خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از علی حیدری:

نظام رفاهی ایران در نیمه راه

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۷۴۶

«علی حیدری» نایب رئیس سازمان تامین اجتماعی در یادداشت پیشرو به برشماری مقدمات و زیرساختهایی می‌پردازد که در فاصله سالهای 92 تا 96، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم در نظام نوین رفاه و تامین اجتماعی ایران به وجود آمده است.

ایلنا، «علی حیدری» نایب رئیس سازمان تامین اجتماعی در یادداشت پیشرو به برشماری مقدمات و زیرساختهایی می‌پردازد که در فاصله سالهای 92 تا 96، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم در نظام نوین رفاه و تامین اجتماعی ایران به وجود آمده است.

اگر چه عدالت اجتماعی یکی از مطالبات و آرمانهای انقلاب 1357 بوده است و در غالب کارزارهای انتخاباتی مجلس و ریاست جمهوری گذشته مطرح گردیده است ولیکن هیچگاه با این شدّت و حدّت که در انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری شاهد آن بودیم، مقولات مرتبط با حوزه رفاه و تامین اجتماعی مورد بحث قرار نگرفت. کاندیداها هر کدام به زبان خویش (هیجانی و تبلیغاتی یا براساس احکام قانونی و امکانپذیری عقلی و عملی)، با رویکردهای خود (توده‌ ستایانه و یا مبتنی بر عقلانیت و تدبیر) و ... به مقولات رفاه و تأمین اجتماعی پرداختند و بهر تقدیر مردم رویکرد "اعتلال و اعتلاء" را انتخاب کردند و نپذیرفتند که عده ای کرامت مردم را در گرو انجام وظیفه ذاتی حاکمیت از آنان بستانند. بعبارت دیگر تامین حداقل کیفیت زندگی در زمینه معیشت و سلامت و تضمین سطح پایه خدمات در حوزه های امدادی، حمایتی و بیمه ای، جزو ماموریتها و تکالیف ذاتی دولت است و"ملاک مشروعیت" متولیان آن است نه اینکه آنرا "ابزار کسب مقبولیت" سازند .

نکته حائز توجه دیگر اینکه فعالیتهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان سازی علمی و کارشناسی و گفتمان سازی فرهنگی و اجتماعی طی 4 سال گذشته باعث گردید تا مردم بتوانند قدرت انتخاب بیابند که آیا می‌خواهند یک خدمت را با حفظ احترام و عزت دریافت کنند یا اینکه آنرا با به مسلخ رفتن کرامت انسانی خود دریافت نمایند؟ آیا می خواهند " توانا" (توانمندسازی)، "ماهر" (مهارت آموزی و ارتقاء مهارت شغلی و زندگی) و "خود اتکاء" (کارگستری و اشتغال عمومی) باشند یا مددجو؟ آیامی خواهند بصورت هدفمند و مبتنی بر عدالت و انصاف (مشارکت در تامین مالی براساس توان و برخورداری از خدمات براساس نیاز واقعی) انواع فقر و محرومیت معیشتی، آموزشی، بیمه ای، شغلی، مسکن، و ... موجود در جامعه کاهش یابد و یا اینکه می خواهند بصورت غیر هدفمند و غیرهوشمند و بطور یکسان مزایای نقدی بگیرند که منجر به ایجاد تورم و ... می ‏‎‎شد؟ فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه‏اجتماعی بعنوان "سخنگوی وجه اجتماعی" تصمیمات و اقدامات دولت، "منادی سیاست اجتماعی" و "متولی توسعه اجتماعی" کشور از یک طرف باعث تولید و نشر محتوای نظام رفاهی در سطوح نخبگان و کارشناسان و ... گردید و بهمین سبب مقوله نظام چند لایه تامین اجتماعی در سیاستهای کلی ابلاغی ، قانون احکام دائمی برنامه‎های توسعه کشور و قانون برنامه ششم توسعه ملحوظ نظر قرار گرفت و از سوی دیگر رویکرد عزتمندانه در حوزه خدمات اجتماعی را به رسانه ها و مردم منتقل ساخت به نحوی که دیگر رویکردهای پوپولیستی و توده ستایانه ای که کرامت انسانی را برای ارائه خدمات اجتماعی به حراج می برد ، کار ساز واقع نشد و عرصه را به "نظام و تدبیر" و "رویکرد اعتدال و اعتلاء " واگذار نمود .

در حال حاضر و براساس تلاشهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقدمات زیر فراهم آمده است :

1- گفتمان های "سیاست اجتماعی" ، "توسعه اجتماعی" ، "خیر جمعی" و رویکردهای عزتمندانه در ارائه خدمات اجتماعی علاوه بر اینکه در سطوح "تصمیم سازی" (نخبگان، کارشناسان، رسانه ها  و...) ، "تصمیم گیری" (قوای مقننه و هیأت وزیران) و اجرایی (هیأت دولت) جا افتاده است. در سطح جامعه و قاطبه مردم نیز این جریان سازی و گفتمان سازی تا حدود زیادی بسط و ترویج داده شده و نهادینه گردیده است .

2- گفتمان رفاه و تأمین اجتماعی در منشور حقوق شهروندی و نیزبرنامه دولت دوازدهم از جایگاه ویژه ای برخوردار شده‌اند.

3- زیرساختهای قانونی بر شکل گیری نظام نوین رفاه و تأمین اجتماعی ایران در قانون احکام دائمی توسعه و قانون برنامه ششم توسعه بوجود آمده است .

4- زیرساختهای اجرایی لازم برای شکل گیری سپهر و منظومه ای همراستا در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی که به‌صورت یک پیوستار در نظام تأمین اجتماعی چندلایه (امدادی، حمایتی و بیمه ای) و چندسطحی (پایه، مازاد و مکمل) فعالیت نماید فراهم گردیده است. بعبارت دیگر پایگاه اطلاعات نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و سامانه و پنجره واحد خدمات رفاه و تأمین‎اجتماعی شکل گرفته، اطلس تفصیلی آسیب های اجتماعی استخراج گردیده است و ایجاد وحدت رویه و استانداردسازی فعالیت‌های سازمانها و صندوقهای حمایتی و بیمه ای انجام گردیده است .

5- از منظری دیگر حوزه های اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و نیز حوزه های مهارت آموزی و حرفه‌آموزی برای توانمندسازی و کارگستری و اشتغال عمومی تجهیز و تنظیم شده اند. بدین معنا که حوزه اشتغال و کارآفرینی در خدمت رویکرد توسعه اجتماعی قرار گرفته و تلاش می کند تا با کمک حوزه حمایتی، افراد و گروههای نیازمند و آسیب پذیر را به حوزه خوداتکایی سوق دهد .

6- در حوزه آسیب های اجتماعی نیز همین رویکرد هدفمندسازی و هوشمندسازی خدمات اجتماعی که از سوی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی دنبال شد، باعث گردید تا بجای برخورد صرفاً امنیتی و انتظامی که در حیطه عمل وزارت کشور است، مقدمات اجرای طرحها و برنامه هایی فراهم شود که به "باز اجتماعی شدن" و بازگشت افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب به خانواده منجر شود و خدمات اجتماعی "اجتماع محور" و "مبتنی بر خانواده" شکل بگیرد .

7- شکل گیری سامانه و پنجره واحد خدمات رفاه و تأمین اجتماعی و پایگاه اطلاعات جامع نظام رفاهی ، اطلس آسیب‌های اجتماعی و ... زمینه را برای انجام آزمون وسع فراهم ساخته و نیز با اجرای طرحهای غربالگری اجتماعی (مشاوره ژنتیکی و ازدواج و شناسایی کودکان محروم از تحصیل و ...) مقدمات شکل گیری و اعمال رویکرد "نیازمندیابی فعال" فراهم شده است و دولت می تواند بجای رویکرد انفعالی بصورت فعال وارد حوزه خدمات اجتماعی شود .

بنظر می رسد مقدمات و زیرساختهای شکل گیری نظام یکپارچه رفاهی ایران با اقداماتی که طی 4 سال گذشته در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده، فراهم گردیده و نیمی از راه پیموده شده است و اکنون زمان خوشه‌چینی آن است. بویژه آنکه در حال حاضر علاوه بر جریان سازی، گفتمان سازی و فرهنگ سازی در این زمینه (اعمال رویکرد اقتصاد سیاسی) دو مضیقه اصلی در این زمینه مرتفع گردیده است، "مضایق قانونی" و "مضایق مالی" .

بدینترتیب که در حال حاضر احکام قانونی مبتنی بر نظام تامین اجتماعی چندلایه در قالب مواد 3، 5 و 57 قانون احکام دائمی برنامه‎های توسعه و نیز احکام برنامه ششم توسعه بویژه در حوزه هدفگذاری و رصد شاخصهای اجتماعی فراهم شده و هم منابع مالی مربوطه ملحوظ نظر واقع است. فلذا پیش بینی می شود درصورت ادامه همین رویکرد در دولت دوازدهم و نیز در وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و توابع آن، بتوان امیدوار بود که طی 4 سال آتی نظام یکپارچه و چندلایه رفاه و تأمین اجتماعی مبتنی بر اصول فراگیری، جامعیت و کفایت عملیاتی شود و مردم عزیز ایران شهد شیرین نظام رفاهی عزتمندانه و ثمره انتخاب دوازدهم خویش را بچشند .

بطور مثال الان که هیاهوهای انتخاباتی کشور فروکش کرده است به راحتی می‌توان رویکرد دولت احمدی نژاد و جهرمی را که حداقل دستمزد کارگران را پایین نگه می‌داشت تا یارانه نقدی به دهان مردم مزه کند خوب است (ولی تورم زا باشد) یا رویکرد دولت روحانی و ربیعی که حداقل دستمزد را بالاتر از تورم شد داد تا مردم تشویق به اشتغال و کار و تلاش شوند و نیازمند روشهای تحقیرآمیز و توده ستایانه نباشند و قس علیهذا .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز