خبرگزاری کار ایران

نهاد صنفی کارگران ساختمانی کردستان خواستار شد:

رسیدگی مجلس به وضعیت بیمه کارگران ساختمانی کردستان

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۶۳۶

انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی شدند.

به گزارش ایلنا، انجمن صنفی کارگران ساختمانی در نامه‌ای که متن کامل آن به شرح زیر است، خطاب به نمایندگان کردستان در مجلس، خواستار رسیدگی به مشکلات کارگران ساختمانی و به خصوص مساله بیمه این کارگران شدند.

با احترام به استحضار می رسانیم که از سال ۸۹ پس از یک پروسه چندین ساله انتظار کارگران ساختمانی به سر آمد و این عزیزان در کمال مظلومت توانستند از بیمه کارگران ساختمانی برخوردار گردند در حالی که حتی با برخورداری از این بیمه مهر تضاد و تبعیض کارگران ساختمانی با دیگر اقشار جامعه وجود دارد که نظر شما بزرگواران را به چند مورد مهم جلب می‌داریم.

۱: برای هیچ بیمه‌ای در سطح کشور سهمیه مشخص تعریف نشده‌است و هر متقاضی می‌تواند بدون صرف زمان از بیمه برخوردار گردد در حالیکه بعضی از کارگران ساختمانی که متقاضی بیمه می‌باشند بیش از ۳ الی ۴ سال در لیست انتظار بیمه کارگران ساختمانی هستند و هنوز بیمه نشده‌اند .( ماده ۵ تامین اجتماعی)

۲: برای بیمه شدگان در سطح کشور غرامت دستمزد ایام بیکاری تعلق می‌گیرد ولی بیمه شدگان کارگران ساختمانی مستثی شده و اگر به علت بیماری بستری شوند هیچ حقوقی از سوی تامین اجتماعی به آنان تعلق نمی گیرد لذا تقاضامندیم ترتیبی اتخاذ گردد که با تاییدیه پزشک معتمد تامین اجتماعی این عزیزان از غرامت دستمزد ایام بیماری برخوردار گردند .

۳: همه‌ای کارگران کشور با ۳۰ سال سابقه ای بیمه پردازی و با ۵۰ سال بازنشسته می‌شوند ولی کارگران ساختمانی با توجه به اینکه کارشان سخت وزیان آور است با ۳۵ سال بیمه پردازی و ۶۵ سال بازنشسته خواهند شد و به نظر شما با توجه به این قانون و سختی کار ، آیا کارگران ساختمانی،  بازنشستگی خود را خواهند دید ؟

۴: با توجه به اینکه کارگران بیمه شده ۷ درصد سهم خود را به تامین اجتماعی پرداخت می کنند با این حال متاسفانه مشاهده می‌شود که چنانچه  کارگران در ساختمان فاقد پروانه دچار حادثه شوند تامین اجتماعی هیچ نوع حمایتی از فرد حادثه دیده نخواهد کرد و این سازمان هیچ نوع غرامت از دستمزد یا ازکار افتادگی پرداخت نمی‌کند؛ لذا خواهش مندیم که نسبت به رفع این موضوع اقدام فرمایید

۵: از آنجایی که بیمه شده کارگر ساختمانی شامل پرداخت حق بیمه کامل می‌باشند( ۷ درصد کارگر ، ۲۰ درصد کارفرما ، ۳ درصد دولت) باید از همه ای مزایای بیمه تامین اجتماعی همانند بیمه‌شدگان در کشور از قبیل کمک‌های هزینه کفن و دفن ، ازدواج ، از کارافتادگی و ... برخوردار گردد و این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی هیچ یک از این خدمات را به کارگران ساختمانی بیمه شده ارائه نخواهد داد .

۶. استان کردستان با دارا بودن ۷۰ هزار کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت، این در حالی است که ۳۳ هزار نفر از این کارگران بیمه شده‌اند؛ یعنی تقریبا ۶۰ درصد از کارگران ساختمانی استان بیمه ندارند و همچنین در شهرستان های مریوان و سرواباد با دارا بودن ۱۱ هزار کارگر ساختمانی(دارای کارت مهارت ) ولی فقط ۲۳۰۰ کارگر بیمه شده‌اند؛ یعنی بیشتر از ۸۰ درصد از سهمیه بیمه کارگری در این دو شهرستان محرومند و این تبعیض اشکارا به کارگران ساختمانی این استان است.

نمایندگان محترم مردم شریف استان کردستان در مجلس شورای اسلامی خواهشا  بابررسی موارد فوق، تبعیض ناروا بر کارگران ساختمانی در مقایسه با اقشار دیگر جامعه را مشاهده  نمودید که این بر خلاف بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی است. لذا با توجه به موارد فوق خواهشا از جنابان تقاضامندیم که نسبت به احقاق حق این قشر از موکلان خود اقدامات لازم را مبذول داشته و پس از حصول نتیجه و اقدامات پی گیرانه ، انجمن را در جریان روند امور و پیگیری های صورت گرفته قرار دهید .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز