خبرگزاری کار ایران

نهاد صنفی کارگران خباز با انتشار نامه‌ای واکنش نشان داد؛

اعتراض به توافق اخیر تامین اجتماعی با کارفرمایان خباز

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۸۴۴

کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی‌های ایران از تفاهم نامه‌ای که به تازگی میان سازمان تامین اجتماعی و صنف کارفرمایان خباز بر سر نحوه انجام بازرسی‌های بیمه‌ای، منعقد شده است، انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی‌های روز گذشته (دوشنبه/۱ خرداد) با ارسال نامه‌ای به مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از نحوه انعقاد تفاهم نامه‌ای که به تازگی میان این سازمان و صنف کارفرمایان خباز  صورت گرفته است، انتقاد کرد.

بر اساس این تفاهم نامه که در تاریخ  ۲۶ اردیبهشت منعقد شد، مسئولیت دریافت لیست بیمه‌ای کارگران و همچنین بازرسی از ۸۰ هزار کارگاه نانوایی مستقر در سراسر کشور به صنف کارفرمایان خباز محول شده است.

کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی به عنوان تنها نهاد صنفی فراگیر متعلق به کارگران نانوا در سراسر کشور، در  انتقاد از انفعاد تفاهم نامه مذکور، اقدام  اخیر سازمان تامین اجتماعی و صنف کارفرمایان خباز را  یادآور تفاهم نامه مشابهی می‌داند که در سال ۸۳ میان صنف کارفرمایان خباز استان تهران و سازمان تامین اجتماعی منعقد شد و به موجب آن کارگاه‌های نانوایی‌ مستقر در سطح استان تهران از شمول بازرسی‌های دوره‌ای سازمان تامین اجتماعی معاف شدند.

در همین رابطه نهاد صنفی کارگران نانوایی سراسر کشور در نامه‌ای که خطاب به سازمان تامین اجتماعی نوشته است، این پرسش را مطرح کرده است که چه عاملی موجب شد تا این سازمان نمایندگان رسمی و قانونی کارگران را محترم ندانسته و از  آنها برای حضور در مذاکره  و تفاهم نامه‌ای که هفته گذشته منعقد شد  دعوتی به عمل نیاورد؟

در دنباله این نامه کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی‌های این اقدام سازمان تامین اجتماعی را به منزله دور زدن و نادیده گرفتن توصیف شده و آمده است: چرا و چطور و به چه دلیل برای آن سازمان ماده ۹۲ قانون نظام صنفی مهم و با اهمیت است و ماده ۱۰۱ قانون تامین اجتماعی که این کانون خواهان اجرای آن توسط سازمان تامین اجتماعی بوده و هست آن اهمیت و امتیاز را پیدا نکرده است؟

به موجب ماده ۱۰۱ قانون تامین اجتماعی، سازمان وظیفه دارد تا ظرف مدت ۶ ماه از زمانی که کارفرما لیست بیمه کارگران را ارسال می‌کند نسبت به بازبینی و تطبیق شمار بیمه شدگان، میزان کارکرد و مبلغ حقوق آنها اقدام کند تا صحت عملکرد کارفرما مطلع شود.

همچنین به موجب ماده ۹۲ قانون نظام صنفی نیز در تمامی کارگاه‌هایی که از شمول بازرسی تامین اجتماعی معاف شده‌اند، بازرسان سازمان تنها زمانی مجاز به مداخله هستند که از سوی یکی از کارگران این واحدها شکایتی دال برتخلف بیمه‌ای کارفرما مطرح شده باشد.

در ادامه نامه نهاد صنفی کارگران خباز ایران با یادآوری این موضوع که حق بیمه کارگران خباز مشمول کمک دولت می شود، تاکید شده است که هدف قانونگذار کمک به مردم و شاغلین در این صنف بوده اما بر اساس آن کارگران مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته‌اند.

در ادامه این نامه با ذکر این نکته که  تجربه گذشته نشان داده که مشکل بیمه کارگران خباز تهران به وسیله کارفرمایان حل نخواهد شد، تصریح شده است: آیا سازمان تا مین اجتماعی به این نتیجه و اطمینان رسیده است که که نباید تجارب گذشته تکرار شود.

در پایان این نامه آمده است: مادامی که در مجموعه سازمان تامین اجتماعی اراده‌ای جدی برای به اجرا درآمدن ماده ۱۰۱ قانون تامین اجتماعی وجود نداشته باشد، وجود ده‌ها شعبه تخصصی در ادارات مختلف این سازمان نمی‌تواند مشکل بیمه‌ای کارگران را حل بکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز