خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

اعتماد به صندوق سازمان تامین اجتماعی بازگردانده شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۰۰۰

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر اعتماد به صندوق سازمان تامین اجتماعی بازگردانده شد، گفت: در طی سال‌های اخیر تلاش کردیم تا این سازمان را از حاشیه‌ها خارج کنیم و آن را به ریل اصلی فنی خود بازگردانیم.

به گزارش ایلنا، سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی سال ۹۵ که امروز در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با تاکید بر این که در ایران یک نظام بیمه‌ای ۶۰ ساله را شاهد هستیم‌، افزود:‌ دوره‌های مختلف سازمان تامین اجتماعی را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد که رده نخست از زمان تاسیس تا سال ۸۴ است.

وی تصریح کرد: دوره دوم سازمان تامین اجتماعی از سال ۸۴ تا ۹۲ است که طی این سال‌ها فضای خاص سیاسی بر این سازمان حاکم بوده است. تعرضات به صندوق و تعویض مستمر مسئولان آن از جمله تغییر ۸ مدیر عامل تامین اجتماعی طی ۸ سال از جمله فضای حاکم گذشته است.

نوربخش ادامه داد: دوره سوم سازمان تامین اجتماعی در ۴ ساله اخیر است. دولت یازدهم در شرایط رشد منفی ۶/۸ درصد رشد اقتصادی و تورم بیش از ۳۰ درصد حاکم بر فضای کسب و کار در سال ۹۲، یک فضای رکودی همراه با تورم را تحویل گرفت که در این شرایط سازمان تامین اجتماعی هم به جای ایفای نقش حمایت‌گر با مشکلاتی مانند بابک زنجانی مواجه بود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر اقدامات مناسبی انجام شد که از آن دست می‌توان به بازگرداندن اعتماد به صندوق سازمان تامین اجتماعی و خارج کردن آن از حاشیه‌ها اشاره کرد؛ همچنین تعاملی میان جامعه کارفرمایی با برگزاری جلسات متعدد شورای گفت‌وگو شکل گرفت.

نوربخش با بیان اینکه اکنون حق بیمه به عنوان یک هزینه مالی برای کارفرما محسوب می‌شود، تاکید کرد: ‌نرخ حق بیمه در کشور بر خلاف آنچه که تصور می‌شود، پایین‌ترین نرخ در کشورهای توسعه یافته و جزء کمترین نرخ‌ها در کشورهای در حال توسعه است. کارفرما باید این اطمینان خاطر را داشته باشد که هزینه‌های بیمه و مالیات صرف شده آن همراه با دریافت مزایای مناسب در آینده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دومین بحث، مستمری است که کارگر و کارفرما باید بدانند در قبال پرداخت منابعی در آینده مستمری خوبی هم دریافت خواهند کرد. به عبارتی هم هزینه پرداختی کارگر و کارفرما قابل تحمل‌تر می‌شود و هم سازمان بیمه‌گر تعهدات خود را انجام می‌دهد.

نوربخش با بیان اینکه افزایش میزان مستمری در ۴ سال اخیر به طور میانگین ۲۵ درصد بالاتر از نرخ تورم بود، گفت:‌ امسال مستمری حداقل بگیران ۵/۱۴ تا ۱۶ درصد افزایش یافت.

نوربخش به چندین اقدام اخیر سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: اقدام نخست در بخش بازرسی از دفاتر قانونی بود. علی‌رغم اینکه سازمان تامین اجتماعی بر اساس مفاد ۴۷ و ۴۹ قانون تامین اجتماعی اجازه بازرسی از دفاتر را دارد اما به علت ایجاد اطمینان خاطر در کارفرمایان قرار شد تا این بازرسی تنها پس از پایان سال مالی انجام شود. به عبارتی به سال‌های قبل ورود نمی‌کنیم چرا که ممکن است شرکت‌ها دچار تغییرات اساسنامه شده و یا شرکت به طور کلی منحل شده باشد. این یک مزیت بسیار مناسب برای کارفرمایان ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: ترکیب هیات‌های تشخیص نیز به گونه‌ای در نظر گرفته شد تا کارفرمایان بتوانند به حقوق بیشتری دست پیدا کنند.

وی تاکید کرد: ‌در بخش بخشودگی جرایم هم امسال در دو نوبت جرایم کارفرمایان بخشوده شد. بدین ترتیب دو هزار میلیارد تومان جرایم کارفرمایان بخشوده شد تا هزینه‌های مالی آنها کاهش یابد.

وی حذف حق بیمه از طرح‌های پژوهشی را از دیگر اقدامات اخیر سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد‌ و گفت:‌ این امر طی یک سال اخیر در حال انجام است که می‌تواند موجب تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

نوربخش تقسیط حق بیمه را نیز از مهم‌ترین اقدامات سازمان تامین اجتماعی بیان کرد و ادامه داد: تقسیط حق بیمه اکنون در حال انجام است حتی خرید دین هم اکنون در بخشنامه‌ای انجام می‌شود. کارفرمایانی که نقدینگی ندارند می‌توانند از طریق بانک رفاه خرید دین کرده و تقسیط حق بیمه آنها صورت گیرد.

به گفته وی اکنون کارگاه‌هایی که کارگر جدید هم استخدام می‌کنند، می‌توانند با حق بیمه پایین‌تر کارگر خود را بیمه کنند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ابراز کرد: طی سه سال اخیر برای کاهش مراجعات به شعب تامین اجتماعی امکان ارسال لیست و همچنین پرداخت حق بیمه از طریق اینترنت فراهم شد که بر این اساس دو میلیون مراجعه به شعب تامین اجتماعی کاهش یافت.

نوربخش خاطر نشان کرد: حذف خرید و فروش از محاسبه حق بیمه هم از اقدامات مهم سازمان تامین اجتماعی بود که کمک جدی به کارفرمایان است که در گذشته بر اساس مفاد قانون تامین اجتماعی برای خرید و فروش حق بیمه کسب می‌شد اما از ۶ ماه گذشته این حق بیمه کسب نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز