خبرگزاری کار ایران

هشدار یک فعال کارگری به برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری:

کارخانه‌های مشغول به کار را تعطیل جلوه ندهید/با زندگی کارگران بازی نکنید

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۳۹۹

عضو کارگری شورای عالی کار نسبت به سوءاستفاده برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از انعکاس اخبار واحدهای صنعتی مشکل‌دار برای جلب رای کارگران و خانواده‌های آنها هشدار داد.

علی خدایی در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: در مهلت باقیمانده از تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری شاهد اقدامات غیراخلاقی برخی ستادهای تبلیغاتی برخی نامزدها از مشکلات صنفی کارگران برای جلب بیشتر آرای هستیم.

وی با بیان اینکه آرای سرگردان به این شیوه جمع شدنی نیستند، افزود: مشاوران و طراحان پیام‌های تبلغاتی برخی از نامزدها دانسته یا نادانسته مسیری را گشوده‌اند که پایان آن چیزی جز فلاکت بیشتر گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی نیست.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: اینکه امروز کارگران بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌های صنعتی ایران به دلیل بحران اقتصادی برای تامین معاش خود با بحران جدی مواجه هستند، پدیده غیرقابل انکاری است اما در برخی تبلیغات انتخاباتی نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و به ویژه فیلم‌های تبلیغاتی منتشر شده این برای مخاطبان موضوع به غلط و وارونه به نمایش درآمده است.

این فعال صنفی کارگری افزود: فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی باید بدانیم که کارخانه‌های موردنظر از چه زمانی دچار مشکل شدند که امروز به عنوان واحد تولیدی تعطیل شده‌ای که کارگرانش رها شده‌اند در نزد مردم معرفی می‌شود.

خدایی گفت: به عنوان نمونه اصرار بر تعطیل معرفی کردن کارخانه داروگر یکی از پیام‌هی غلطی بود که در هوای انتخاباتی این‌روزها با هدف تبلیغاتی و سیاسی مخابره شده است و این درحالی است که کارخانه یاد شده هم اکنون با ۴۶۰ کارگر در دو شیفت به فعالیت خود مشغول است.

وی افزود: البته فعالیت کارخانه داروگر در نتیجه اشتباهات مسئولان دولت گذشته با مشکلاتی روبرو شده است اما ظاهرا همفکران دولت گذشته که دست برقضا اکنون در ستادهای تبلیغاتی برخی نامزدهای انتخاباتی حضوردارند نیت کرده‌اند تا کار نیمه تمام رها شده را به منزل مقصود برسانند و با انتشار خبر کذب تعطیلی کارخانه داروگر زمینه بیکاری ۴۶۰ خانوار را فراهم کنند.

خدایی افزود: همه ما چند هفته پیش خبر تاخیر در بازگشایی کارخانه داروگر را شنیدیم اما این کارخانه اکنون مشغول کار است و نامزدهای ریاست جمهوری اگر برنامه‌ای برای حمایت از تولید دارند باید از دامن زدن به شایعاتی که ممکن است به ادامه روند کنونی نیز خاتمه دهد، جلوگیری کنند.

وی افزود: مشاوران اقتصادی ستاد نامزدهای انتخاباتی می‌دانند که حتی در بهترین شرایط، بنگاه‌های اقتصادی به اعتبار خوشنامی برندشان به مبادلات تجاری مشغولند، بنابراین و به خوبی واقفند که پخش کوچکترین شایعه‌ و خبر کذبی چه لطمات جبران ناپذیری برای ادامه فعالیت یک بنگاه اقتصادی دارد.

این مقام صنفی کارگری گفت: بنابراین دور از انتظار نیست که در شرایط نامساعد اقتصادی حفظ اعتبار برند در بازار مبادلات تا چه اندازه حائز اهمیت است و سوءاستفاده سازنندگان فیلم‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری از شایعه تعطیلی یک کارخانه باسابقه مانند داروگر تا چه اندازه می‌تواند به اشتغال کارگران موجود و ارتزاق خانواده‌های آنها لطمه بزند.

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران همچنین از پرداخت نادرست به مشکلات کارگران کارخانه روغن‌نباتی پارس قو به عنوان یکی دیگر از اشتباهات ارتکابی تیم‌های تبلیغاتی برخی نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری یاد کرد و گفت: از آنجا که شخصا از ابتدا در جریان شکل گیری مشکلات کارگران این کارخانه بوده‌ام، به جرئت می‌گویم که مشکلات این کارخانه از سال ۹۱ و در نتیجه عدم حمایت‌های لازم از سوی دولت وقت آغاز شده است.

وی یادآور شد: در آن زمان اعمال تحریم‌های ظالمانه اقتصادی دسترسی این کارخانه به مواد اولیه خارجی را سخت‌تر از هرزمان دیگری کرد و در مقابل مدیران دولت وقت نه تنها از ادامه فعالیت این کارخانه حمایت درستی به عمل نیاوردند بلکه با خصوصی‌سازی غلط این واحد صنعتی بر مشکلات موجود افزودند.

عضو کارگری شورای عالی کار افزود: مدتی بعد در ادامه این روند اعضای شورای اسلامی شهر تهران با طرح شایعه آلاینده بودن فعالیت کارخانه روغن نباتی قو ادامه فعالیت این کارخانه را بیش از پیش به چالش کشیدند.

وی افزود: اکنون به جایی رسیده‌ایم که کارخانه روغن نباتی قو به منظور انجام عملیات نوسازی و بازسازی تعطیل شده است و البته براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران قرار بود تا در این فاصله زمانی کارگران این کارخانه به صورت موقت در مجموعه شهرداری تهران مشغول کار شوند.

خدایی گفت: اگرچه مشکل روغن قو هم از دولت گذشته آغاز شده است اما هم دولت کنونی و هم دولت بعدی در خصوص پیگیری برای مجاب کردن کارفرمای روغن نباتی قو به بازگشایی مجدد کارخانه و جذب مجدد کارگران آن مسئولیت دارند.

وی در خاتمه گفت: به نظر می‌رسد گروه‌های سیاسی که اکنون در جریان رقابت‌های انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در پشت سر نامزدها قرار گرفته‌اند یا درک درستی از مشکلات صنفی کارگران ندارند و یا قصد دارند تا با انتشار اخبار کذب و نادرست، توجه افکار عمومی را به سوی خود جلب کنند، غافل از آنکه این رفتار در مورد کارگران می‌تواند لطمات جدی و جبران ناپذیری را متوجه آنها و خانواده‌هایشان بکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز