خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

دولت به تعهدش درباره کارگران و کارمندان عمل کرد/پیشی گرفتن افزایش مزد بر تورم در سه سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۹۴۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید، ارزش دارایی صندوق های بازنشستگی در این وزارتخانه بیش از ١١٠ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در حاشیه نمایشگاه صندوق‌های بازنشستگی پیشران توسعه درباره نقش صندوق‌های بازنشستگی در اقتصاد کشور اظهار داشت: در کشور ما شروع فعالیت اقتصادی صندوق‌ها از ابتدا با نارسایی آغاز شد. دولت به عنوان رد دیون خود به صندوق‌ها حق انتخاب را از آنها گرفته بود و شرکت‌های نامناسب در بحث خصوصی‌سازی با قیمت‌های نامناسب به صندوق‌ها واگذار شدند سرمایه‌های صندوق‌ها را تشکیل دادند اما در آن قسمت که خود صندوق‌ها تشکیل سرمایه دادند هوشمندانه بوده است.

وزیر کار افزود: امروز تنها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارزش دارایی‌های صندوق ما بیش از ١١٠ هزار میلیارد تومان شده که مربوط به ٤ صندوق است که در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت دارند.

ربیعی ادامه داد: در صندوق تأمین‌اجتماعی بیش از ٤٠ میلیون نفر سهام دارند و در صندوق کشوری از مستمری‌بگیران تا کارمندان حضور دارند. در صندوق عشایر و فولاد نیز به‌همین ترتیب، صندوق‌ها در عادلانه کردن اقتصاد نقش دارند.

وی افزود: آنچه برای ما مهم بود غیر سیاسی کردن صندوق‌ها در درجه اول و نکته بعدی از حیات خلوت خارج کردن صندوق‌ها بود، ضمن اینکه خروج از بنگاه‌داری و رفتن به سمت شفافیت از دیگر مسایل بود که دنبال شد.

ربیعی اضافه کرد: امروز بیش از ٧٠ درصد فعالیت صندوق‌ها در بورسهستند و در این مدت هم صندوق‌ها اشتغال موجود را خفظ کرده‌اند و کمتر داشتیم که صندوق‌ها به تعطیلی کشیده شوند. همچنین سعی شده تا اشتغال آنها حفظ شود.

وزیر کار تصریح کرد: سهم صندوق‌ها در دادن مستمری را افزایش دادیم، به عنوان مثال در صندوق بازنشستگی کشوری در سال ٩٢ حدود ٧٠٠ میلیارد تومان اورده صندوق ها بوده است.

وی گفت: اما امروز بیش از ٢ هزار میلیارد تومان بدون افزایش سرمایه در دادن مستمری مشارکت داریم، علاوه بر سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان. در شرکت سرمایه تامین اجتماعی نیز سال به سال سهم مشارکت از محل سود در تامین اجتماعی را افزایش می‌دهیم. پروژه‌هایی که امروز ٤ صندوق در آن مشارکت دارند ٢٧ هزار میلیارد تومان ارزش دارند.

وی افزود:  ما تنها ٢ هزار میلیارد تومان در حوزه فولاد افتتاح پروژه داشتیم. تناژ فولاد کشور به میزان زیادی از سوی صندوق‌ها افزایش‌یافته و ٥٠ درصد ستاره خلیج فارس که تا آخر اسفندماه راه‌اندازی می‌شود با مشارکت صندوق‌ها بوده است.

ربیعی افزود: در حوزه پتروشیمی و لاستیک‌سازی نیز سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. همچنین ٦٠ قلم داروی جدید در این نمایشگاه رونمایی می شود که از واردات دارو خواهد کاست.

ربیعی همچنین خاطرنشان کرد: در ناوگان دریایی و هوایی فعالیت‌های قابل توجهی داشتیم دو بخش نوسازی راه‌آهن شرکت سرمایه‌گذاری رجا که متعلق به تأمین اجتماعی هست ٨٥ واگن با شرکت‌های داخلی مذاکره کردیم که ظرف ٥ سال به ٣٠٠ واگن افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در بحث کشتی‌ها؛ درباره خرید ١٠ کشتی با یک شرکت کره‌ای قرارداد بستیم. امروز از امریکای‌شمالی تا آسیای جنوب‌شرقی کشتی‌های ایرانی در حال تردد هستند.

ربیعی گفت: درباره ناوگان هوایی هم هواپیمایی آسمان مذاکراتى برای اجاره هواپیما با شرکت‌های معتبر دنیا انجام شده است.

وی گفت: در صنایع غذایی ١٠٠ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم. در مخابرات هم ٣٠٠٠ میلیارد تومان در بخش نسل سوم رایتل سرمایه‌گذاری کردیم.

ربیعی تصریح کرد: ما به تعهد اخلاقی خود درباره حفظ حقوق کارگران و کارمندان عمل کردیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: استراتژی ما مشارکت با بخش‌خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. ضمن آن‌ که در بخش هتل‌سازی در حاشیه نمایشگاه مشغول امضای قرارداد هستند.

ربیعی ادامه داد: شرکت‌های مخابراتی و حمل‌و‌نقل و انرژی خارجی در نمایشگاه حضور دارند که امیدواریم منجر به عقد قرارداد شود.

وی گفت: در برنامه ششم پیش‌بینی شده تا  بدهی دولت به صندوق ها پرداخت شود و مهمترین بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است. ما سال ٨٤ حدود یک میلیون مستمری‌بگیر داشتیم که سال ٩٢ به حدود ٣ میلیون نفر رسیده بود.

وزیر کار همچنین گفت: قوانینی که تصویب شد و بار مالی آن دیده نشد باعث افزایش بدهی ٤ هزار میلیاردی به ٦٠ هزار میلیارد شد و در این مدت هم به دلیل اینکه با نرخ مرابحه محاسبه می‌شود و سالانه افرادی که متعهد شدند بیمه‌هایشان داده شود پیش‌بینی نشده در مجموع تنها صندوق تامین اجتماعی ١٠٠ هزار میلیارد تومان شده که به دستور رئیس‌جمهوری برنامه‌ای دیده شده که بدون فشار به بودجه بتواتیم بخشی از بدهی دولت به صندوق‌ها را بدهیم.

ربیعی همچنین متذکر شد: صندوق فولاد هم حدود ١٩ هزار میلیارد تومان و صندوق بازنشستگی کشوری هم به مراتب کمتر و یک‌سوم صندوق فولاد مطالبات دارند. در این دولت حل مشکل صندوق ها به عنوان مهمترین موضوعات قرار گرفته و حتی در گزارشات رئیس‌جمهور بحث حمایت از صندوق‌ها مطرح شده است.

وی در ادامه گفت: بیمه اجتماعی فراگیر را گسترش خواهیم داد که سالانه ٦ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد.

وزیر کار تاکید کرد: بیمه درمان به نوعی است که امروز هر ایرانی که اراده کند می‌تواند صاحب دفترچه باشد و نظام بیمه‌های درمان و بازنشستگی برای ایمنی از آینده حائز اهمیت است.

وزیر کار همچنین افزود: حمایت از آحاد مردم نباید از جیب صندوق‌ها انجام شود. ما برنامه‌ای ١٠ ساله می‌خواهیم تا حداقل‌های زندگی برای مستمری‌بگیران تأمین شود به هر حال ٣ موضوع حداقل دریافتی مستمری‌بگیران قوانینی که افراد در سن جوانی بازنشست می‌شوند و بحث تمرد از قانون که بیمه ندهند افراد را بازنشست می‌کنند باید اصلاح شود.

وی درباره دستمزد کارگران نیز افزود: هر چند نتوانستیم تحول عظیمی داشته باشیم اما در ٣ سال گذشته درصد قابل توجهی دستمزد بر تورم پیشی گرفت و نیاز به مداومت در طول سالیان داریم تا این نمودار را به سمتی ببریم تا بتواتیم این قدرت خریدی که کاهش یافته را افزایش دهیم.

وزیر کار در پایان خاطرنشان کرد: ما از هیچ تلاشی برای کمک به کارگران فروگذار نکردیم و رئیس‌جمهور هم درباره امنیت شغلی زنان و کارگران دستوراتی دادند، البته بنده نیز گزارشی درباره امنیت شغلی زنان به ایشان خواهم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز