خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:

سهیمه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی پابرجاست/ پرداخت به روز مستمری‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۴۸۱

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به دلیل نامتوازن بودن عرضه و تقاضا برای استفاده از خدمات بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، امکان برداشته شدن سهمیه‌های موجود وجود ندارد.

سید تقی‌نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به ایلنا گفت: ارائه خدمات بیمه‌های اجتماعی به کارگران ساختمانی از نظر برقراری توازن میان عرضه و تقاضا، دینامیک و فاقد ثبات است.

وی بابیان اینکه در بحث ارائه خدمت به این گروه از بیمه شرایط به‌گونه‌ای است که هرسال شمار جدیدی از متقضایان مشمول بیمه شده و در مقابل گروهی از بیمه شدگان قبلی به دلیل از دست دادن شرایط از جمع بیمه شدگان ساختمانی خارج می‌شوند، ادامه داد: از این رو امکان اینکه بخواهیم سهمیه‌بندی را به طور کامل حذف کنیم وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با اقداماتی که در خصوص سامانه ثبت‌نام بیمه کارگران ساختمانی انجام شده است از این هفته صد هزار نفر در مرحله اول بیمه می‌شوند.

وی در عین حال تاکید کرد که با ایجاد این سامانه در حدود صد هزار نفر که شرایط آنها برای کارگر ساختمانی بودن احراز نشده است، از لیست دریافت‌کنندگان خدمات بیمه‌ای خارج شده‌اند.

نوربخش در عین حال گفت:  البته در سال آینده کارگران ساختمانی بیشتری با استفاده از این سامان تحت پوشش و خدمات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند که این مطابق همان قوانین سهمیه‌بندی‌ها است که در هر استان متناسب با تعداد کارگران صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه استراتژی سازمان همواره این بوده است که افرادی که استحقاق آن را دارند تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار بگیرند، ادامه داد: هم اکنون 15 درصد هزینه‌های مربوط به برقرار خدمات بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی از محل عوارض پروژه‌های عمرانی تامین و هفت درصد باقیمانده را خود کارگر بیمه شده راساً پرداخت می‌کند.

این مقام مسئول دولتی گفت: در این رابطه در حال حاضر مهمترین مشکلی که وجود دارد تاخیر در پرداخت سهم بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی از محل عوارض پروژه‌های عمرانی است و در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی برای جبران این بدحسابی مبلغی در حدود 800 میلیارد تومان از دیگر منابع خود هزینه کرده است.

وی افزود: البته در برخی شهرهای بزرگ، مدیران شهرداری‌ در این خصوص با سازمان تامین اجتماعی همکاری نمی‌کنند و برای همین نیازمندیم که یا در مقررات کنونی بازنگری شود و یا اینکه مدیران شهرداری‌ به تعهدات خود بیشتر عمل کنند زیرا به حق نیست که سازمان تامین اجتماعی از محل حق بیمه بیمه‌شدگان خود در این خصوص هزینه کند.

نوربخش افزود: البته هنوز هم شهرداری‌هایی هستند که اعتقادی به معرفی افراد که باید عوارض پرداخت کنند ندارند و در عمل که این دسته از افراد را معرفی نمی‌کنند.

رئیس سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه منابعی که از سوی شهرداری‌ها دیده شده است پایدار نیست گفت: البته باید در نظر داشته باشیم درآمد شهرداری‌ها از محل رونق کار ساختمانی محقق می‌شود. ضمن اینکه ما با وزارت کشور به عنوان نهادی که شهرداری‌ها زیر نظر آنها کار می‌کنند در این خصوص تعاملاتی داشته‌ایم اما به صورت کلی اشکالی در زمان تصویب بودجه وجود داشت و در خصوص آن متذکر شده بودیم.

نوربخش در عین حال افزود: هم اکنون 900 هزار کارگر ساختمانی که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند.

 وی در ادامه با اشاره به پرداخت مستمری و عیدی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در موعد تعیین شده گفت: مستمری‌ها را به روز پرداخت کرده‌ایم و تدابیر لازم را برای اینکه دست مستمری‌بگیران در پایان سال خالی نماند دیده‌ایم. هم‌اکنون سازمان تامین اجتماعی 5 هزار و 400 میلیارد تومان از بابت مستمری، عیدی و بیمه بیکاری هزینه می کند و سایر هزینه ها مربوط به درمان است.

وی در مورد افزایش مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال آینده افزود: با تصویب حداقل دستمزد در شورای عالی کار ماده 111 و 95 قانون تامین اجتماعی اجرا می‌شود.

نوربخش در پاسخ به پرسش که افزایش دستمزد چگونه کم و کیف درآمدهای سازمان را افزایش می‌دهد گفت: افزایش دستمزد به گونه‌ای است که هزینه های تامین اجتماعی را افزایش می‌دهد. البته ما چیزی به اسم درآمد از محل دستمزد کارگران نداریم و آنچه که هست دریافت حق بیمه از محل حقوق و دستمزد است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان تامین اجتماعی با شفاف‌سازی کامل و انطباق با مقررات در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: بودجه سازمان تامین اجتماعی با در نظر گرفتن چابک‌سازی در اداره سازمان تصویب شده است.

نوربخش در ادامه با اشاره به برگزاری جشن بزرگ حذف دفترچه های سازمان تامین اجتماعی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی گفت: این بدان معناست که دفترچه تامین اجتماعی از 27 درصد مراکز ملکی حذف می‌شود. بر این اساس بیمه‌شده سازمان تامین اجتماعی با کد ملی خود به مراکز ملکی مراجعه می‌کند و در کمترین زمان کارهای مربوط به ثبت پرونده الکترونیک وی و نسخه انجام می شود.

نوربخش افزود: با حذف دفترچه سازمان تامین اجتماعی بیمار با اولین مراجعه پرونده الکترونیک بیمارثبت و اطلاعات پزشکی و در آن درج می‌شود. این از آن حیث دارای اهمیت است که خطای پزشکی را به حداقل می‌رساند. در این صورت قبل از اینکه بیمار به داروخانه مراجعه ‌کند نسخه‌اش پیچیده شده است و خطاهایی که در تداخل داروها ایجاد می‌شود هم برطرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: این طرح یک سال به صورت پایلوت و مرحله به مرحله اجرا شده است که می‌توان گفت متودولوژی آن کاملاً صحیح است ضمن اینکه هزینه‌های چاپ دفترچه بیمه‌ای به طرز چشم‌گیری کاهش می‌یابد چرا که سازمان تامین اجتماعی هم اکنون سالی 60 میلیارد تومان برای چاپ دفترچه هزینه می کند.

نوربخش حذف دفترچه‌ها را اقدام ملی بزرگ خواند و افزود: فواید حذف دفترچه در درمان مستقیم به کل کشور اشاعه داده می‌شود چرا که برای پزشکان هم جذابیت دارد و بیشترین استقبال با این طرح از سوی پزشکان صورت گرفته است.

وی یادآور شد که با اجرای الکترونیکی شدن پرونده‌های درمانی 60 درصد ویزیت پزشک بعد از نوشتن نسخه به حساب وی واریز می‌شود.

وی افزود: البته فعلاً فواید آن در درمان مستقیم دیده می‌شود اما فواید دیگری هم مثل کنترل مصارف و کنترل هزینه‌های دارویی و کنترل رفتار درمانی دارد.

وی افزود: با اجرای کامل این طرح از لحاظ تکنیکی و فنی خطاهای پزشکی و دارویی به کمترین حد خود می‌رسد. همچنین لگالی‌کردن امضای پزشکان از دیگر اهداف این طرح است که مورد استقبال پزشکان قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز