خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر غرب تهران:

بازگشت به نقطه اوج خواسته کارگران آب‌فر/ دولت قبل گرفتاری کارگران را بنا نهاد

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۲۹۶

در پی ادامه یافتن مشکلات صنفی کارگرگان باقیمانده کارخانه کنتور سازی آب‌فر، صبح امروز جلسه ویژه‌ای در محل این کارخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه ویژه بررسی مشکلات کارگران کارخانه آبفر در محل این کارخانه با حضور اعضای خانه کارگر غرب تهران، شوراهای اسلامی کار  محور غرب تهران و مدیران این کارخانه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه اکبر قربانی دبیر خانه کارگر غرب تهران با اشاره به مشکلات کارخانه آبفر و کاهش تعداد کارگران آن تصریح کرد: با توجه به گزارش‌هایی که از وضعیت بحرانی کارخانه آبفر به دست رسید تصمیم گرفتیم که جلسه‌ای ویژه برای بررسی و مشکلات کارگران برگزار کنیم.

وی با اشاره به وجود مشکلات در حوزه‌های تکنولوژی، بانکی، واردات، سوء مدیریت گفت: دلایل مختلفی برای بحران در صنعت ذکر می‌شود اما به صورت کلی چون سیاست‌های دولت در راستای حمایت از تولید و اشتغال است در نتیجه انتظار داریم که مشکلات کارخانه آبفر هم  در همین راستا حل شود.

وی گفت: با توجه به وضعیت مطلوب بازار فروش کارخانه‌هایی مانند کنتورسازی آ‌ب‌فر، مسئولان دولتی باید مانع انحلال چنین واحدهای صنعتی در سراسر کشور بشوند.

این فعال صنفی کارگری گفت: تا همین چند سال پیش در واحدهای صنعتی مانند آب‌فر نزدیک به ۴۰۰ کارگر مشغول کاربودند، برخلاف سایر صنایع فعالیت کارخانه‌هایی از این دست هنوز سود آور است و بنابراین انتظار می‌رود که دولت از احیای چنین کارخانه‌هایی حمایت شود.

قربانی با اشاره به واردات کالاهای چینی و ترک به کشور تصریح کرد: زمانی کشور ترکیه نیازهای خود را از تولیدات ایرانی تامین می‌کرد اما حالا کشور به انبار واردات کالاهای ترک و چینی تبدیل شده است. به گونه ای که حالا وقتی کالایی بر روی آن برچسب ساخت ترکیه خورده باشد خریدار دارد البته فضای کار و تولید هم به جایی رسیده که حمایت از تولید وجود ندارد و خصوصی‌سازی و واگذاری فازهای تولیدی و صنعتی به بخش خصوصی موجب به بیراهه رفتن فضای اقتصادی کشور شده است.

وی با اشاره به عملکرد وزارتخانه کار و امور اجتماعی در دوران دولت گذشته؛ گفت:این دوران هشت ساله سرآغاز انشقاق وحشتناکی میان تشکل‌های کارگری بود، چناچه همان‌زمان در نتیجه رفتارهای تصدی‌گرایانه وزیر وقت بین تشکل‌هایی مانند خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار اختلاف افتاد.

قربانی بابیان اینکه در نتیجه این اتفاقات عده‌ای از کشنگران صنفی کارگری تحت تاثیر رفتار عوام فریبانه مسئولان وقت در مسیر اشتباهی قرار گرفتند، گفت: نتیجه این وضع ایجاد نوعی رخوت و گردش به عقب در مسیر فعالیت‌های صنفی کارگری بود.

وی بابیان اینکه پس از اتمام دوران هشت‌ساله دولت‌های نهم و دهم، مسیر فعالیت‌های صنفی کارگری بار دیگر به سمت خروج از بن بست عقب‌ماندگی ریل گذاری شد، افزود: با این حال هنوز فضای کار و تولید حالا به گونه‌ای است که عده‌ای قصد کار در چنین فضایی را دارند می‌گویند باید بگذاریم و فرار کنیم.

دبیراجرایی خانه کارگر غرب تهران بابیان اینکه هنوز قامت کارگران زیر فشارهای اقتصادی دوران هشت ساله دولت‌ قبلی خمیده باقیمانده است، افزود: با وجود خیلی تغییرات هنوز جو بازار کار طوری است که حمایت از تولید عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که فرصت یافتن کار آتیه دار برای سرپرستان خانواده‌های کارگری تنها راه تامین معاش اعضای خانواده ‌است.

قربانی که عقیده دارد باهمه اقدامات مثبت دولت یازدهم هنوز سطح دستمزدهای کارگران پاسخگوی نیازهای معیشتی کارگران و خانواده آنان نیست، گفت: حال در چنین فضایی که بضاعت علمی کارگران هم پایین است از رده خارج شدن کارخانه آبفر مصیبتی دردناک خواهد بود.

قربانی در ادامه استفاده دولت از ظرفیت‌نهادهای صنفی کارگری را راه‌حلی مناسب برای خاتمه مشکلات صنعتی دانست و تصریح کرد: به عنوان نمونه شوراهای اسلامی کار براساس قانون کار موظف هستند تا در کنار پیگیری حقوق صنفی کارگران به متعالی شدن فعالیت کارگاه کمک کنند، با این حال اکنون چند سالی است که از ظرفیت این تشکل‌ها استفاده مطلوبی نمی‌شود.

این چهره صنفی کارگری بابیان ا چرخه انتقال دانش و تجربه در محیط‌های صنفی  کارگری زنده و به روز نگداشته شود،افزود: شوراهای اسلامی کار تشکیل شدند تا از کارگران صیانت کنند. صیانت بدون حضور کارگران و شورای اسلامی کار در سیاست‌های شرکت صورت نمی‌پذیرد.

وی افزود: اگر امروز شاهد اتحاد هر چه بیشتر کارگران و نمایندگان آنها و تشکل‌های صنفی آنها بودیم شاهد کاهش تعداد کارگران کارخانه‌ها و حتی تعطیلی آنها نبودیم.

و گفته پیشی گرفتن تعداد فروشگاه‌ها و مراکز خرید از تعداد کارخانه‌ها این نشان دهنده پایین آمدن ارزش و جایگاه تولید است. از این رو نباید فکر کرد که انجمن صنفی و یا شوراهای اسلامی کار فرمالیته و یا منفعل فرض کرد.

قربانی همچنین از عدم همسویی قاطبه نمایندگان مجلس با جریان پیگیر کننده، منافع صنفی کارگران انتقاد کرد و گفت: این وضعیت نشان می دهد که کارگران باید در دیدگاه‌های خود تجدید نظر کنند.

وی در ادامه با تاکید بر بقا و حیات کارخانه‌هایی مانند آبفر تصریح کرد: با فروش زمین‌های کارخانه کار به جایی نمی‌رسد چرا که امثال آبفر یک برند در بازار تولیدات حرفه‌ای محسوب می‌شوند و نمی‌توان به سادگی یک برند را از دور خارج کرد.

این فعال صنفی کارگری ادامه داد: البته این قابل درک است که انبوه کالاهای چینی در بازار بسیاری از کارخانجات را زمین‌گیر کرده است اما در صورت نبود همین کارخانجات دیگر هیچ کارگری بر سر کار نخواهد رفت که این خود به انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان تصریح کرد: اگر چه عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف از قبیل اقتصاد و سیاست خارجی قابل تقدیر است اما در حوزه درمان دولت چندان موفق نبوده است و به تازگی هم با به راه انداختن ادغام بخش درمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت کام کارگران و خانواده‌های آنان تلخ شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که کارخانه آبفر در همین مکان فعلی خود باقی بماند و با حمایت سرمایه‌گذار تولیداتش از سر گرفته شود.

در ادامه جلسه ویژه بررسی مشکلات کارخانه آبفر، باقری مدیر کارخانه گفت: کارخانه آبفر با بیش از نیم سابقه تولید حالا به وضعیتی افتاده که تنها ۴۰ کاگر بیشتر ندارد.

وی افزود: هم اکنون کارگاه‌هایی به صورت زیرزمینی ایجاد شده که تولیدات کارخانه آبفر را به صورت تقلبی با برند همین شرکت تولید می‌کنند که ما در این رابطه شکایت کردیم و دادگاه فرد متخلف را تنها ۵۰۰ هزار تومان جریمه کرد.

مدیر کارخانه آبفر در ادامه تصریح کرد: هم اکنون از دیدگاه بسیاری از تولیدکنندگان تولید به صرفه نیست که این خود نگاهی آسیب‌زا است و باید آن را با جدیت مورد تحلیل و ارزیابی قرار دارد و درد دل تولید کنندگان را شنید.

باقری در ادامه افزود: شرایط به گونه‌ای است که هزاران مانع در پیش پای تولید کنندگان قرار گرفته است و اگر وضع به همین منوال پیش رود تا پنج سال آینده کارخانه‌ای در این کشور باز نخواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌هایی که برای احیای کارخانه آبفر در دست تهیه است، گفت: قرارداد ۴۰ کارگر باقیمانده در کارخانه آبفر تا پایان اردیبهشت تمدید شده است تا سرنوشت کارخانه با حضور کارگران مشخص شود و قصد داریم تا آن زمان کارگران را در کارخانه نگه داریم و اگر سرمایه‌گذار قصد حمایت از تولید را دارد معیشت کارگران باقیمانده در کارخانه به خطر نیفتد.

وی در پایان تصریح کرد: واردات کالاهای قاچاق نفس تولید بریده شده است و ضرورت دارد هر چه سریعتر با این مشکل مقابله شود چرا که حالا انبوه کالاهای چینی بازار کنتورهای آب را اشباع کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز