خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حادثه پلاسکو بازهم تکرار می شود/ مقصرین مسئولیت خود را بپذیرند

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۲۵۴

رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور می‌گوید کسانی که مقصر وقوع حادثه پلاسکو بودند باید مسئولیت خود را در تامین نکردن ایمنی و تجهیز ساختمان و عدم توانایی در مدیریت بحران بپذیرند .

«ابولفضل اشرف منصوری» رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: حادثه ساختمان پلاسکو که منجر به شهادت چندین نفر از آتش نشان شد قابل پیش بینی و پیشگیری بود اما نه تنها برای جلوگیری از وقوع آن کاری انجام نشد بلکه خاطیان وقوع حادثه را به گردن مردم و کسبه محل انداختند تا همانند حادثه خیابان جمهوری از خود رفع تکلیف کنند.

در حادثه آتش سوزی کارگاه خیاطی خیابان جمهوری که در دی ماه سال 92 اتفاق افتاد 2 کارگر زن  جان خود را از دست دادند. در آن زمان اعلام شد که نردبام  آتش نشانی باز نشده است. حتی در این خصوص هیات تحقیقی تشکیل شد و قرار بود مقصرین حادثه اعلام شوند اما تاکنون که بیش از 3 سال از آن حادثه می‌گذرد مقصرین حادثه معرفی نشده‌اند.

وی افزود: مقصرین وقوع حادثه پلاسکو باید مسئولیت خود را در عدم تامین ایمنی و تجهیز ساختمان و عدم توانایی در مدیریت بحران قبل و بعد از حادثه بپذیرند و از وقوع حوادث بعدی جلوگیری کنند.

رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور با بیان اینکه شهرداری یک واحد صنفی را به سادگی به علت پرداخت نکردن عوارض پلمپ می‌کند، تصریح کرد: این قابل پذیرش نیست که شهرداری تهران به سادگی بر روی عدم تامین ایمنی ساختمان پلاسکو چشم ببندد.

وی در ادامه با انتقاد از حاکمیتی تلقی کردن تخلیه و عملیات نجات حادثه دیدگان  ساختمان پلاسکو، تصریح کرد: جان هزاران انسان به خطر افتاده اما در این میان اجازه ورود بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد برای نجات جان حادثه دیدگان داده نمی‌شود چون نجات جان مردم یک مسئله حاکمیتی تلقی می‌شود که هیچ کس اجازه ورود ندارد.

رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور افزود:‌ این در شرایطی است که بازرسین ایمنی اداره کار به ندرت به ساختمان پلاسکو سر می‌زدند و در کنار اهمال شهرداری بازرسین اداره کار نیز در این خصوص غفلت کردند و بهانه‌هایی از قبیل اینکه ادارت کار تنها 800 بارزس در سراسر کشور دارند قابل پذیرش نیست.

رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور با اشاره به وجود بهترین قوانین و آیین نامه‌های حفاظت ایمنی و بهداشت کار تصریح کرد: این در حالی است که این آیین نامه‌ها عملا اجرا نمی‌شود.

منصوری ، تصریح کرد: مجموعه عواملی که در وقوع این حادثه دخالت داشتند شامل فرسودگی بافت ساختمان، عدم مدیریت تخریب ساختمان، آشفتگی محیط کار، بی توجهی به اخطارها، ضعف در مدیریت بحران  و نظارت دستگاه های ذیربط می‌شود.

منصوری افزود: هم اکنون کارگاه‌های بسیاری در سطح کشور وجود دارند که به علت استاندارد نبودن خطرات بلقوه در آنها زیاد است از این رو باید هشدار داد که حادثه پلاسکو آخرین دست از این حوادث نیست و بازهم در صورتی که به الزماتی از قبیل سنجش استحکامات سازه ، تحمل سازه در مقابل آتش و تخریب سازه فرسوده که عمر آن با پایان رسیده و ایمن سازی نشده، پایبند نباشیم حادثه پلاسکو به صورت دمینو وار تکرار می‌شود.

در روزهای گذشته و پس از  پوشش خبری گسترده آتش سوزی ساختمان پلاسکو که باعث نگرانی شدید بسیاری از برج های بلند تجاری و اداری در تهران شد، مدیران برج تجاری اداری گلدیس در غرب تهران با انتشار نامه‌ای از شهرداری منطقه 5 خواستند که از «تکرار فاجعه» مشابه ساختمان پلاسکودر مجتمع گلدیس جلوگیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز