خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

رونق اقتصادی با حراج انسانیت تهیه نمی‌شود/نئولیبرال‌ها به ارزان‌سازی کارگر خاتمه دهند

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۹۷۸

یک فعال صنفی کارگری خواستار متوقف شدن روند اجرای پروژه ارزان‌سازی نیروی کار از سوی دولت شد.

عبدالـله وطن‌خواه از فعالان صنفی کارگری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خود از برنامه دولت برای اجرای طرح کاروزی گفت: این طرح همان شیوه نامه غیرقانونی استاد-شاگردی است که با ظاهری جدید و فریبنده توسط تیم اقتصادی دولت به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که نویسندگان طرح کارورزی همچون سایر نئولیبرال‌هایی که تاکنون در اجرای سیاست‌های اقتصادی به دولت‌های پیشین مشاور داده‌اند، عقیده دارند که یگانه راه رستگاری جوامع از مسیر تعدیل اقتصادی می‌گذرد.

مسئول نهاد صنفی کارگران کارخانه واکیوم پارس افزود: در ادامه همین باور فکری است که امروز شاهد تغییر چهره شیوه‌نامه غیرقانونی استاد- شاگردی و تبدیل شدن آن به طرح کاروزی هستیم.

وطن‌خواه در تقسیم‌بندی انتقادات خود از این طرح گفت: برخی منتقدان براین باور هستند که دولت با اجرای غلط قانون برنامه ششم توسعه باعث شده امکان سوءاستفاده از کارگران تازه‌وارد در قالب طرح کاروزی فراهم شود.

این فعال صنفی کارگری افزود: حتی اگر این انتقاد وارد باشد و دولت از این پس در ادامه اجرای طرح مذکور شرایطی را فراهم کند تا تمامی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی درآمدی به اندازه حداقل‌های تعیین شده در قانون کار دریافت کنند؛ بازهم تمامی انتقادات خاتمه نخواهد یافت.

وی افزود: همانطور که پیش از این هم عنوان شده است طرح کاروزی به طور هوشمندانه‌ای تهیه شده تا بدون جلب توجه افکار عمومی جایگزین شیوه‌نامه استاد- شاگردی شود.

این فعال صنفی کارگری با یادآوری اینکه در شیوه‌نامه استاد-شاگردی هیچ محدودیتی سنی برای استخدام شاگرد وجود نداشت، افزود: به همان اندازه در طرح کاروزی هم هیچ چارچوب محدودکننده‌ای برای تعیین شرایط سنی کاروزان تعیین نشده است و همین مسئله دست کارفرمایان را برای سوءاستفاده‌های احتمالی از نیروی کار بازخواهد گذاشت.

این فعال صنفی کارگری با یادآوری این واقعیت که سال گذشته شورای عالی کار در برابر سبد دو میلیون چهارصدو هشتاد و نه هزار تومانی هزینه‌های یک خانوار متوسط حداقل دستمزد کارگران را حاضر شد که تنها دستمزد کارگران تا سقف یک میلیون تومان افزایش بدهد، افزود: در چنین شرایطی پرداخت ثلث مبلغ تعیین شده به کارورز بی‌معنی است.

وطن خواه گفت: نشان دادن چراغ سبز به کارفرمایان برای پرداخت دستمزد 300 هزار تومانی به کارگران بیانگر آن است که در مناسبات اقتصادی هیچ محدودیتی شکستن بهای آدمیت وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز