خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:

هفته کارگر بهترین فرصت برای مقابله با هجمه‌های صورت گرفته است/محاسبه سبعد معیشت، یک دستاورد مثبت

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۸۶۹

یک عضو کارگری شورای عالی کار می‌گوید: تلاش مذاکره کنندگان گروه کارگری در مذاکرات مزدی سال گذشته بر این بوده ست که واژه حداقل معیشت برای تعیین دستمزد را جا بیاندازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) در جلسه کارگری در کارخانه جابربن حیان اظهار داشت: بند 2 ماده 41 قانون کار در خصوص تعیین مزد براساس سبد معیشت صراحت دارد و تاکید کرده است که حداقل مزد باید حداقل‌های زندگی را پوشش دهد.

وی افزود: از این رو محاسبات سبد معیشت در سال 95 انجام شد و حداقل 2 میلیون 489 هزار تومان قیمت واقعی سبد معیشت است.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور ادامه داد: اعمال این قیمت به صورت یکباره در مزد 96 ممکن نبود؛ چراکه تعیین مزد براساس این قیمت، کارگران را متضرر و امنیت شغلی آنان را زایل می‌کرد اما آنچه که در این میان مهم است پذیرش محاسبات مربوط به سبد معیشت توسط گروه کارفرمایی و دولت بود که این پس از سال‌ها مذاکره، یک موفقیت چشم‌گیر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اهداف اولیه گروه کارگری در مذاکرات مزدی با در نظر گرفتن این محاسبات ممکن شد، افزود: در رسانه‌ها گفته می‌شود که تعیین دستمزد صرفا براساس نظر دولت صورت می‌پذیرد که این یک اظهارنظر اشتباه است چراکه در این صورت 16 ساعت مذاکره برای تعیین مزد کاری بیهوده خواهد بود.

این فعال صنفی کارگری در ادامه با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون کار رگ حیات جامعه کارگری را نشانه رفته است، اظهار داشت: این لایحه ابتر، به صورت همه‌‌جانبه‌ای کارگران و خانواده‌های آنها و نظام حمایتی بالای سر آنها را نشانه رفته است. از این رو تاکید داریم که این لایحه هر چه سریعتر باید توسط دولت پس گرفته شود.

خدایی افزود: بحث بازپس‌گیری لایحه اصلاح قانون کار در کمیسیون فرعی اجتماعی دولت مطرح شده است.

وی در پایان افزود: هفته کارگر بهترین فرصت برای مقابله با هجمه‌های صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز