویب برسد که در راستای منافع کارگران باشد.

وی ادامه داد: کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تلاش است تا هر چه بیشتر در راستای منافع کارگران تحقق و خواسته‌های آن‌ها گام بردارد.

اتفاق آق دره منجر به جریحه دار شدن احساس و عواطف مردم شد/ بار اصلی فشار اقتصادی به دوش کارگران است

                                    52

«فاطمه ذوالقدر» نماینده تهران و عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شلاق خوردن کارگران آق دره کار درستی نبود افزود: نباید به این صورت با کارگران برخورد می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه اعمال خشونت در هر شکل آن مناسب نیست افزود: شلاق خوردن کارگران آق دره باعث جریحه دار شدن عواطف مردم شده است.

نماینده مجلس شوری اسلامی تصریح کرد: در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی نام گذاری شده است نباید شاهد بی‌مهری در حق کارگران به عنوان قشر زحمتکش و محروم جامعه باشیم.

وی با بیان اینکه بیشترین فشار‌های اقتصادی در درجه اول کارگران را دربر می‌گیردافزود: در سالی که مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام عمل نامگذاری کرده است باید توجه ویژه به کارگران بشود.

عضو فراکسیون مجلس شورای اسلامی نباید به کارگران در پی احقاق حقوقی اشان مبنی بر برخورداری از کار برای کسب روزی حلال بودند، اینگونه برخورد می‌شد.

نباید اجازه دهیم حادثه آق دره تکرار شود

                                    55

«ضیاءالله اعزازی« نماینده بناب و عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقش کارگران در توسعه و پیشرفت جامعه انکارناپذیر است گفت: طبق روایات رسول گرامی اسلام دست کارگری که براثر کار و فعالیت ورم کرده هیچ‌گاه آتش جهنم آن رانمی سوزاند بنابراین باید با این قشر شریف و زحمتکش با مهربانی رفتار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در تمامی عرصه‌ها حضور تاثیرگذاری دارند افزود: نظام جمهوری اسلامی نیز بر این مهم واقف بوده و همواره تلاش داشته تا توجه ویژه‌ای به این قشر از جامعه صورت بگیرد.

به گفته اعزازی نباید با کارگران معدن طلای آق دره اینگونه برخورد می‌شد که آنان شلاق خورده و تعدادی از کار برکنار شود چراکه وقتی فردی کاری را خود از دست می‌دهد با مشکلات عدیده و جدی اقتصادی مواجه می‌شود به همین دلیل برخورد صورت گرفته به هیچ وجه پسندیده نبود.

وی با بیان اینکه در حکومت جمهوری اسلامی باید حق و حقوق کارگران مورد توجه قرار گیرد و از این قشر پرتلاش و زحمت کش حمایت شود گفت: نباید اجازه دهیم از این پس چنین اتفاقات ناگواری در کشور رخ دهد.

به گفته این عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی دولت و دست اندرکاران امر باید در فکر رفاه، ایجاد اشتغال و تامین معیشت مردم به ویژه قشر کارگر جدیت بیشتری به خرج دهند.

وی ادامه داد: لازم است مجلس و دولت نقاط ضعف را شناسایی کرده و دلایلی که منجر به بروز اتفاقاتی نظیر حادثه آق دره می‌شود را به دقت مورد بررسی قرار دهند و دیگر شاهد این گونه حوادث ناگوار و آزار دهند در کشور نباشیم.

مجلس باید با تصویب قوانین مناسب ازشان و آبروی کارگران دفاع کند

                                     53

«ولی داداشی» نماینده حوزه انتخابی آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید در کشور ماشان و منزلت کارگر حفظ شود افزود: متاسفانه در برخی از موارد از جمله قانون کار با مشکلات مواجه هستیم که باید این خلاء‌های قانونی را در راستای مسایل و منافع کارگران حفظ کنیم.

این عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی ما باید از کارگران حمایت قانونی و معنوی داشته باشیم افزود: نباید به هیچ عضو اجازه دهیم آبروی کارگر به زیر پا گذاشته شود.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان حامیان کارگران از بعد اجازه نخواهند داد اتفاق آق دره تکرار شده و این قشر زحمت کش مورد بی‌مهری قرار گیرند.

بهتر بود کارگران به شکل دیگری مجازات می‌شدند

                                   51

«محمدباقر سعادت» نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه کارگران به لحاظ مشکلات اقتصادی و مالی که دارند باید در قوانین مورد توجه قرار گیرند افزود: هرچند کارگر و کارفرما موظف به رعایت قانون در هر زمینه و شرایطی هستند اما در خصوص حادثه آق دره بهتر این بود که مجازات کارگران به جای شلاق زدن به شکل دیگری اعمال می‌شد.

وی با اشاره به اینکه باید کارگران را نسبت به حق و حقوقشان آگاه کرد افزود: متاسفانه کارگران اطلاعات کافی از قانون و جرمی که مرتکب شده‌اند ندارند. بنابراین هرچند این افراد به دلیل اقدامی که مرتکب شدند و از لحاظ قانونی محکوم شناخته شده‌اند باید مجازات می‌شدند اما مجازات آن‌ها باید به شکل تعدیل شده تری اعمال می‌شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قاضی در صدور حکم مختار است افزود: به لحاظ اجتماعی و با توجه به ناآگاهی این قشر از موضوع و قوانین، بهتر آن بود به گونه‌ای دیگر تبیه و مجازاتشان صورت می‌گرفت.

گفتگو: فاطمه اصلان‌زاده

کد خبر : ۴۴۵۵۰۷