خبرگزاری کار ایران

عضو کارگری کمیته مزد:

اتفاق نظر شرکای روابط کار بر سبد قیمت اعلامی سبد معیشت/مو لای درز این محاسبات نمی رود

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۰۶۱

عضو کارگری کمیته مزد سال 96 می‌گوید قیمت به دست آمده از هزینه های سبد معیشت خانوارهای کارگری با توافق کامل گروه کارفرمایی و دولت به دست آمده است چرا که شرکای اجتماعی گروه کارگر معتقدند با حداقل دستمزد 812 هزار تومانی نمی‌توان زندگی کرد.

«ابوالفضل فتح اللهی» عضو کارگری کمیته مزد سال 96 در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: کارگروه تخصصی مزد 96  با توافق کامل اعضای کارگری، کارفرمایی و دولت تشکیل شده است عدد 2 میلیون 489 هزار تومان را به عنوان حداقل بهای هزینه‌های سبد معیشت ماهانه خانواده‌های کارگری تعیین کرده است.

فتح اللهی با بیان اینکه شرکای اجتماعی روابط کار سالهاست که قبول داشتند مزدهای کنونی پاسخگوی هزینه‌های زندگی کارگران نیست، گفت: با چنین پیش شرطی واضح مبرهن است که اعضای هر سه گروه دولتی، کارفرمایی و کارگری بر در مورد سبد هزینه‌های سبد معیشت زندگی به اجماع رسیده بودند.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری در خصوص چگونگی محاسبه سبد معیشت خانوارهای کارگری، گفت: سبد معیشت خانوارهای کارگری بر مبنای سهم اقلام خوارکی به عنوان بنیادین ترین نیاز خانوده‌های کارگری در سبد معیشت ماهانه تعیین شده است و سپس با تعمیم آن به سایر اقلام ضروری مانند مسکن و پوشاک آموزش و.... سبد مورد نظر محاسبه و استخراج شده است.

فتح اللهی با بیان اینکه در تعیین نرخ هزینه‌های سبد معیشت به آمارهای متقن و خدشه ناپذیر رسمی استناد شده است، افزود:  این آمارها از گزارش‌های رسمی بانک مرکزی، مرکز آمار، نظر کارشناسی انیستیو تغذیه در مورد حداقل کالری مورد نیاز زندگی معمول روزانه و در نهایت نرخ عرضه اقلام خوراکی‌ در میادین میوه و تره بار محاسبه شده‌است. 

عضو کارگری کارگروه مزد 96 در پایان با اشاره به گفته‌های وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی در خصوص ضرورت ترمیم مزدی، اظهار داشت: تاکید علی ربیعی بر ضرورت ترمیم شکاف مزدی پشتوانه خوبی برای گروه کارگری در مذاکرات مزدی خواهد بود. ضمن اینکه حالا بعد از 37 سال قرار است که با در نظر گرفتن هزینه‌های سبد معیشت دستمزد تعیین شود و این حائز اهمیت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز