خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ایمنی و بهداشت کار:

ساختمان پلاسکو قابل ایمن سازی بود/ لایحه‌های پنهان حادثه فراموش نشود

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۸۵۷

یک کارشناس ایمنی روابط کار می‌گوید: همانقدر که شهرداری تهران برای سازماندهی صنف میوه فروشان اقدام به راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار می‌کند می‌توانست در خصوص ساماندهی کارگاه‌های مستقر در ساختمان پلاسکو نیز اقدام کند.

«شهرام غریب» کارشناس ایمنی و بهداشت کار در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: ساختمان پلاسکو تبدیل به انبار پارچه شده بود و الیاف پارچه علی رغم  بافت نرمی که دارند، قابلیت تبدیل شدن به بمبی آتش‌زا در ابعاد وسیع را دارند.

غریب با بیان اینکه از این جهت باید مدت‌ها قبل از فاجعه پلاسکو باید بر اصول ایمنی این ساختمان نظارت بیشتری صورت می‌گرفت، تصریح کرد: همین عدم نظارت یا کافی نبودن نظارت‌ها موجب شد تا آتش‌سوزی پلاسکو به حادثه‌ای در ابعادی هولناک جلوه کند که در نتیجه آن جمعی از آتش نشانان و مردم عادی جان خود را از دست داده و شمار زیادی از کسبه و کارگران با از دست دادن سرمایه و شغل خود متحمل زیان شوند.

وی در ادامه با یادآوری اینکه هرگونه اظهار نظر قطعی در مورد این حادثه منوط به انجام تحقیقات کارشناسی است، و تا قبل از آن تنها می توان براساس گمانه‌زنی در مورد چرایی این حادثه صحبت کرد، افزود: یکی از این احتمالات به عملکرد تجهیزات خودکار اطفاء حریق و سیستم نصب شده در ساختمان پلاسکو بازمی‌گردد و باید در جریان تحقیقات کارشناسی جزئیات مربوط به نگهداری و به روز شدن این تجهیزات و آشنا بودن کسبه و کارگران ساختمان پلاسکو با طرز کار این تجهیزات مشخص شود.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار در ادامه با یادآوری اینکه  سازه‌‌های فرسوده باید در فواصل زمانی معین تخریب و یا ایمن سازی شوند، گفت: این وظیفه نهادهای ناظر است که در این زمینه ورود کنند و استحکام سازه را بسنجند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه الیاف پارچه‌ به شدت قابلیت جذب رطوبت را دارند، افزود: قبل از حادثه در کارگاه‌های مستقر در پلاسکو همیشه حجم بالایی از انواع پارچه‌های انبار شده وجود داشت که این انبار پارچه در نتیجه جذب آبی که برای خاموشی شعله‌های استفاده شده بود، بر سنگینی بار ساختمان و در نهایت فروپاشی ساختمان افزودند.

غریب با بیان اینکه جان انسان از همه چیز بالاتر و اصلی ترین سرمایه هر کشور است، تصریح کرد:‌ جان انسان این ارزش را دارد که برای آن هزینه کنیم چرا که حادثه ساختمان پلاسکو و حوادثی از این دست همواره یک لایه پنهانی دارند .

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار در خصوص «لایه‌های پنهان» حادثه ساختمان پلاسکو افزود:‌ به دنبال وقوع این حادثه  افراد بسیاری به صورت و غیر مستقیم بیکار شده‌اند که این آسیب‌های اجتماعی زیادی را متوجه آنها می کند از این رو باید بپرسیم که وقتی ابعاد بحران تا این اندازه گسترده است، چرا کسی به فکر تامین ایمنی و تجهیز ساختمان پلاسکو نبود؟‌

غریب در خصوص این دیدگاه که شهرداری تهران تا قبل از حادثه آتشسوزی به منظور استمرار فرصت‌های شغلی موجود در ساختمان پلاسکو، از توقف فعالیت واحدهای ناایمن جلوگیری نکرده بود، گفت: شهرداری به سادگی و بدون در نظر گرفتن عواقب بیکاری جوان، مثلا دستور می‌دهد که میدان میوه و تره بار را به خارج از شهر منتقل کنند اما ای کاش در خصوص پلاسکو این حساسیت وجود می‌داشت.

 این کارشناس ایمنی و بهداشت کار افزود:‌ در خصوص ساختمان پلاسکو نیز تداییر این چنینی لازم بود و می‌شد که فعالیت‌های این صنف را در ساختمانی دیگر که مجهز است متمرکز نمود.

غریب با اشاره به عملیات خارج کردن مجروPین حادثه پلاسکو تصریح کرد: آتش نشانان کار سختی دارند چرا که از یک طرف حرارت و آتش  زیرآوار آزار دهنده است و طرفی سرما و یخزدگی خیابان ها آزار دهنده است.

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار در پایان از کسانی که پس از آتش گرفتن پلاسکو در سطح خیابان با انگیزه‌های شخصی و غیر خبری عکس‌برداری می‌کردند، انتقاد کرد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز