خبرگزاری کار ایران

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوا:

توافق دو جانبه بر سر بازرسی‌ از نانوایی‌ها معنی ندارد/تامین اجتماعی کارگر نانوا را از داشتن بیمه محروم نکند

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۱۴۷

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی‌ها می‌گوید توافق دو جانبه‌ای که هفته گذشته میان صنف کارفرمایان نانوا با سازمان تامین اجتماعی بر سر انجام بازرسی‌های بیمه‌ای صورت گرفته است، وجاهت قانونی ندارد چرا که به منافع کارگران نانوا ضربه وارد می‌کند.

«غلامرضا توکلی» دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی‌ها به ایلنا گفت: یکی از آفت‌هایی که ممکن است لطمات فراوانی به امنیت شغلی کارگران خباز وارد کند سپردن وظیفه بازرسی سازمان تامین اجتماعی به صنف کارفرمایان خباز است.

وی افزود: در شرایطی که کارگران نانوای تهرانی همچنان از بابت تفاهم‌نامه دوجانبه‌ای که در سال 83 میان سازمان تامین اجتماعی و کارفرمایان نانوای تهرانی امضا شد ناراضی و عصبانی هستند دوباره شاهد به امضا رسیدن تفاهم‌نامه‌ای مشابه در ابعاد کشوری هستیم.

 این فعال صنفی کارگر افزود: اقداماتی از این دست  خلاف روح سه جانبه گرایی در مناسبات روابط کار است.

اشاره این فعال صنفی کارگری در خصوصر عدم رعایت روح سه جانبه گرایی به امضای تفاهم نامه‌ای بین صنف کارفرمایان  خباز و سازمان تامین اجتماعی در ۲۶ اردیبهشت ماه امسال بازمی‌گردد که بر اساس آن  صنف کارفرمایان می‌توانند بر تخلفات بیمه‌ای کارفرمایان ۸۰ هزار واحد خبازی کشور نظارت کنند.

توکلی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون  تعداد فراوانی کارگر خباز وجود دارد که با وجود بیش از ۲۰ سال سابقه کار به تعداد انگشتان یک دست سابقه کار دارند، افزود: این امر به عدم اعتماد سازمان تامین اجتماعی به تشکل‌های کارگری بازمی‌گردد چرا که یک تصور غلط وجود دارد که مداخله تشکل ها در امور صنفی مانع از رونق  کسب و کار می شود، اما این نگاه تنها کارگران را آسیب پذیر می‌سازد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی‌ها افزود: در شرایطی که یک کارگر خباز به علت تماس مستمر با  حرارت تنور دچار بیماری‌های پوستی  و تنفسی می‌شود، چگونه می‌توان مسئولیت نظارت بر تکمیل سوابق بیمه ای او را به کارفرمایانی سپرد که ممکن است خود را متعهد به اجرای تکلیف قانونی ندانند.

توکلی در پایان افزود: توافق دو جانبه از نظر قانون وجاهتی ندارد و نمایندگان کارگران خباز به شدت با آن مخالف هستند  چرا که به منافع صنفیآنها لطمه وارد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز